הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 13, 2018 12:55 am
יתכן וזה שייך להחקירה הידועה בגדר מילה האם זהו ענין חיובי או שלילי, האם המצוה היא להיות נימול או להסיר את הערלה וכו'. ודו"ק.
[ואגב, בענין זה כתב בספר 'יין מלכות':
...תוכנו של כללות ספר אהבה, שכולל (בלשון הרמב"ם ) "המצות שהם תדירות שנצטוינו בהם כדי לאהוב המקום ולזכרו תמיד". ונראה שסדר המצות בספר אהבה הוא (בעיקר) לפי אופן התדירות של עשיית המצוה (ע"ד "כל התדיר מחבירו קודם את חבירו"):
בתחלתו סידר הל' ק"ש והל' תפלה – דחיוב ק"ש הוא פעמיים בכל יום וחיוב תפלה (מה"ת) הוא "להתפלל בכל יום" (אבל לא פעמיים כבק"ש); ולאחרי המצוות שבדיבור שחייבים בהם בכל יום – מונה המצוות שבמעשה, החל מהל' תפילין, שהנחתם היא פעם אחת ביום [ובהמשך לתפילין באות הל' מזוזה וספר תורה מפני שייכותן בתוכנן, ובפרט שכו"כ הלכות משותפות להן ], ואח"כ הל' ציצית שחיוב ציצית אינו כתפילין שהרי אין המצוה אלא רק בכסות בת ד' כנפות ; ואח"כ הל' ברכות שמה"ת חייבים לברך רק "אחר אכילה" ואף גם זאת "אינו חייב מן התורה אלא אם כן שבע" [ויש לומר, בטעם הקדמת ציצית לברכות, כי בציצית מפורש בתורה שכוונת המצוה היא "וזכרתם את כל מצות ה' גו' למען תזכרו גו'" , שזהו תוכן ספר אהבה כנ"ל, "לזכרו תמיד", משא"כ בברכות שלא מצינו כזאת מפורש בתורה , ובפרט שחיוב ברכות מה"ת אינו הכרחי בכל יום כנ"ל]; ומסיים במצות מילה שמעשה המצוה הוא רק פעם אחת בחיים].