גימפעל כתב:רש"י אומר שהם שני אחים.
מעשה ברבן גמליאל ורבי יהושע שהיו מהלכין בדרך, וראו את יהודה בן פפוס משתקע ובא כנגדן. אמר רבן גמליאל לרבי יהושע: מי זה שמראה עצמו באצבע? אמר לו: יהודה בן פפוס הוא, שכל מעשיו לשום שמים.
קאצ'קלה כתב:גימפעל כתב:רש"י אומר שהם שני אחים.
רש"י?! אחים?!
קאצ'קלה כתב:ר"א היימאן משער בתולדות תנו"א שפפוס בן יהודה היה אולי בנו של יהודה בן פפוס.
קאצ'קלה כתב:בירושלמי ב"ב פ"ה ה"א מובא אודות יהודה בן פפוס:מעשה ברבן גמליאל ורבי יהושע שהיו מהלכין בדרך, וראו את יהודה בן פפוס משתקע ובא כנגדן. אמר רבן גמליאל לרבי יהושע: מי זה שמראה עצמו באצבע? אמר לו: יהודה בן פפוס הוא, שכל מעשיו לשום שמים.
ובכת"י אסקוריאל מובא בשתי הפעמים יהודה בן פפייס.
קאצ'קלה כתב:אבל גירסת כפתור ופרח פרק מד (חלק ג עמ' צז) פפוס בן יהודה!
קאצ'קלה כתב:ויש עוד מה להוסיף בזה.
בינוני כתב:כך הגירסא גם ב: ספר יוחסין מאמר ראשון אלף בית אות הפ"א
פפוס בן יהודה. בזמן ר' עקיבא חכם גדול בבריתא והיה טוב לישראל בעבורו. ובפ' חלק תנא משום פפוס שני דרשות והוא בסוף ברכות כשמת ר' עקיבא, ואין זה פפוס שהזכיר ר' אליעזר המכונה לאביו של הנוצרי הנזכר בסוף גיטין ובשבת. ובבריתא יש ר' פדת הזקן אביו של אלעזר וזקנו של ר' פדת בנו של ר' אלעזר. ובפ' הספינה בירושלמי ר"ג ור' יהושע ראו את פפוס בן יהודה אמר ר"ג לר' יהושע מי הוא זה אמר ליה פפוס בן יהודה שכל מעשיו לשום שמים. והעיר עליו בסדר הדורות ש'שקר העיד'.
הפליג הסדר הדורות, ולפחות היה לו לומר: נוסחא משובשת נזדמנה לו ליוחסין [והנה עשה לו ליוחסין למשקר בזדון, ושכח משנה שלימה באבות פ"א "והוי דן את כל האדם לכף זכות", ונעלם ממנו מש"כ בתורה "בצדק תשפוט עמיתך" (ויקרא יט טו), וכן לא יעשה]. ובאמת צדקו כאן דברי יוחסין, כי נוסחא אחרת היתה לו, וכמו שהעתיק בכפתור ופרח פרק מד.
קאצ'קלה כתב:כך נדפס ביוחסין דפו"ר: [...] וכן בשאר דפוסי היוחסין [...] וביוחסין כת"י אוקספורד מובא כך: [...] אבל ביוחסין השלם [...]
בינוני כתב:מכיון שאין לי שום מושג בכ"י, אודה לך אם תוכל לבדוק לי את הציטוט הבא (הנוגעים לנ"ל) מתוך ספר היוחסין, איך הוא בכ"י השונים.
ספר יוחסין מאמר ראשון ד"ה "ורבי צדוק ור' אלעזר בנו"
"וכן קורא בתורה כמו שאמר ר' יוסי בן קסמא לר' חנינא בן תרדיון ובן פפוס החכם לר' עקיבא".
בינוני כתב:מ"מ לפי שני הכ"י האלו אין מקור לגרסה הנפוצה כיום (ברוב המהדורות) "ובן פפוס", אלא למרבה "וכן פפוס", שזה בעצם הרבה יותר הגיוני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 212 אורחים