נדרים כה. בגמ' חמורה עבודת כוכבים שכל הכופר בה כאילו מודה בתורה כולה – כן הוא הלשון בכל המקבילות בתלמוד בבלי, וראיתי להר"מ שפירא נר"ו שהביא מהגרד"צ הופמן (מהנכתב ב'המסדרונה' גליון א תרמ"ה עמ' קלז) שמבאר פיסקא זו בל' סגי נהור והכוונה שכל המודה בע"ז ככופר בכה"ת כולה ורק שנקט בהאי לישנא דרך כבוד. ובפירוש החומש (במדבר טו:כג ודברים יא:כח) אכן הביאו רש"י בההוא לישנא ע"ש.
ונראה שכן מבואר למאי דפירש הר"ן שמקורו הוא מקרא ד'וכי תשגו ולא תעשו את כל המצות' והרי מפורש שמפרשו דמיירי במי שעובד ע"ז ועליו נאמר שלא עשה כל מצות ה'. ועי' בפי' רש"י למס' חולין (ד:) שמביא הך אימרא כפי גירסא שלנו אבל בהגהות שטמ"ק שם הגיהו כד' הגרד"צ הופמן, ואפשר שהניעו לכך הגירסא שהביאו רש"י בפי' החומש שהבאנו.
ואמנם לשון הספרי בפר' ראה (פיסקא ב') הוא לשני הצדדים דאיתא התם 'מכאן אמרו כל המודה בע"ז ככופר בכל התורה כולה וכל הכופר בע"ז כמודה בכל התורה כולה'. והשוה לשונו בפר' שלח (פיסקא ה') דאיתא התם 'שכל המודה בע"ז כופר בעשרת הדברות ובמה שנצטוה משה ובמה שנצטוו הנביאים ובמה שנצטוו אבות, וכל הכופר בע"ז מודה בכל התורה כולה'. ועי' להרמב"ם במו"נ (ג:כט בסופו) שציטט הספרי כלשונו, וראה עוד באגרת השמד שהביא אימרא זו בפתיחתו בזה"ל 'כל המודה בע"ז כאלו כופר בכה"ת כולה'.
שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט
הגהמ כתב:שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט
ייש"כ, והן והן הדברים הנקנים באמירה, ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.
שמואל דוד כתב:חולין ה. אמר מר חמורה עבודת כוכבים שכל הכופר בה כמודה בכל התורה כולה כו'
ולכאורה קשה שהרי יש הרבה בנ"א שכופרים בעכו"ם וכופרים גם בתורה, האם גם עליהם נאמר כמודה בכל התורה כולה?
והנה עיין .הוריות ח. איזו היא מצוה ששקולה כנגד כל המצות הוי אומר זו עבודת כוכבים וכתב רש"י שכל המודה בה ככופר בכל התורה כולה עכ"ל ולכאורה לשון זה מובן יותר. ועיין רמב"ם פרק ב הלכות עכו"ם וצ"ע בכל זה.
שמואל דוד כתב:הגהמ כתב:שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט
ייש"כ, והן והן הדברים הנקנים באמירה, ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.
לא הבנתי כוונתך.
הגהמ כתב:שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט
ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.
הגהמ כתב:מש"כ בזה במק"א:. . ועי' להרמב"ם במו"נ (ג:כט בסופו) שציטט הספרי כלשונו, וראה עוד באגרת השמד שהביא אימרא זו בפתיחתו בזה"ל 'כל המודה בע"ז כאלו כופר בכה"ת כולה'.
מצות עבודה זרה כנגד כל המצוות כולן היא, שנאמר "וְכִי תִשְׁגּוּ וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְוֹת", ומפי השמועה למדו שבעבודה זרה הכתוב מדבר.
הא למדת, שכל המודה בעבודה זרה - כפר בכל התורה כולה ובכל הנביאים, ובכל מה שנצטוו הנביאים מאדם עד סוף העולם, שנאמר "מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה ה' וָהָלְאָה לְדֹרֹתֵיכֶם"; וכל הכופר בעבודה זרה - מודה בכל התורה כולה, והיא עיקר כל המצוות כולן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים