היא שיחתי כתב:אודה למי שיציין לאתרים ושסי"ם שבהם משווים גירסאות הגמ',
שמעתי שיש למכון הרב הרצוג משהו כזה?
היא שיחתי כתב:דוגמא נוספת
שבת דף ג עמוד א
"בעי מיניה רב מרבי הטעינו חבירו אוכלין ומשקין והוציאן לחוץ מהו? עקירת גופו כעקירת חפץ ממקומו דמי - ומיחייב, או דילמא לא"
ותיבת ממקומו צריכה ביאור
וראשי הישיבות בזמנינו (בעיקר תולדות מיר) שפכו עליה תילי דיוקים בגדר העקירה
אדג כתב:(אגב, ואל תסקלוני על כך, כמעט כל הנ"ל בש"ס שטיינזלץ כדבעי).
תולעת ספרים07 כתב:אדג כתב:(אגב, ואל תסקלוני על כך, כמעט כל הנ"ל בש"ס שטיינזלץ כדבעי).
שטיינצלץ הוא טוב מאוד - ולדעתי הסגנון והצורה שבו בחר להגיש את הגמ' עובר על כמה וכמה שסי"ם שיצאו אחר כך.
הבעיה היא בשטיינזלץ שהוא מערבב פירושו של רש"י ושל תוס' וכל פעם הוא מחפש אחר הקל יותר כך שכל הפירוש שלו יש בו הרבה מן הסלט לכאו'. - ורשום אצלי הרבה דוגמאות כאלו וכבר בזמנו שלחתי לו לתקן אך משום מה לא תיקן.
[איני נכנס כאן עם הויכוח עם הרב שך ז"ל וכו' בנוגע אם מותר לעיין בשטיינזלץ אני מדבר לגופו של פירוש וסגנון עבודה].
תולעת ספרים07 כתב:אדג כתב:(אגב, ואל תסקלוני על כך, כמעט כל הנ"ל בש"ס שטיינזלץ כדבעי).
שטיינזלץ הוא טוב מאוד - ולדעתי הסגנון והצורה שבו בחר להגיש את הגמ' עובר על כמה וכמה שסי"ם שיצאו אחר כך.
הבעיה היא בשטיינזלץ שהוא מערבב פירושו של רש"י ושל תוס' וכל פעם הוא מחפש אחר הקל יותר כך שכל הפירוש שלו יש בו הרבה מן הסלט לכאו'.
אליהוא כתב:מה טוב יכול להיות בזה?
מתהדרים בנוצות לא להם, כביכול עבדו לפי כתבי יד והצביעות זועקת.
אביא כמה דוגמאות קטנות מהחודשים האחרונים:
א. במשנה נ"ח ע"ב לפנינו נתמעט כתמים מ"דם ולא כתם", ותמהו כל האחרונים מלעיל נ"ז ע"ב שנתמעט מ"בבשרה", ובנו על זה תלי תילים ואכמ"ל. אבל האמת שבכל כתבי היד של המשנה והגמ' וכל הראשונים שבכת"י [בחלק מהדפוסים "תקנו" בראשונים ע"פ דפוסי הגמ'!], אין את המילה דם אלא בבשרה ולא כתם או כעי"ז, ולא קשה כלום. יש לזה השלכות גדולות בכל הסוגיה של כתמים, ולמרות זאת בעוז והדר אין מאומה!!
ב. שם ס' ע"א "טמא וטהור ואפילו טהור ותלוי" ברשב"א ביבמות ובתורת הבית [שוב בכתה"י!] גרס ואפילו טמא ותלוי ויש לזה אישוש בכת"י אחד, ובעוז והדר אין מאומה.
ג. בשבת קי"ג אין מטלטלין לפי שאין ניטלין, ובכמה כת"י "אין מטלטלין לפי שאין מטלטלין" [או אין ניטלין לפי שאין ניטלין] וכן גי' הבה"ג. [לישנא דר"י בר ליואי לר' יוחנן כמו בנדה דף ס'], ובעוז והדר אין מאומה.
וכהנה רבות, ועוד יותר ברש"י יש לי דוגמאות רבות שרבים מקושיות האחרונים מיושבים לפי הכתבי יד ובעוז והדר לא כתבו כלום.
ויש להדגיש כהנ"ל שרבים מהנוסחאות הישרות בכתבי היד נמצאים גם בראשונים. ודי בזה לע"ע.
חד וחלק כתב:חבל שבציבור הוצאה זו נתפסת כמהימנה מכולן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 804 אורחים