מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נושא ספרים
הודעות: 53
הצטרף: ש' מאי 14, 2011 9:58 pm

הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי נושא ספרים » א' יולי 10, 2011 12:22 pm

בקובץ אור תורה (קובץ שס"ו - אינו באוצר וראוי להשלימו עם שאר קבצי אור תורה החסרים), מצאתי דבר יפה שכתב הגר"מ מאזוז, ובעיני היה חידוש, ואמרתי לא אמנע טוב.
הרב מאזוז כתב את דבריו במענה למי ששאל ממנו, למה הוסיף בסידורו סימני קריאה ושאלה, סימנים מודרניים, שהם זמורת זר בסידור. ונתן השואל דוגמא למופיע בסידור שלהם: הטוב ! כי לא כלו רחמיך וכו'. הרב מאזוז משיבו בין היתר:
בתיבת הטוב, ציננו סימן קריאה להורות שאין זו ה"א הידיעה, (דא"כ היה לו לומר הטוב כי לא כלו רחמיו) אלא ה"א הקריאה וביאורו בלשון ערבי "יא- טוב!" וכיוצא בזה בפרשת שלח:הקהל ! חקה אחת לכם וגו', ובתהלים (נ"ב ג') מה תתהלל ברעה, הגבור! ועוד. ומרגלא בפומיה דאבא מארי הגאון זצ"ל שאין תרגום למילת "יא"בעברית רק הוי, כמו הוי כל צמא לכו למים. או ה"א הקריאה שאינה ניכרת כ"כ והרבה מחליפים אותה בה"א הידיעה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 10, 2011 1:58 pm

מענין לענין,
נ' וידר טען, ש'הכל הבו גודל לא'לוקינו' שקודם הקריאה בתורה,
הוא שיבוש מ'הקול! הבו גודל לא'לוקינו',
ו'הקול' הוא ביטוי להשתקת הציבור, כאומר: 'האזינו!'.

וידר הוכיח את הדברים מכת"י מהגניזה הקהירית.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי הבונה » א' יולי 10, 2011 2:12 pm

השווה גם שתי הגירסאות דלהלן:
מ"מ ניתן אולי להוכיח שהגירסה הנכונה היא "הקול" (רק אולי כי לפעמים ישנן טעויות גם בגירסאות ישנות), אבל אי אפשר להוכיח משם מסקנא אבסורדית ש"הקול" פירושו שיתקו שהוא היפך מקול.
בנוסח המובא כאן, אולי הכונה שיאזינו לקולו של הבעל תפילה, כנאמר בהמשך קל קידוש ירחא.
קבצים מצורפים
הקול.JPG
הקול.JPG (51.96 KiB) נצפה 2056 פעמים
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב א' יולי 10, 2011 3:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 10, 2011 3:45 pm

רבינו הבונה,
לא הבנתי כוונתך.
לא טענתי (בשם וידר) ש'הקול' פירושו שיתקו. אלא הוא ביטוי להשתקת הקהל, כמו האמירה: 'סברי מרנן' (=האזינו).

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » א' יולי 10, 2011 3:51 pm

תיקון קטן סברי מרנן פירש"י תנו דעתכם על הברכה לצאת בה ידי חובה (הפרדס)
ויש לעיין אם דבר זה שייך לגבי קריאת התורה.
שהרי אינם צריכים לצאת ידי חובה.
וצ"ב.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי הבונה » א' יולי 10, 2011 4:08 pm

חכם באשי כתב:רבינו הבונה,
לא הבנתי כוונתך.
לא טענתי (בשם וידר) ש'הקול' פירושו שיתקו. אלא הוא ביטוי להשתקת הקהל, כמו האמירה: 'סברי מרנן' (=האזינו).

דברי לא הובנו כי נפלה בהם טעות שתוקנה כעת.
אני השגתי על מה שהיה נראה מדבריך שקול הכונה שיתקו, אם לא לזאת התכונת, ראה השגתי כאינה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15928
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הטוב - יא טוב - ה"א הקריאה בתפילה ובמקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 12, 2011 2:23 am

נושא ספרים כתב:בקובץ אור תורה (קובץ שס"ו - אינו באוצר וראוי להשלימו עם שאר קבצי אור תורה החסרים), מצאתי דבר יפה שכתב הגר"מ מאזוז, ובעיני היה חידוש, ואמרתי לא אמנע טוב.
הרב מאזוז כתב את דבריו במענה למי ששאל ממנו, למה הוסיף בסידורו סימני קריאה ושאלה, סימנים מודרניים, שהם זמורת זר בסידור. ונתן השואל דוגמא למופיע בסידור שלהם: הטוב ! כי לא כלו רחמיך וכו'. הרב מאזוז משיבו בין היתר:
בתיבת הטוב, ציננו סימן קריאה להורות שאין זו ה"א הידיעה, (דא"כ היה לו לומר הטוב כי לא כלו רחמיו) אלא ה"א הקריאה וביאורו בלשון ערבי "יא- טוב!" וכיוצא בזה בפרשת שלח:הקהל ! חקה אחת לכם וגו', ובתהלים (נ"ב ג') מה תתהלל ברעה, הגבור! ועוד. ומרגלא בפומיה דאבא מארי הגאון זצ"ל שאין תרגום למילת "יא"בעברית רק הוי, כמו הוי כל צמא לכו למים. או ה"א הקריאה שאינה ניכרת כ"כ והרבה מחליפים אותה בה"א הידיעה.

רד"ק שמו"ב א' י"ט: (יט)הצבי ישראל - הה"א ה"א הקריאה כה"א הקהל חקה אחת לכם הדור אתם ראו דבר ה' והדומים להם וענין צבי החפץ והרצון והוא על דרך כי תהיו ארץ חפץ וחסר הנסמך ר"ל הצבי צבי ישראל וכן הארון הברית העם המלחמה והדומים להם כלומר אתה שאתה ארץ חפץ איך היה זה שעל במותיך נפלו חללים כאלה איך נפלו גבורים וי"ת אתעתדתון ישראל על בית תוקפיכון איתרמיתון קטילין פי' הצבי מענין נצב נצבים:


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 278 אורחים