לייטנר כתב:האם הובאה שם גם התייחסות לדעה המזהה את הר כביר כהר גריזים?
גבול ים כתב:הדעה על הר כביר תלויה לכאו' בזיהוי המזבח של פרופ' זרטל, ואם מכניסים את הזיהוי לבית המדרש וששים עליו כעל כל הון אי אפשר להתעלם מההשלכות שיש לכך.
קו ירוק כתב: ידועה המחלוקת בירושלמי סוטה אם הר גריזים והר עיבל שבהם עמד עם ישראל בברית, הוא בשכם,
או ששני גבשושיות העמידו בערבה, וקראו להם הר גריזים והר עיבל.
קו ירוק כתב:גבול ים כתב:הדעה על הר כביר תלויה לכאו' בזיהוי המזבח של פרופ' זרטל, ואם מכניסים את הזיהוי לבית המדרש וששים עליו כעל כל הון אי אפשר להתעלם מההשלכות שיש לכך.
בהחלט יש סבירות מאוד גבוהה שהמזבח שבהר עיבל הוא מזבח שבנה יהושע.
יחד עם זאת אין כל קשר בין ממצא זה לזהוי הר גריזים בהר כביר.
מלבד הנושא הטופוגרפי והגאוגרפי, כלומר שאין זיקה מציאותית בין הר כביר להר עיבל, לעומת הזיקה הברורה בין הר גריזים (הידוע) והר עיבל,
הרי המסורת השומרונית הנסמכת גם על דברי חכמים, בהקשר לאמונתם הטפלה של השומרונים - מכריחה את זיהוי הר גריזים במקומו הנוכחי.
(כבר ענו לו לז'רטל זה, על משובתו)
תנו רבנן (דברים יא, ל) הלא המה בעבר הירדן מעבר לירדן ואילך דברי רבי יהודה (דברים יא, ל) אחרי דרך מבוא השמש מקום שחמה זורחת (דברים יא, ל) בארץ הכנעני היושב בערבה אלו הר גריזים והר עיבל שיושבין בהם כותיים (דברים יא, ל) מול הגלגל סמוך לגלגל (דברים יא, ל) אצל אלוני מורה שכם ולהלן הוא אומר (בראשית יב, ו) ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה מה אלון מורה האמור להלן שכם אף כאן שכם תניא אמר רבי אלעזר ברבי יוסי בדבר זה זייפתי ספרי כותיים אמרתי להם זייפתם תורתכם ולא העליתם בידכם כלום שאתם אומרים אלוני מורה שכם אף אנו מודים שאלוני מורה שכם אנו למדנוה בגזרה שוה אתם במה למדתום.
רבי אלעזר אמר הלא המה בעבר הירדן סמוך לירדן דאי מעבר הירדן ואילך הלא כתיב (דברים כז, ד) והיה בעברכם את הירדן אחרי דרך מבוא השמש מקום שהחמה שוקעת בארץ הכנעני ארץ חוי היא היושב בערבה והלא בין הרים וגבעות הן יושבין מול הגלגל והלא לא ראו את הגלגל רבי אליעזר ב"י אומר לא בא הכתוב אלא להראות להן דרך בשניה כדרך שהראה להן בראשונה דרך בדרך לכו ולא בשדות וכרמים היושב בישוב לכו ולא במדברות בערבה בערבה לכו ולא בהרים וגבעות
קו ירוק כתב:אפשר למצא גבשושיות עשויות ידי אדם?
במפת מידבא יש.. צרוף תיעוד מקווה שזה מספיק..
קו ירוק כתב:תיתי לו ל'מתעמק' על תגובתו הנאה.
לעצם הענין אמת שפירוש רש"י בדברי המשנה בסוטה מורים כך, אך דברי הירושלמי שם אינם כן. ואין צורך לאפושי פלוגתא, אלא שפירש"י לא מתאים עם דברי הירושלמי; כלומר המזבח לא נעשה מהאבנים אלא הציבום בסמוך לו ואח"כ נטלום לגלגל, אבל מזבח נשאר במקומו.
אי אפשר לזלזל בארכאולוגיה בבית המדרש, רק יש לבקרה הדק היטב בי"ג נפה (ידוע הסיפור עם ר' יעקב קמינצקי עם בעיית המפה מול דברי הגמ' ריש גיטין, לכאו').
במקרה של ז'רטל כנראה שזה באמת גילוי מפעים.
רבי זלמן קורן האריך בכך הרבה, בשני מאמרים מנומקים היטב: הראשון נדפס בספר זיכרון חיים ביהודה (משום מה לא נמצא במאגר האוצר), והשני במעלין בקודש.
המאמר השני נכתב לאחר שנים, כהשלמה למאמר ראשון, תוך עיון בסוגיית הירושלמי ובלשון הירושלמי המורים שמזבח נגנז במקומו ! וכפי שמצא ז'רטל.
ברשותו של רז"ק, ובהתנייה ששני המאמרים יצורפו יחדיו. מצורף בזה המאמר השלם
קו ירוק כתב:דבריו של זרטל, בנושא זה הם קשקוש גדול. ותמהני על חוקר שככה טעה.
הר גריזים השומרוני ידוע ושמו עליו, והר עיבל כנגדו. המזבח לא חייב להיות מול הר גריזים, רק הברכות והקללות.
כמה שנראה לעיני אדם, אני לא רואה כל אפשרות שהמזבח איננו מזבח יהושע, לפי הממצא המתואר, ולפי הפרטים בשטח.
קו ירוק כתב:דבריו של זרטל, בנושא זה הם קשקוש גדול. ותמהני על חוקר שככה טעה.
הר גריזים השומרוני ידוע ושמו עליו, והר עיבל כנגדו. המזבח לא חייב להיות מול הר גריזים, רק הברכות והקללות.
כמה שנראה לעיני אדם, אני לא רואה כל אפשרות שהמזבח איננו מזבח יהושע, לפי הממצא המתואר, ולפי הפרטים בשטח.
קו ירוק כתב:ד. המסורת השומרונית שזה הר גריזים מאוששת מדברי חז"ל שלעגו להם שהם צריכים להוסיף את המילה 'שכם' בכדי להוכיח שזה הר גריזים (וגם אין סיבה לא להאמינם). ולדבריך שלך הרי אין כלל קשר שכם להר גריזים (כביר, לדבריך).
אשר177 כתב:לחז"ל לא היתה סיבה לחפש את הר גריזים, ולכן הם גם לא עסקו בזה, הדבר היחיד שעניין אותם היה הזיוף של השומרונים בתורה. וזה הדבר היחיד שיש לו נפק"מ לגבינו.
קו ירוק כתב:אשר177 כתב:לחז"ל לא היתה סיבה לחפש את הר גריזים, ולכן הם גם לא עסקו בזה, הדבר היחיד שעניין אותם היה הזיוף של השומרונים בתורה. וזה הדבר היחיד שיש לו נפק"מ לגבינו.
ראשית, לומר שלחז"ל לא היה ענין לדעת היכן הר גריזים זו טעות, שהרי זהו מקום הברכות לפי סתם משנה. והוא מקום המפורש בתורה.
שנית, לחז"ל לא היה נ"מ לדעת - הם פשוט ידעו!
שלישית, כאשר חז"ל מטיחים בהם שזייפתם תורתכם בכדי, כי כולם מסכימים על זהותו של הר גריזים - אזי מיניה וביה אתה יודע היכן הר גריזים.
(כמו שלדגומא כשחז"ל אומרים לנו שלצרצור יש כעין רשת חלולה בחלקו העליון והיא יד לכלי, אזי אתה יודע שזוהי צורת הכוס/כלי).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים