איגרת תימן
כל שכן אם נעורר עלינו ונקרא במלכות בדברים בטלים ושקר, הלא נסכן בנפשותינו ונבא לידי מיתה? ...
ואלה הדברים שקדמה הבטחתם על ידי הנביאים שהודיעונו כמו שאמרתי לכם, שבקרוב לימות המשיח האמתי ירבו הטוענים והחושבים שכל אחד מהם משיח, ולא תעמד טענתם ולא תתאמת, ויאבדו הם ויאבדו עמהם רבים. ולפי שידע שלמה עליו השלום ברוח הקודש שהאומה הזאת בארך זמן גלותה תפצר להתנועע בלא עתה הראויה, ויאבדו בשביל זה, ויבואו עליהם צרות, והזהיר מלעשות זה, והשביע האומה על דרך משל ואמר (שיר השירים ג' ה'): השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ
.
ברמב"ם מבואר
1.שהשבועה על דרך משל והאיסור הוא מכלל דיני שמירת הנפש
2. משמע שגם "אם נעורר עלינו ונקרא במלכות בדברים בטלים ושקר" הוא בכלל האיסור. (דהיינו כל התגרות שיש בה חשש סכנה)
ואפשר לבאר לפי זה המבואר בגיטין שבר דרומא אמר "הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא אלקים בצבאותינו"
תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נז עמוד א
הוה בהו ההוא בר דרומא דהוה קפיץ מילא וקטיל בהו, שקליה קיסר לתאגיה ואותביה אארעא, אמר: ריבוניה דעלמא כוליה, אי ניחא לך, לא תמסריה לההוא גברא לדידיה ולמלכותיה בידיה דחד גברא! אכשליה פומיה לבר דרומא, ואמר: הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא אלקים בצבאותינו. דוד נמי אמר הכי! דוד אתמוהי קא מתמה.
ובירושלמי שבן כוזיבא אמר לא תסעוד ולא תכסוף ומשמע שכן פירש בפסוק "הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא אלקים בצבאותינו"
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת תענית פרק ד הלכה ה
וכד דהוה נפק לקרבא הוה אמר ריבוניה דעלמא לא תסעוד ולא תכסוף [תהילים ס יב] הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא בצבאותינו
ובקרבן העדה שם
לא תסעוד. לא תעזרינו:
ולא תכסוף. ולא תשחית אותנו אלא תניח הכל אל הטבע:
ובאיכה רבה
איכה רבה (וילנא) פרשה ב
ובשעה שהיו יוצאין למלחמה היו אומרים לא תסעוד ולא תסכיף הדא הוא דכתיב (תהלים ס') הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא אלקים בצבאותינו,
[/quote].
ויתכן שאם בדרך הטבע מצליחים אינם בכלל השבועה שלא ימרדו באומות, שהשבועה הוא מכלל שמירת הנפש שבעת סכנה לא להסתמך על הגילוי פנים לישראל שזהו בבחינת לעורר את האהבה.
ולכן ביקשו "לא תסעוד ולא תכסוף" שהכל יהיה רק במהלך טבעי, וכך פירשו בפסוק "הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא אלקים בצבאותינו" שבגלות שייך הנהגה של עזיבה לטבע.
אולם אין לישראל מהלך של טבע, ששכינה עמנו או בגילוי החסד, או כאשר ייסר איש את בנו בגילוי הדין שלא כטבע הרגיל. והשמדות והגירושים והשואה וכו' רח"ל היו בצורה שלא מצינו לשום עם כך ובהשגחה פרטית לכל אחד, וכן בישועות כמו מלחמת ששת הימים הישועה הייתה מלאה בנסים וכל הזמן מתגלה יותר כמה הכל היה נסים*
וגם אצל בר דרומא ובן כוזיבא היתה הסייעתא דשמייא מיוחדת שהצליח אדם לקבל בליסטראות בחיקו או לקפוץ מיל ומבואר בגמ' שאדרבא מה שחשבו שיעזור להם שאמרו לא תסעוד ולא תכסוף דוקא זה הכשיל אותם ולולא זאת היו מנצחים, כי ההסתר פנים הוא תוצאה מכי אין אלוקי בקרבי ושתולים עצמם בכוחות אחרים כאילו הם כוחות עצמאיים ולא פונים לקב"ה כוח הכוחות כולם.
וה' יעזרנו
(ולכאורה לפ"ז אף שדימו שבן כוזיבא למשיח עדיין בכלל השבועה
ואולי רק דימו שעתיד להיות משיח ואולי רק חכמי הדור שידעו שאין בעם ישראל הנהגה ככל העמים ועוד יש להאריך בזה).
*עוד נס במלחמת ששת הימים שהתפרסם לאחרונה
על אחד הרכסים בהרי עג'לון (גלעד) בירדן, בגובה של 1,350 מטר, היה ממוקם מכ"ם בריטי משוכלל שכיסה את כל שטחה של מדינת ישראל ועוד עשרות ק"מ מערבה לים התיכון. ערב המלחמה הוא הועמד לרשות צבא מצרים. מכ"ם זה היה מסוגל להבחין בכל תנועה בשדות התעופה של ישראל. הוד החליט לא לתקוף אותו, כדי לא למשוך את תשומת לב הירדנים והמצרים. לנאור גם לא הייתה חסימה עבורו.
כשהמריאו מטוסי צה"ל ליעדם, ב–7:14 בבוקר, בגובה של 30 מטר מעל פני הקרקע, הבחין בהם המכ"ם בעג'לון ומפעיליו דיווחו למצרים את מילת הקוד המוסכמת שהגיעה לחדר המבצעים של המפקדה המצרית העליונה. אבל בדיוק באותו היום הוחלף הקוד. מעג'לון לא שודר הקוד החדש אלא הישן שכבר הוחלף, והמידע שעלול היה להכשיל את ''מוקד" לא הועבר.
התקפת הגל הראשון נמשכה 80 דקות. הותקפו 11 שדות תעופה והושבתו כליל שישה. 197 מטוסים מצריים הושמדו, שמונה מהם בקרבות אוויר. עוד לפני שהמצרים התאוששו הגיע המטס השני, עם אותם מטוסים ואותם טייסים. לחיל האוויר אבדו שמונה מטוסים, שבעה טייסים נהרגו, שלושה נפצעו ושניים נפלו בשבי. סבבי התקיפה נמשכו עד שבע בערב וכללו שדות תעופה נוספים במצרים, וגם את שדות התעופה של ירדן וסוריה, וכן שדה תעופה בעיראק. המתקפה היבשתית שהחלה באותו בוקר כבר הייתה בגדר ניצול ההצלחה האווירית והסתמכה עליה.
וגם בנו של הגרי"ז מספר נסים גלויים שראה בעיניו.
וראיתי מהגר"י גלינסקי שהזכות לנסים היה הלימוד התורה שנתרבה בא"י וחלילה אילו היו מגייסים את בני ישיבות ה"י .