מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סמיכה כישיבה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 07, 2011 8:49 pm

התקשיתי בדין סמיכה כישיבה, אם הוא רק להחמיר או גם להקל, היינו כשיש דין ישיבה, כגון בנפילת אפים, או בברכת המזון ועל המחיה, מי אמרינן כיון דסומך הוי כישיבה ובהכי סגי, או דלא אמרינן הכי אלא להחמיר שמבקום שצריך עמידה מיקרי ישיבה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' יולי 07, 2011 9:36 pm

אינו לא כעמידה ולא כישיבה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 07, 2011 10:06 pm

מי אמר לך את זה?
סמיכה כישיבה הכוונה כישיבה לכאורה.
נערך לאחרונה על ידי עשוי לנחת ב ה' יולי 07, 2011 11:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 07, 2011 10:16 pm

עיין בביהגר"א בחו"מ ( בהלכות דיינים) שביאר כמו שכתב גם זה הבל שאינו כשניהם, והיינו שבמקום שיש דין בעמידה לא מיחשב כעמידה אבל אם הוא דין לא לישב לא מיחשב כישיבה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 07, 2011 10:39 pm

אוצר החכמה כתב:עיין בביהגר"א בחו"מ ( בהלכות דיינים) שביאר כמו שכתב גם זה הבל שאינו כשניהם, והיינו שבמקום שיש דין בעמידה לא מיחשב כעמידה אבל אם הוא דין לא לישב לא מיחשב כישיבה.

זה מוסכם ואין חולק?

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' יולי 07, 2011 10:40 pm

עשוי לנחת כתב:מי אמר לך את זה?
סמיכה כישיבה הכוונה כישיבה לכאורה.
הגם זה הבל??


חבל להשתלח סתם.

אמר לו את זה הגר"א בביאורו לחו"מ י"ז סק"ו, אמנם יש חולקים, אבל זו שיטת הגר"א.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי יאיר. » ה' יולי 07, 2011 10:49 pm

גם אני הסתפקתי בזה לפני הרבה שנים ורציתי להביא ראייה מהדין שאסור לשבת(כך משמע מהגמ', ולא שחייב לעמוד) ד"א ליד המתפלל וכתב המ"ב וכן לא ישען משמע שדינו כישיבה.
ודלא כהגר"א שהביא פה viewtopic.php?f=17&t=5526&p=46069#p46060.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 07, 2011 11:07 pm

יאיר. כתב:ורציתי להביא ראייה מהדין שאסור לשבת(כך משמע מהגמ', ולא שחייב לעמוד)

ראיה יפה מאוד. וצ"ע בדעת הגר"א.
איסתרא בלגינא כתב:אמר לו את זה הגר"א בביאורו לחו"מ י"ז סק"ו, אמנם יש חולקים, אבל זו שיטת הגר"א

מי החולקים?
שו"ר באשי ישראל פרק כה הערה לה הביא בשם לקט הקמח החדש שאם אין לו מקום לשבת בתחנון, מוטב שיסמוך עצמו בדבר שאם ינטל יפול, דהא מצינו לגבי כמה דינים דנחשב כמו ישיבה. [ודלא כהגר"א]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 07, 2011 11:11 pm

כל הדין לשבת בתחנון שנוי במחלוקת, שהרי הריב"ש כתב שאין שום דין לשבת בתחנון, ואולי החולקים יסברו שעיקר העניין לא לעמוד, כך שקשה להוכיח הרבה מעניין זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 07, 2011 11:13 pm

ראיה יפה מאוד. וצ"ע בדעת הגר"א.


למה צ"ע וכי הגר"א מחוייב למשנה ברורה? זו רק ראייה שהמ"ב החמיר שלא כדעת הגר"א.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יולי 08, 2011 12:18 am

אוצר החכמה כתב:ואולי החולקים יסברו שעיקר העניין לא לעמוד

נראה לך הגיוני?? מהיכ"ת?
אוצר החכמה כתב:זו רק ראייה שהמ"ב החמיר שלא כדעת הגר"א.

אז אולי המ"ב לא מסכים כלל לגר"א וס"ל שלהשען נקרא ישיבה גם להקל במקום שצריך ישיבה?

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ו' יולי 08, 2011 12:44 am

וכן יעויין מ"א או"ח קמ"א ס"ק ב' ובמחציה"ש שם "דלרמ"א סמיכה אינה לא ישיבה גמורה ולא עמידה גמורה". [ותלוי מדוע צריך ישיבה ובכ"מ משתנה הדין וכפי שכבר העיר הר' אוה"ח]

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' יולי 08, 2011 1:59 am

ובאמת שיש להוכיח קצת מדברי המ"ב דסמיכה אינה נחשב ממש לישיבה.
דהנה כתב המ"ב סימן צ"ד ס"ק כ"ד וחולה שברי לו שיוכל לכוון בעמידה על ידי סמיכה יעשה כן ואם לאו יתפלל מיושב.
והנה הדבר ברור שכוונת המ"ב באופן שאם ינטל העמוד לא יוכל לעמוד שאם לא כן אין כל טעם לדברי המ"ב שהרי גם בריא יש מתירים לכתחילה לעשות כן וכפי שכתב המ"ב שם בס"ק כ"ב וקשיא מאי שנא סמיכה מאי שנא ישיבה ומדוע שהחולה לא יישב.
ובהכרח שסבר המ"ב דסמיכה אינה נחשב כישיבה ולכן לכתחילה עדיף סמיכה על פני ישיבה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: סמיכה כישיבה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ש' יולי 09, 2011 10:34 pm

עשוי לנחת כתב:מי החולקים?
שו"ר באשי ישראל פרק כה הערה לה הביא בשם לקט הקמח החדש שאם אין לו מקום לשבת בתחנון, מוטב שיסמוך עצמו בדבר שאם ינטל יפול, דהא מצינו לגבי כמה דינים דנחשב כמו ישיבה. [ודלא כהגר"א]


ראיתי שמציינים להסמ"ע דס"ל דהוי כישיבה ולש"ך בשם הב"ח דס"ל דהוי גם כישיבה וגם כעמידה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 386 אורחים