כדכד כתב:המחקרים הם לא שיותר בטוח ללדת בבית מאשר בבי"ח אלא שאם אין סיכון אז לידה בבית לא מסוכנת יותר מבבי"ח
אולם אם יש סיכון אז הזמינות בבי"ח יכולה להציל חיים
לכן שמעתי מרופא שאמר שבתשעים אחוזים מהלידות אין סכנה ללדת בבית אבל באותם עשרה אחוזים שבהם הלידה מסוכנת אז הצורך ללדת בבי"ח הוא פקוח נפש מידי.
לגביי עובר כהן יש מקום לדון ויש בתי חולים שבהם אגף הלידות מרוחק מאגפים אחרים
קריינא דאיגרתא כתב:יתכן וכל הסיכון הוא "סיכון כספי" להביא רופא פרטי שיילד בבית
ובאמת בירושלים הרבה כהנים מקפידים משום כך ללדת בבית חולים "ביקור חולים" אשר כמעט ואין בו חשש טומאת מת
אם כי יש מפרשים שכל ההיתר המפורסם של הרוקח לגבי אשת כהן מעוברת, שטוען שיש ספק ספיקא [ספק זכר, ספק נקבה, ואת"ל זכר, ספק נפל ספק חי] מדובר לגבי שעת הלידה ולא לגבי אם אשת כהן מותרת להיכנס לאהל המת, כיון שבלא"ה טומאה בלועה היא כקושיותו המפורסמת של המג"א (סי' שמג)
רון כתב:דבר אחד ברור,
כל הנוטים לאסור כאן, הם לבטח לא כהנים, וגם לבטח לא נשים!
מי הוא זה שמוכן לקחת על עצמו את האחריות שאם יקרה משהו ח"ו ויצטרכו טיפול מידי לא יהיה הטיפול בהישג יד?
הלא כל יולדת מסוכנת היא מכל מיני סיבות וחששות.
ובר מן דין, ודאי שיש בזה משום יתובי דעתא של היולדת שהכל מוכן לידה אם יקרה משהו ח"ו שבשביל זה מותר לחלל שבת וכאן אתם מדברים על ספק לאו דאורייתא?
אלא מה? הוא אשר אמרתי,
אתם לא כהנים וגם לא נשים.... אז מה אכפת לכם לשבת ולומר כל מיני סברות.....
אוצר החכמה כתב:למה כל הנשים לא יולדות בבית?
אני יודע שאתה חושב שזה בגלל שהן טיפשות אבל לשיטתן.
רון רוצה שלא תחמירו בעניין זה שקשור לפיקוח נפש על אשת כהן יותר מכל הנשים.
רון כתב:דבר אחד ברור,
כל הנוטים לאסור כאן, הם לבטח לא כהנים, וגם לבטח לא נשים!
מי הוא זה שמוכן לקחת על עצמו את האחריות שאם יקרה משהו ח"ו ויצטרכו טיפול מידי לא יהיה הטיפול בהישג יד?
הלא כל יולדת מסוכנת היא מכל מיני סיבות וחששות.
ובר מן דין, ודאי שיש בזה משום יתובי דעתא של היולדת שהכל מוכן לידה אם יקרה משהו ח"ו שבשביל זה מותר לחלל שבת וכאן אתם מדברים על ספק לאו דאורייתא?
אלא מה? הוא אשר אמרתי,
אתם לא כהנים וגם לא נשים.... אז מה אכפת לכם לשבת ולומר כל מיני סברות.....
מלבב כתב:רון כתב:דבר אחד ברור,
כל הנוטים לאסור כאן, הם לבטח לא כהנים, וגם לבטח לא נשים!
מי הוא זה שמוכן לקחת על עצמו את האחריות שאם יקרה משהו ח"ו ויצטרכו טיפול מידי לא יהיה הטיפול בהישג יד?
הלא כל יולדת מסוכנת היא מכל מיני סיבות וחששות.
ובר מן דין, ודאי שיש בזה משום יתובי דעתא של היולדת שהכל מוכן לידה אם יקרה משהו ח"ו שבשביל זה מותר לחלל שבת וכאן אתם מדברים על ספק לאו דאורייתא?
אלא מה? הוא אשר אמרתי,
אתם לא כהנים וגם לא נשים.... אז מה אכפת לכם לשבת ולומר כל מיני סברות.....
לא מבין מה שאתה טוען, אם לידת בית יותר בטוח, או על כל פנים לא פחות בטוח, אז על איזה אחריות אתה מדבר? ואם היולדת יודעת שלידת בית יותר בטוח, אז איזה יתובי דעתא שייך פה?
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:למה כל הנשים לא יולדות בבית?
אני יודע שאתה חושב שזה בגלל שהן טיפשות אבל לשיטתן.
רון רוצה שלא תחמירו בעניין זה שקשור לפיקוח נפש על אשת כהן יותר מכל הנשים.
הסיבה שלא כל הנשים יולדות בבית, זה מכמה סיבות, א. לא כולם יודעות שאין סיכון יותר ללדת בבית ב. זה עולה כסף ג. יש נשים בסיכון גבוה שלהם זה באמת מסוכן ללדת בבית.
לכאורה אדם צריך להוציא כל כספו כדי שלא יעבור על לאו.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:למה כל הנשים לא יולדות בבית?
אני יודע שאתה חושב שזה בגלל שהן טיפשות אבל לשיטתן.
רון רוצה שלא תחמירו בעניין זה שקשור לפיקוח נפש על אשת כהן יותר מכל הנשים.
הסיבה שלא כל הנשים יולדות בבית, זה מכמה סיבות, א. לא כולם יודעות שאין סיכון יותר ללדת בבית ב. זה עולה כסף ג. יש נשים בסיכון גבוה שלהם זה באמת מסוכן ללדת בבית.
לכאורה אדם צריך להוציא כל כספו כדי שלא יעבור על לאו.
אולי תופתע לשמוע שכמו בעוד נושאים הקשורים לבריאות הרבה אנשים פשוט חושבים אחרת ממך.
לא שהם לא יודעים. לא שהם חוסכים כסף. אלא הם סוברים אחרת ממך.
רון כתב:מלבב כתב:רון כתב:דבר אחד ברור,
כל הנוטים לאסור כאן, הם לבטח לא כהנים, וגם לבטח לא נשים!
מי הוא זה שמוכן לקחת על עצמו את האחריות שאם יקרה משהו ח"ו ויצטרכו טיפול מידי לא יהיה הטיפול בהישג יד?
הלא כל יולדת מסוכנת היא מכל מיני סיבות וחששות.
ובר מן דין, ודאי שיש בזה משום יתובי דעתא של היולדת שהכל מוכן לידה אם יקרה משהו ח"ו שבשביל זה מותר לחלל שבת וכאן אתם מדברים על ספק לאו דאורייתא?
אלא מה? הוא אשר אמרתי,
אתם לא כהנים וגם לא נשים.... אז מה אכפת לכם לשבת ולומר כל מיני סברות.....
לא מבין מה שאתה טוען, אם לידת בית יותר בטוח, או על כל פנים לא פחות בטוח, אז על איזה אחריות אתה מדבר? ואם היולדת יודעת שלידת בית יותר בטוח, אז איזה יתובי דעתא שייך פה?
אתה באמת מכיר נשים שסבורות שלידה בבית היא יותר בטוחה או לפחות כמו בית חולים והאשה תהיה רגועה? בהנחה שכן מדוע אינה יולדת באמת בבית כמו ששאל הרב אוצר החכמה? ע"כ שבסתר ליבה היא מבינה שזה לקיחת סיכון מסויים ולו מפני החשש שמשהו הסתבך, אז שוב יש כאן יתובי דעתא.
עזריאל ברגר כתב:באותה מדה אפשר לשאול על כל אשה בשבת.
ונוהגים להקל ולהתיר אפילו לנסוע לבית רפואה מרוחק באם זה יוסיף ב"יתובי דעתה".
עזריאל ברגר כתב:באותה מדה אפשר לשאול על כל אשה בשבת.
ונוהגים להקל ולהתיר אפילו לנסוע לבית רפואה מרוחק באם זה יוסיף ב"יתובי דעתה".
אוצר החכמה כתב:כשצריכים כמובן לזכור שאע"פ שבהחלט יש מחקרים כאלה המחקרים אינם ברורים כל כך למשל יש מחקרים סותרים רק טוענים שלא הבחינו כראוי בין כל המקרים ולכן אינם מדוייקים כמו המחקרים ההפוכים.
דבר נוסף הוא שכל המחקרים האלה הינם בארה"ב ולא ראיתי התייחסות לשאלה באיזה סוגי בתי חולים מדובר.
מלבד העובדה שיש מיילדות מקצועיות שטוענות שהמציאות הפוכה וכאן שבק מלבב לשיטתיה בעניין זה וסומך רק על מחקרים...
חיימשה כתב:אם תעשה קמפיין הסברה ענק ותצליח להביא שינוי תודעתי שכל הנשים יסברו ויקבלו שיותר בטוח בבית( וקצת נראה שזו המטרה בדיון הנוכחי ), אזי ייתכן שהדין יהיה כך.
כל עוד שזה לא נעשה, נשאר הדין של יתובי דעתא, שהוא תלוי אך ורק בפסיכולוגיה של היולדת ולא במחקר כלשהו.
עושה חיל כתב:גם אם במקרה בודד לא נחשיב זאת כפיקוח נפש (מלבד 'יתוב דעתא'), מ"מ יתכן שלרבים ייחשב כפיקוח נפש, כי הרי מתוך מספר לא מבוטל של לידות, נוצר לפעמים מצב של פיקוח נפש מיידי. אם כן לכאורה הוי פקו"נ.
ואע"פ שדברי ישמעו כתמוהים, דהלא מה"ת לחלק בין יחיד לרבים?
אכן יעויין בספר עין הדעת להגרמ"מ פרבשטיין שליט"א ראש ישיבת חברון (סי' ל' בגדרי ספק פיקוח נפש, התפרסם פעם גם באסיא) שמביא תשובה מהגרשז"א לגבי חילול שבת לחייל במודיעין, בדברים שהם לפי דעתו סבירות נמוכה שנוגע לביטחון המדינה, והתיר שם הגרשז"א וחידש - "שלמרות שאין כל הבדל בהלכה בין פיקו"נ של יחיד לזה של רבים ואף על ספק פיקו"נ של יחיד מחללין שבת, בכל זאת הבדל גדול יש ביניהם ברמת הסיכון שאצל יחיד לא תיחשב פיקו"נ, ואילו אצל ציבור כן תיחשב פיקו"נ. למשל, אנשים אינם נרתעים מנסיעות בין עירוניות על אף שיש בהן אחוז סיכון מסויים, נניח של אחד לעשרת אלפים. אבל אין כל ספק שראש מדינה אשר יטול סיכון של אחד לעשרת אלפים על מדינתו ייחשב כבלתי אחראי למעשיו, כיון שעל ציבור דרגת סיכון כזו נחשבת לסכנה. ולפיכך פסק הגרש"ז שעל החייל לפענח את כל השדרים, כיון שהנידון בהם הוא על ביטחון המדינה, אע"פ שאותו אחוז של סיכון לגבי אדם פרטי לא היה נחשב לפיקו"נ" ע"כ. ויעויין שם עוד בהגדרת ספק פיקו"נ, דתלוי בנסיבות ולפי המקובל אצל בני האדם יותר מאשר אחוז ורמת הסיכון (ולכן בציבור הסכנה הקלה נתפסת כחמורה יותר).
שמעתי עוד דברים נוספים דומים מגדולי הפוסקים אבל כעת איני זוכר.
זכורני שמתייחסים גם לגמרא במסכת שבת (מב.) גבי קוץ ברשות הרבים בשבת.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי על בוריה את טענת הגרשז"א עם האחד לעשרת אלפים.
אוצר החכמה כתב:את זה הבנתי. לא הבנתי את הציור בסיכון של אחד לעשרת אלפים. לאיזה ציור הוא מתכוון?
מלבב כתב:חיימשה כתב:אם תעשה קמפיין הסברה ענק ותצליח להביא שינוי תודעתי שכל הנשים יסברו ויקבלו שיותר בטוח בבית( וקצת נראה שזו המטרה בדיון הנוכחי ), אזי ייתכן שהדין יהיה כך.
כל עוד שזה לא נעשה, נשאר הדין של יתובי דעתא, שהוא תלוי אך ורק בפסיכולוגיה של היולדת ולא במחקר כלשהו.
מי שחושבת שבית חולים יותר בטוח ברור שיש פה יתובי דעתא, אבל מי שיודעת את המחקרים הרי יודעת שאין סיבה להגיד שהבית חולים יותר בטוח, ולא כל אשה סובלת מבעיות פסיכולוגיות אז זה רק חשבון של כסף.
חיימשה כתב:מלבב כתב:חיימשה כתב:אם תעשה קמפיין הסברה ענק ותצליח להביא שינוי תודעתי שכל הנשים יסברו ויקבלו שיותר בטוח בבית( וקצת נראה שזו המטרה בדיון הנוכחי ), אזי ייתכן שהדין יהיה כך.
כל עוד שזה לא נעשה, נשאר הדין של יתובי דעתא, שהוא תלוי אך ורק בפסיכולוגיה של היולדת ולא במחקר כלשהו.
מי שחושבת שבית חולים יותר בטוח ברור שיש פה יתובי דעתא, אבל מי שיודעת את המחקרים הרי יודעת שאין סיבה להגיד שהבית חולים יותר בטוח, ולא כל אשה סובלת מבעיות פסיכולוגיות אז זה רק חשבון של כסף.
כל אשה [כמעט] מיישבת את דעתה עפ''י ההנחות הרווחות ולא עפ''י מחקרים, זו לא בעיה פסיכולוגית אלא מציאות רווחת הנוצרת מפסיכולוגיה.
אוצר החכמה כתב:מעניין.
כלומר ואם החייל היה אומר לו שאחת מ 10,000 הודעות שמפצח אין בה סיכון קיומי אלא מבררת שעומדים לעשות פעולת טרור בתל אביב ועל ידי הבירור ינצל לא היה מתיר?
בלי קשר להלכה בעיני זה קצת מוזר אחד מ10000 הודעות יש בה סיכון קיומי למדינה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: יהודה בן יעקב ו־ 385 אורחים