לשי' ר"י המובאת בתוס' ביומא פ"ב. פסחים כ"ה: וכו' דיהרג ואל יעבור הוא רק בעושה מעשה ומכיוון שאין קישוי אלא לדעת נחשב מעשה ומ"מ אם היה התקשה לאשתו ובאו נכרים והדביקוהו יעבור ואל יהרג.
יל"ע א' איש שמתקשה לפני הביאה לצורך הביאה בערוה זו האם גם יהרג ואל יעבור ולמה אינו מחוייב להתקשות בשביל שלא יצטרך ליהרג. [אמנם אם מחויב בנידוי על קישוי לבד אולי לא קשה.] ב' ברוצח אם אמרו לו לעשות מעשה לפני כן כגון שיעלה לגג והם ידחפו אותו האם יהיה אסור מכיוון שעושה מעשה או לא.