ד"א לא יסור שבט מיהודה, זו סנהדרין שהוא מכה ורודה, ומחוקק מבין רגליו, אלו שני סופרי הדיינים שהיו עומדים לפניהם אחד מימין ואחד משמאל, עד כי יבא שילה, נמנו ואמרו הלל משל מי, אמר רבי לוי מגלת יוחסים מצאו בירושלים וכתיב בה הלל מדוד.
סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."
והיו מזרע ישי וראשי ישיבות בירושלים.
ושא_נס כתב:כבר הרב אבות הראש חלק ב' דף נט ע"א וב', הביא דברי הרב נזר הקדש דלעיל, ודברי שלשלת הקבלה והביאו הרב סדר הדורות, ועמד בסתירה בין הדברים, פוק חזי.
ובמקום אחר דיבר הרב אבות הראש גבי המאמר שרמזו כאן לעיל מבראשית רבה, ודן בו כיאות, והביא דברי האחרונים עליו.
כלבאשבוע כתב:שמא בספר היוחסין לרבי אברהם זכות?
(לא בדקתי אם היה לפני או לא)
קאצ'קלה כתב:כלבאשבוע כתב:שמא בספר היוחסין לרבי אברהם זכות?
(לא בדקתי אם היה לפני או לא)
אולי אתה מתכוון למה שכתוב בספר יוחסין, בדברו על זהותו של 'בן בתירא' סתם: "וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי".
אבל פשוט שאין עניינו לכאן, כיון שהוא מדבר על ר' יהודה בן בתירה ור' יהושע בן בתירה, ואומר שהם היו מזרע בני בתירה הקדמונים שקדמו להלל ושמאי.
ואין היוחסין מתייחס בזה לשאלת יחוסם של אותם בני בתירה שקדמו להלל ושמאי.
ושא_נס כתב:נבון אחד כתב לי בזה:
ספר יוחסין מאמר ראשון אלף בית אות הבי"ת
וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי ושהם מהמתים שהחיה יחזקאל.
אם בתיבות "כל בני בתירה" שכתב היוחסין הכוונה גם לרבי יהודה בן בתירא, כמ"ש החכם קאצקלה, אז למה א"א ללמוד מזה שהנשיאים בני בתירא גופייהו גם הם משבט אפרים, והלא לפי האמור בחלק צ"ב ב' ריב"ב הוא מזרע אפרים ממתים שהחיה יחזקאל, ולפי יוחסין ריב"ב הוא גם מזרע הנשיאים בני בתירא. אא"כ נאמר שריב"ב הוא מבני בניהם של המתים משבט אפרים, ודרך אמו הוא מזרע בני בתירא הנשיאים. או שמ"ש בגמ' "מבני בניהם" לאו דוקא, אלא מבני בנותיהם.
אלו דבריו נר"ו.
שבני בתירה נתנו לו [להלל] הנשיאות במתנה... שהיה ראוי לו, שהיה מדוד.
ועוד קשה, קודם הלל שהיו זקני בתירא נוהגים נשיאותם כל הימים כדאיתא במסכת פסחים, ולא היה אז נשיא מבית דוד כלל וביטלו השבט והמחוקק, על מי סמכו לעשות זאת. ודוחק הוא לומר שהיו מזרע דוד. ולא ראיתי מי שהעיר בכל אלה.
סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."
יודע_ספר כתב:סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."
בנזר הקודש בהוצאת זכרון אהרן מובא בסוגריים (שרובם נכתבו ע"י הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א) 'עיין עשרה מאמרות מאמר חיקור דין ח"ב פי"ט'
לפיכך לא מצינו בנשיאים הראשונים שיהיו מנחילים כתריהם לבניהם אלא מהלל ואילך...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 244 אורחים