הודעהעל ידי ארופאי » ד' יוני 27, 2018 11:29 am
משמי' דהגר"א מטו (והועתק בדברי אליהו ובקול אליהו) דבאותה שעה היתה שכינה מדברת מתוך גרונו של שמואל, ולכך דיבר על עצמו בגוף שלישי (ולא אמר: אותי). וביאר בזה הכתוב 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו', דכידוע אצל משה היתה שכינה מדברת מתוך גרונו, וכמו"כ אצל אהרן בשעה שהוציא מפיו השם המפורש, וגם שמואל באותה שעה.
אגב, הגר"א מביא ראי' על אהרן ממש"א 'כשהיו שומעים שם המפורש שהוא יוצא מפי כה"ג' משמע יוצא מעצמו. והנה זה נאמר לאו דוקא אצל אהרן אלא על כל כה"ג ביוה"כ, וכיוון לזה בתפא"י במשנת יומא ו,ב.
ולכאו' צ"ב דהרי דרגת שכינה מדברת מתוך גרונו היתה מיוחדת למשה דיקא, וכמו שהאריך בנפה"ח [וגם בריש רו"ח] דזהו דכתי' 'פא"פ אדבר בו' בו ממש בתוכו ולא 'אליו', ובזה נתייחדה נבואת משה על נבואת שאר נביאים, [וגם אצל משה עצמו כידוע יש נידון עתיק מאימת זכה לזה ובאלו חומשים, ובס' אמרי חן האריך בזה יעו"ש כמה מ"מ], וקצת קשה לומר שמצאנו כן אף אצל אחרים. ואפשר דהחילוק הוא שאצל משה היה כן בקביעות משא"כ אצל אחרים, ודוחק. ויותר נר' דכמה בחי' חלוקות יש בזה.
ובגוף דרגת נבואת שמואל יעויין בס' הגלגולים פל"ה '...נבואת מרע"ה היתה הבחי' המדרגה היותר גדולה שבכלם, כי קול שעבר של עצמו נתלבש בקולו של עתה, ולא הוצרך לצירוף צדיקים אחרים. גם מעלה אחרת היתה למרע"ה, כי בין הראשון ובין האחרון הם בחי' קול, ונודע כי בחי' קול גדול מדבור ודבור גדול מהבל, ואצ"ל מכש"כ שהי' זוכה לקולות ודבורים והבלים אחרים. ואחרי נבואת מרע"ה היתה נבואת שמואל הנביא, כי קול של עצמו שעבר הי' מתלבש בדבורו של עצמו של עתה. ונמצא סדר הנבואה- מרע"ה מדרגה א', שמואל הנביא מדרגה ב', ואחריהם שאר הנביאים יש בהם מדרגות רבות משונות זו מזו כנ"ל אך שום א' מהן לא היה מבחי' קול שלהם שעבר אל קול או דבור של עתה כמשה ושמואל'.
ובפשוטו של מקרא שאמר שמואל על עצמו בל' נסתר, יעו"ש ברד"ק על אתר שקודם שהביא לדברי המדרש (תהלים צ) המצוטטים בפתח דברי הרב עו"ח, כתב: 'ואת שמואל, ואותי היה לומר, אלא כי כן מנהג הלשון במקומות כמו 'נשי למך' 'ואל משה אמר עלה אל ה''.