אוצר החכמה כתב:עיק כתב:משולש כתב:במקום שירדו חכמים לסוף דעתו של אדם אין בימינו אפשרות לראות לעינינו אחרת. (לא דמי לשלושה כוכבים שעינינו ראו ולא זר, וכן כינה מזדווגת ראינו בעינינו ובאזננו שמענו).
אינני רואה את החילוק. גם לגבי נשים עינינו ראו ולא זר. "אין אפשרות לראות לעינינו אחרת" הוא להכחיש את המוחש בדיוק כמו הזדוגות כינה. אמנם, נכון שמי שלא ראה את זה בעיניו ממש (תוכן, למשל, וכנראה גם אתה) לא מתקשה בזה.
צודק בדבר הזה תוכן. הטענה על נאמנות הנשים היא הסתברות וניתנת לויכוח. לעומת זאת העובדה שלכינים יש ביצים והן בוקעות מהן היא עובדה.
בקשר לכוכבים לא תפסתי מה העניין אולי תסבירו לי.
אכן יש חילוק בין התרבות כינים לבין יכולות הנשים , אבל זה חילוק לשני הכיוונים. כמו שאמרת אתה (וגם תוכן), יכולות הנשים הן עובדה פחות מוגדרת מאשר התרבות כינים. מסתבר שניתן יותר להתווכח עליו, ובמובן זה הקושיה פחות חזקה. אמנם, אודה על האמת, רק באשכול זה גיליתי שיש כאלה שעבורם דברי חז"ל לגבי הנשים נראים בחוש. עד היום סברתי שלכל היותר ניתן לומר שאמנם המציאות הנראת לעינינו מכחישה את דברי חז"ל, אלא שהנשים של היום התקלקלו או שאין זה באמת מתאים לטבען או שזה פוגע בהן יותר מאשר מתקן וכדומה. מסתבר שעצם המציאות ניתנת לויכוח, וזה לא העליתי על דעתי עד אתמול.
מצד שני, התרבות כינים היא עובדה שלא אני ראיתי בעיני אלא אני (וכולנו, אני מניח, מלבד בודדים) סומכים על חכמי הטבע שבדקו את זה. אלמלא הייתי יודע על דבריהם, דברי חז"ל לא היו מוקשים בעיני (ולכן ישנו מקום לכל התירוצים מסוג ההלכה נקבעת על פי הנראה לנו באופן פשוט וכו'). לגבי טיבן של נשים, לעומת זאת, הקושיה היא ממה שאני רואה בעיני (ולא רק אני, כאמור) ולא ממה שקראתי באיזה מקום. כשאני קורא את דברי חז"ל, שחלק מהם הובאו כאן, לקבל את דבריהם כתיאור פשוט של המציאות היום נראה ממש הכחשת המוחש. במובן הזה, הסתירה קשה בהרבה מאשר אופן התרבות הכינים. וכאמור, אינני בא בטענות אל תוכן וחבריו, שעבורם אין כאן קושיה כלל, אלא מדבר על (למשל) אלו שנידונו בתחילת האשכול, שלהם אני מניח שהסתירה מציקה אולי יותר מאשר שאלת התרבות הכינים.