תהלת רבינו הרמח"ל אין צורך להאריך בהם, כי מלאה הארץ דעה מכחו - ספריו בקלה, וספרו המוסרי מסילת ישרים, נלמדים בשקידה בכל תפוצות ישראל.
אך נסתפק לעת עתה בשבחו היוצא מפי מתנגדו, ה"ה רבינו היעב"ץ בספרו תורת הקנאות, אחרי האריכו לגנות ולחרף את רמח"ל וחיבוריו בקבלה, הוסיף לדבר בשבח על ימי הרמח"ל האחרונים
מפ"פ נסע לאמשטרדם ונתיישב שם על כל ב"ב, ושמעתי שלמד שם מלאכת השחזת א"ע להתפרנס ממנה, ע"ז ישיגהו שבח הכתוב יגיע כפיך כי תאכל אשריך, גם אמרו שהיה לו יניקה מקהל ספרדים ה"י, כי מן אז והלאה לא נשמע ממנו מאומה רע, והביא לדפוס שם שני חבורים קטנים ממעשה ידיו, מסלת ישרים ודרך תבונות, ולא מצאתי בהם דופי וגנות, ואחר ששהה שם איזה שנים נסע מזה ללכת אל הארץ הקדושה, וכפי הנשמע נפטר שם, וחיי לכל ישראל שבק
פוק חזי, המבקר הגדול היעב"ץ, אשר כבר לא הוטב בעיניו דרכי רמח"ל, עכ"ז בבקרו ספר מסילת ישרים לא מצא בה אף רמז וצל מקום לגנותו, אין לך שבח גדול מזה.
לדאבון אי אפשר לכתוב על צאצאיו יוצאי חלציו של רמח"ל, כי בנו יחידו נפטר עמו. אך עם זאת יש לציין לדבר פיקנטי.
באחד מתולדות רבי עקיבא יוסף שלעזינגער מפרעשבורג-ירושלים נזכר היותו נקרא על שם זקינו רבי יוסף לוצאטו מפרעשבורג, "מגזע משפחת רמח"ל" (כרגע לא אמצא מקומו, אבל זכורני ברור שראיתי הדבר לפני כמה שנים). פגשתי פעם נכד לרעק"י הנ"ל, שהתפאר על היותו נכד רמח"ל, על סמך קטע הנ"ל. כאמור הדבר בלתי אפשרי, וכנראה מהסגנון הכפול "מגזע משפחת" שהכותב לא התכוון רק על היותו בן משפחה זו. אך עדיין יש לתמוה על הכותב, אם לא נכדו הוא, במה רצה לפאר ייחוסו בהיותו בן משפחה אחת עם רמח"ל, וכי מי איכפת לו דבר זה. (ע"ע ערך רי"ז אזולאי). ולדוגמא, האם יחשוב אדם לייחס את אחד ממשפחת הלברשטאם מנכדי מהר"ץ להיותו "מגזע משפחת הדברי חיים מצאנז"? וודאי שלא, (באותה מדה יכול להיות "מגזע משפחת שזח"ה").
אך לא על הכותב באנו להשיג, אלא למנוע טעות זו מלהקבע כעובדא.