היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א
ההוא דאמר כתב:היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א
מובא שיש דרגות ברעות, רע לשמים ורע לבריות.
[על דרך הדרוש, גם אם נקבל את הנחת השאלה 'עבירות טובות', יתכן שזהו על דרך הנפש החיים, שאבות העולם עשו 'עבירה לשמה', ודבר זה נאסר אחר קבלת התורה].
פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.
מה שנכון נכון כתב:פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.
ראה כתר ראש.
אוצר החכמה כתב:לדעתי לא לזה הכוונה.
הכוונה להגדיל העניין כמו צרות רבות ורעות. יש צרות טובות ? (על דרך הדרוש פירשו כמו זיבורא ועקרבא) על פי הפשט הכוונה שיש צרות (שהן קצת רעות) ויש צרות יותר גדולות (שהן ממש רעות) ולהן קוראים צרות רעות והוא הדין כאן.
מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.
שייף נפיק כתב:מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].
לכאו' היא לא היתה נביאה, (לא הוזכרה במסכת מגילה עם שאר הנביאות) אמנם מסתבר שהי' לה רוח הקודש.
היכלי שן כתב:אינני יודע אם זה מקור, אבל מביאים מהראי"ה קוק (משפט כהן סי' קמג) שיעל התירה לעצמה את אותה ביאת איסור, מדין נביא שמתיר לעבור אל איסור תורה למיגדר מילתא.
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'
מה שנכון נכון כתב:שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'
לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.
מה שנכון נכון כתב:שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.
למה מסתבר?
שייף נפיק כתב:מה שנכון נכון כתב:שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'
לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.
מנין?
שייף נפיק כתב:מה שנכון נכון כתב:שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.
למה מסתבר?
כי אחרת איך החליטה לבד שמותר לה לעשות כן? ויותר היה מובן אם היה לה בנבואה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים