הודעהעל ידי אריה מרדכי » ו' מאי 25, 2018 10:21 am
קצת קשה להבין את המשפט הזה, בשעה שכידוע רוב כלל ישראל נוהג להפך, והוא שכידוע רוב היהודים החרדים לדבר השם מקפידים שלא למכור לגוי חמץ בעין ו [ורק בבתי מסחר ומפעלים מקילים בזה מחמת הפסד מרובה], ואילו בהלואה בהיתר עיסקא מלבד מה שהסכימו עם זה כל גדולי הדורות [ וכידוע שרבים מהם אף השתמשו בכך כגון רבן של ישראל בעל החפץ חיים שכמסופר לווה עצמו בהיתר עיסקא] רוב כלל ישראל משתמש בהיתר עיסקא אף בהלואות בריבית דאוריתא, וכמעט שאין אחד שיכול לומר שאינו נזקק לזה [צא וברר אצל כל בעל דירה אם ניתן לקנות דירה בלא משכנתא] כך שחבל שוב ושוב להציג את ההיתר עיסקא כדבר מפוקפק, וידוע דבריו הנחרצים של מרן החזו"א על אותם המפקפקים בענין זה וז"ל העבודה הרצויה היא לשמור את דקדוק הדין וזו הדרך הנכונה שיבור לו האדם, ולא כאותן המפקפקים על היתר עיסקא ואומרים שזה נגד כונת התורה וכן בעשית פרוזבול , והשוכר ע"י שליח שלא לעבור בבל תלין וכיצו"ב" [וכידוע שהחזו"א אף ערך בעצמו היתר עיסקא לאנשים].
וכעת ראיתי מעשה מהרה"ק מהר"א מבעלזא זיע"א, שפעם אחת בא אחד ממקורבי מרן זי"ע, וסיפר שהוא רוצה לקנות דירה ואין לו את הכסף הדרוש לכך. שאלו מרן זי"ע הרי אפשר ללוות מהבנק?, השיב האיש כי הלוואה מבנק כרוכה בחשש ריבית, וצריכים לסמוך על היתר עיסקא, אמר לו מרן זי"ע, הרי גם הסמ"ע סמך על היתר עיסקא.
אפשר עוד להאריך רבות על יחסם של כל גדולי הדורות לענין אך למותר הוא.
נערך לאחרונה על ידי
אריה מרדכי ב ו' מאי 25, 2018 5:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.