אראל כתב:העי, עד קללות ולא עד בכלל!
הנה גמרא בסנהדרין דף קב:
מאי אחר אמר רבי אבא אחר שתפשו הקדוש ברוך הוא לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן אמר לו מי בראש בן ישי בראש אי הכי לא בעינא
כן, ירבעם בן נבט היה כמעט במדרגת דוד המלך!!, אלא שנטרד מחמת מדת הגאווה שהיה לו,
ואני חוזר עוה"פ, אין לנו השגה כלל איך יתכן מי שהיה במדרגת שהקב"ה אומר לו 'אני ובן ישי נטייל בגן עדן' יפול מחמת תאוות כבוד וגאווה!!
אין לנו הכלים בתפיסת מחשבתינו להבין זאת!!
אם תרצה לדבר אודות הרצל ובן גוריון אתה יכול לדבר עליהם שהיו רשעים גמורים לכל הדיעות, אבל מהם עד ירבעם בן נבט, עדיין אין לנו כלי התפיסה כלל להשוות להעריך אותם לירבעם
זה היה הנקודה שלי, ומעתה שים את העפר שרצית לזרוק לתוך פי, ותשים אותו בהצלחה גדולה בתוך כרך הגמרא 'סנהדרין' שלך בדף הנ"ל,
ב"ה
כי זו דרכה של שיטה זו, כמעט בכל ענין לעושת בתורה כבתוך שלהם, כי הכל כשר כדי להצדיק את שיטתם בדורות האחרונים, לכן הוציאו דיבת הארץ והעיר רעה , וכל הראיות שתביא מהתוה"ק תתקל בתירוץ מוזר שכאן הוא גבל בדברים חמורים שחובה להדעזע עד לשמים.
לא באתי כאן להליץ בעד רשעי הדורות האחרונים, אלא שאם הורו לנו חז"ל הנהגה בקשר לרשעים ואמרו לנו גם במי מדובר, אין לנו זכוטת למחוק את מה שלא נראה לנו בתירוצי הבל.
הגמרא שהבאת, היא הגמרא היחידה שמדברת על ירבעם? ומה עם דברי הרמב"ם שהבאנו?
הנה גמרא נוספת בריש כיצד מברכין, הנהנה מהעולם הזה בלא ברכה חבר הוא לאיש משחית- חבר לירבעם בן נבטא שהשחית את ישראל לאביהם שבשמים, ע"כ. כלומר בא שלמה המלך ע"ה להזהירנו עפ"י חז"ל שאם ניכשל בהנאה מהעוה"ז בלא ברכה מצבינו הוא חמור שאח הוא לירבעם בן נבט.
משנה באבות: המחטיא את הרבים חטא הרבים תלוי בו, ירבעם חטא והחטיא את ישראל וכו', ובעצם אלו דברי הנביא מפורשים,
כמובן ששערי תירוצים לא ננעלו, וכשיטתם לעות את התורה עד קצה גבול היכולת, שלא הכונה שהשחית בפועל את ישראל לאביהם שבשמים, אלא ס"ה הגאוה שלו וכו'.
והכה ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל כַּאֲשֶׁ֨ר יָנ֣וּד הַקָּנֶה֮ בַּמַּ֒יִם֒ וְנָתַ֣שׁ אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל מֵ֠עַ֠ל הָאֲדָמָ֨ה הַטּוֹבָ֤ה הַזֹּאת֙ אֲשֶׁ֤ר נָתַן֙ לַאֲב֣וֹתֵיהֶ֔ם וְזֵרָ֖ם מֵעֵ֣בֶר לַנָּהָ֑ר יַ֗עַן אֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ אֶת־אֲשֵׁ֣רֵיהֶ֔ם מַכְעִיסִ֖ים אֶת ה'. וְיִתֵּ֖ן אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל בִּגְלַ֞ל חַטֹּ֤אות יָֽרׇבְעָם֙ אֲשֶׁ֣ר חָטָ֔א וַאֲשֶׁ֥ר הֶחֱטִ֖יא אֶת־יִשְׂרָאֵֽל.
לעומת להבדיל אא"ה דוד המלך ע"ה שאין בידינו לבאר כלל את גדולתו ח"ו.
כל מה שאמרו חז"ל בגמ' בסנהדרין הוא שנתנה לו הזמנות משמים לחזור כי הוא ית"ש פותח שער לדופקי בתושבה, כי ימינך פשוטה לקבל שבים, ולימדונו חז"ל שהטעם שירבעם סירב שגאותו עשתה לו. והרי אחאב הרשיע יותר מירבעם, כפי שאמר הנביא 'הנקל בלכתו' כי אחאב עבד את הבעל וכו'.
נכון הדבר שפי שאין לנו הבנה בצדקת הדורות ראשונים, כך אין לנו הבנה ברשעת הדורות ההם, אבל בודאי וודאי שהנביא וחז"ל ורבותינו הראשונים דנו אותם כרשעים גמורים לכל דבר וענין. והרי כל המקור שאסור להתחבר לרשע הוא ממה שנאמר בדברי הימים (ב כ לז), וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ.
עכ"פ מציע אני לכבודו לחזור בו שיש השוואה ח"ו, בין ירבעם בן נבט לדוד המלך ע"ה. כי זו אמירה חמורה שבחמורות.