קראקובער כתב:ניתי סידור ונחזי.
viewtopic.php?t=23655#p237063
דרומי כתב:מנהג זה של נשיאת הס"ת לכיוון הנושא היה נהוג אצל הרבה מיוצאי רוסיא, וכן נהג גיסו המבוגר של האדמור מחבד - הרש"ג
אליהו בן עמרם כתב:דרומי כתב:מנהג זה של נשיאת הס"ת לכיוון הנושא היה נהוג אצל הרבה מיוצאי רוסיא, וכן נהג גיסו המבוגר של האדמור מחבד - הרש"ג
ומה טעמם? חוץ מהמנהג.
משוש דורים כתב:אליהו בן עמרם כתב:דרומי כתב:מנהג זה של נשיאת הס"ת לכיוון הנושא היה נהוג אצל הרבה מיוצאי רוסיא, וכן נהג גיסו המבוגר של האדמור מחבד - הרש"ג
ומה טעמם? חוץ מהמנהג.
יש בזה כמה סברות.
א. פנים מול פנים, ויש בזה גם צורה של חיבוק וחביבות.
ב. כשנוטלין הס"ת מארון הקודש הוא נלקח באופן הזה, ואם רוצים שיהא הכתב מול הציבור צריך להפוך אותו הן בנטילתו, והן בהנחתו ע"ג הבימה.
אליהו בן עמרם כתב:טעמים כאלה ואחרים שמעתי גם בעניין מנהג החזו"א, אך כמדומני שלא גילה טעמו בזה, או שלא שאלוהו אז, וגם שמעתי שהגרח"ק שליט"א מצא לזה מקור בדברי הר"ן במגילה.
ר"ן על הרי"ף מסכת מגילה דף יא עמוד ב [הובא בב"י או"ח סי' קמ"ז]
וכשהוא מהדקו. ושמי שאוחז ס"ת מהדק אותו אחר שנגלל כדי שיעמוד הכרך מהודק צריך שתהא הכתיבה כלפי המהדק ולא כלפי הגולל כללו של דבר הכתיבה ראויה שתעמוד כלפי אותו שעוסק בס"ת מפני כבוד התורה
אליהו בן עמרם כתב:דרומי כתב:מנהג זה של נשיאת הס"ת לכיוון הנושא היה נהוג אצל הרבה מיוצאי רוסיא, וכן נהג גיסו המבוגר של האדמור מחבד - הרש"ג
ומה טעמם? חוץ מהמנהג.
והאם נכון לקבוע שרוב רובם של כלל ישראל נהגו לא כך?
הפשוט בפשטותו כתב:בספר דינים והנהגות מבואר שהחזו"א סבר שההידור צריך להיות כלפי פנים ולא כלפי חוץ, והביא דוגמא מאיזה דבר בבית המקדש - לא אזכרנו, שמא יעלה המעלה, וכיוון שעלה שוב לא ירד...
בקרו טלה כתב:אליהו בן עמרם כתב:טעמים כאלה ואחרים שמעתי גם בעניין מנהג החזו"א, אך כמדומני שלא גילה טעמו בזה, או שלא שאלוהו אז, וגם שמעתי שהגרח"ק שליט"א מצא לזה מקור בדברי הר"ן במגילה.ר"ן על הרי"ף מסכת מגילה דף יא עמוד ב [הובא בב"י או"ח סי' קמ"ז]
וכשהוא מהדקו. ושמי שאוחז ס"ת מהדק אותו אחר שנגלל כדי שיעמוד הכרך מהודק צריך שתהא הכתיבה כלפי המהדק ולא כלפי הגולל כללו של דבר הכתיבה ראויה שתעמוד כלפי אותו שעוסק בס"ת מפני כבוד התורה
יהודה בן יעקב כתב:הפשוט בפשטותו כתב:בספר דינים והנהגות מבואר שהחזו"א סבר שההידור צריך להיות כלפי פנים ולא כלפי חוץ, והביא דוגמא מאיזה דבר בבית המקדש - לא אזכרנו, שמא יעלה המעלה, וכיוון שעלה שוב לא ירד...
בדינים והנהגות ו, ז לא מובא טעמו של דבר, ואף לא מקורות.
עושה חדשות כתב:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים