הודעהעל ידי ושא_נס » ג' דצמבר 05, 2017 3:14 am
לגבי האמהות, יש באחרונים שדקדקו מאומרם ז"ל על ויגד לרבקה - ברוח הקדש הוגד לה. והקשו מרש"י במגילה מהלכות גדולות במנין הנביאים והנביאות. וצידדו אם נבואה ורוח הקודש היינו הך. אריכות גדולה. דומני בספר שני אליהו יש בזה, ורמזו ר' יצחק פאלאג'י דומני בכמה מקומות בספריו.
אצרף כאן דברי הרב נפש היפה דלעיל: "וזה תמהני על מה שראיתי בספר שומר אמונים בפרשת ויגש [דף יט ריש ע"ב] בפסוק [בראשית מו ב] ויאמר יעקב יעקב, שכתב וז"ל: יעק'ב יעק'ב גימטריא חג'י זכרי'ה מלאכ'י, מלמד שהבטיח לו שישמש הנבואה בישראל עד סוף שלשה אלו, והנבואה התחילה לשמש מן לידת יעקב, שהן אלף שמ"ה שני, כמבואר בסודי רזייא , עד כאן דבריו. כי הנה הכתוב אמר [שם יב ז] וירא ה' אל אברם. ואמר [שם יג יד] וה' אמר אל אברם אחרי הפרד לוט מעמו וגו'. ויעויין שם בפירוש רש"י. ואומר [שם טו א-ז] אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר וגו', והנה דבר ה' אליו לאמר לא יירשך זה כי אם אשר יצא ממעיך וגו', ויאמר אליו אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים וגו'. וכתיב [שם יז א] וירא ה' אל אברם ויאמר אליו אני אל שדי וגו'. וכתיב [שם כ ז] ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא. ופירש רש"י: כי נביא הוא - ויודע שלא נגעת בה וכו'. וכל זה היה מקודם לידת יצחק. ועוד כתוב [שם כה כג] ויאמר ה' לה שני גוים וגו'. ופירשו רש"י ורשב"ם והראב"ע ז"ל: ויאמר ה' לה - על ידי נביא, [עד כאן]. שהיה שם או אברהם שהיו מתנבאים. גם הרב החזקוני שם [פסוק כב] גבי דכתיב ותלך לדרוש את ה', פירש ז"ל: לדרוש בנביאים שהיו בימים ההם וכו', עיין שם. שכל זה הוא קודם לידת יעקב. וכ"מ מתרגום יונתן בן עוזיאל בהושע סימן י"ב [פסוק ו] בפסוק וה' אלהי הצבאות, יעויין שם. וצריך עיון".
עלה על דעתי כי אולי הרב מגלה עמוקות הבין "שיל"ה", שמ"ה, עם היו'ד, ואולי בכ"י של סודי רזיי שלו היה כתוב בהדיא שמ"ה ואל של"ה.
יש דרך לבדוק באמת כמה שנים עברו מלידת אבינו יעקב ועד פטירת חגי זכריה ומלאכי? (לכאורה פטירת מלאכי דייקא)
תודה רבה
אחר כותבי זה כתב לי אחד החכמים החשובים דכאן באישי: "יעקב נולד ב'ק"ח וחגי זכריה מלאכי נפטרו – כפי הרשום בספרי הקדמונים ג'תמ"ח – הרי אלף ש"מ שנים". ואם כך הוא הדבר הרי שלא מה שכתוב בספר סודי רזיי (של"ה) ולא מה שתפס הרב מגלה עמוקות (שמ"ה) מכוון. וצ"ע.