לענין כתב:בס"ד
דין שלם מצאנו בגמ' ובראשונים רק בפת. ובפשוטו דוקא בפת שהיא חשובה, מתחדדת חשיבותה ע"י היותה שלימה (וכמו שבשבת בעי' ככרות שלמים), אך בשאר מילי, אין משמעות לשלם (כמו שאין הבדל בין היושב בקבינה למי שנתלה על הרכב מאחורה, וכולהו בני חדא ביקתא נינהו), וכיסוד סברת הרב מחולת.
אעפ"כ חידש המג"א, בריש סי' רי"א, שיש דין קדימה לפרי שלם על חצי פרי (וחידוש הוא שהעדיפו על פני מעלת חביב שנזכרה בגמ').
ומ"מ, הבו דלא לוסיף עלה, ודי לנו במה שחידש המג"א, בפירות, שיצירתן בידי שמים.
והגמ' הרי משווה את הדברים.עזריאל ברגר כתב:גם מעלת פרי שלם הוזכרה שם בגמרא לגבי תרומה.לענין כתב:בס"ד
דין שלם מצאנו בגמ' ובראשונים רק בפת. ובפשוטו דוקא בפת שהיא חשובה, מתחדדת חשיבותה ע"י היותה שלימה (וכמו שבשבת בעי' ככרות שלמים), אך בשאר מילי, אין משמעות לשלם (כמו שאין הבדל בין היושב בקבינה למי שנתלה על הרכב מאחורה, וכולהו בני חדא ביקתא נינהו), וכיסוד סברת הרב מחולת.
אעפ"כ חידש המג"א, בריש סי' רי"א, שיש דין קדימה לפרי שלם על חצי פרי (וחידוש הוא שהעדיפו על פני מעלת חביב שנזכרה בגמ').
ומ"מ, הבו דלא לוסיף עלה, ודי לנו במה שחידש המג"א, בפירות, שיצירתן בידי שמים.
לענין כתב:כזית - צריך לזכור שיש גם מעלת 'גדול', וכדחזינן בפתיתין, וממילא נפשטת שאלת כת"ר.
כזית כתב:מענין לענין באותו ענין, הסתפקתי זה מכבר אם יש ענין להעדיף לברך על פרוסה שלימה או סנדביץ שלם וכדו', או מנה פיצה שלימה, וכל כיוצ"ב.
ברור שאין לזה דין שלם גמור להקדימו למעלות אחרות, אבל יש בזה בחינה מסויימת של כבוד הברכה. וצ"ע.
ונ"ל דאפי' בפרוסה לא יחתוך לגמרי קודם הברכה כדי שתהא נראה יותר גדולה וכן נוהגין.
עושה חדשות כתב:-האם ראוי לברך על פס עוגה שלם ורק אח"כ לחתוך ממנו פרוסה? לא נהוג, אבל מאי שנא?
כדכד כתב: חשבתי לחלק שבשניצל השלם הוא כבר חתוך כי חתכו את הבשר טרם הכנתו ואילו בעוגה או בפת הכנת ואפיית כל המרכיבים יחד תיחשב כיצירה מחודשת של דבר שלם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים