נריה אור כתב:חיימשה כתב:נריה אור כתב:[quo
טענתך אינה נכונה.
אם ניקח 50 ספרדים יר''ש, הרמה העליונה שביניהם, תמצא שכולם אוכלים עד''ח, כמעט כולם אוכלים הרב לנדא, רובם אוכלים הרב רובין, וע"כ זה דומה להפליא למה שמקובל במחנינו. רק כיוון שיש להם השתייכות קהילתית, אזי חלקם אוכלים הרב מחפוד, ( אולי רובם, ) ומיעוט מבוטל אוכלים ב''י!
כנ"ל 50 חסידים יר''ש, כולם אוכלים הרב לנדא ועד''ח, רובם הרב רובין, חלקם - שארית אגו''י, בעלזא, חוג ב''ב, מיעוט מבוטל אוכלים גם מחפוד וחוג פ'' ת, ואף אחד לא יגע בב''י.
50 ליטאים יר''ש, כולם עד'ח ושארית או יראים, רובם הרב רובין, ומיעוטם הרב לנדא ומחפוד, וכמעט לא.תמצא ביניהם אוכלי ב''י ופ''ת. וכן הלאה.
ההבדל הוא בעיקר בהכשר שיש אליו נטיה קהילתית פוליטית חיובית או שלילית שבזה יש איזה שינוי מחוג אחד למשנהו.
כל הליטאים יודעים שהרב לנדא הכשר מצוין, והחסידים שלא אוכלים שארית לא עושים את זה מטעמי כשרות אלא מטעמים קהילתיים.
גם העדיפות של העדה החרדית נובעת מכך שאין חוג שמתנזר ממנה, שלא כהרב לנדא ושארית. יתכן בהחלט שאם כשרות של הרב רובין היתה מוקדמת בזמן וקיימת לפני המחלוקות הנוכחיים, היא היתה ממוקמת במקום הראשון אצל היראים.
אפילו חסידי חב"ד, שבדרך כלל עושים שבת לעצמם בכל העניינים, דומני שהסולם שלהם דומה למדי, אלא שיש להם גם שחיטת חב"ד ורבנויות מסויימות הקשורות לחב"ד, וכמובן שלא יטעמו עוף שנמלח במלח עם חותמת של שארית...
יש גם דרך פשוטה נוספת לבירור העניין.
העדה החרדית מאפשרת שימוש כמעט רק בחומרי גלם עם ההכשר שלה עצמה וממעטת להסתמך על כל הכשר אחר. כנ"ל הרב לנדא שבעניינים רבים מחמיר הרבה יותר.
שארית והרב רובין ברוב המקרים מאפשרים להשתמש בחומרים של העדה החרדית.
אגודת ישראל וכנראה גם בעלזא, מאפשרת להשתמש בכל הנ"ל. אף אחד מהם לא יסתמך אפילו בדיעבד על חומר שבהשגחת ב''י או חוג חתם סופר פ"ת... ואילו הרבנויות, גם מהדרין, כמעט כולם, יסתמכו על כל הרשימה בעיניים עצומות, והרבה יותר מזה.
בקיצור, לא צריך להיות חכם גדול כדי להסיק מסקנות. התמימות כאן מיותרת.
במחילה אך תגובתך מגוחכת מידי אתה כותב שאין טענתי נכונה בו בזמן שהבאת חילוק עצומים בעצם מי שנשאל אם את ליטאים אוכלים 'שארית'
וחסידים 'לנדא' וכו' על"כ אומר לך 'ישמעו אוזניך מה שידך כותבות..
חוץ מזה ששכת שהספרדים ברובם אוכלים מחפוד...
ממש לא מובן מה אתה רוצה.
כתבתי בעצמי שהספרדים חלקם ואולי רובם אוכלים מחפוד.
וזה רק מחזק את דברי.
כל אחד אוכל מההכשר הקרוב לקהילתו ולחוג שלו וכפי שפירטתי, וזה טבעי,ולא מעיד על רמת הכשרות של אותו הכשר, אלא גודל החוג שלו.
אך מעבר לזה - אותו הדירוג מקובל פא''י על כל המדקדקים.
הליטאים, שהם אחד החסידויות הגדולות בארץ... אוכלים שארית, ולא בגלל ההדורים שלה, אךא כי זה הכשר הבית...
כנ"ל הספרדים עם מחפוד ועטרה, והחסידים עם הרב לנדא.
אך אחרי קיזוז הנתון המובן הזה, כל אחד מהנ''ל יעדיף עד''ח והרב לנדא כאופציה א' רובין אופציה ב', שארית, בעלזא, קהילות, אגו''י אופציה ג', וכן הלאה.
ראשית אני ממש מתנצל על שכתבתי "שכחת וכו'" זה בטעות.
אך אני ממש לא מבין את דבריך אתה כותב "הספרדים עם מחפוד ועטרה" וא"כ לפי הספרדים אין בעיה עם ב"י ולעומת זאת הליטאים לא יאכלו לעולם ב"י.
ועוד שכתבת "לא בגלל ההדורים שלה, אךא כי זה הכשר הבית..." וזהו בדיוק מה שאני אומר אף אחד לא אוכל שארית כי הוא בדק ויצא לו שזה ההכשר הכי טוב אלא כי זה מה
שכתוב ביתד שזה הכי טוב...וה"ה לגבי החסיד והספרדי...
רוב הספרדיםש אוכלים ב"י יאמרו לך זה בגלל שהרב עובדיה אמר ולא בגלל שהם בדקו.
וא"כ אין באמת מדד ממה שהאברכים אוכלים כי כולם אוכלים בגלל כלשונך "כי זה הכשר הבית" וכאן עומדת שאלתי איך אני שלא רוצה להסתמך על "הכשר הבית" אלא על מהו באמת הכשר טוב יודע מהו הכשר טוב???בגלל שאני ליטאי אני לא אקנה עטרה שזול ב20 שקל פחות (בממוצע) או יאכל במסעדה בטבריה בכשרותם ולא אמות ברעב?? או שהשמועות צודקות???
בקיצר זוהי שאלתי ולענ"ד רק חיזקת את טענותיי.[/quote]
איני מבין את דבריך.
מסיבות מובנות כל אחד אוכל את ההכשר של קהילתו, אם בגלל נגיעה שיש לו להאמין שזהו הכשר טוב, או בגלל שסומך על רבותיו שמורין כן. ולכן אינני מביא שום ראיה לטיב ההכשר של שארית למשל, מכמות הליטאים שסומכים ע"ז, וכן הלאה.
א
חרי שמקזזים את הנתון הזה, אנו מוצאים תמימות דעים בין היראים לגבי שאר ההכשרים שעליהם אין להם נגיעה.
כמעט
כולם סומכים על עד"ח, למרות שרובם הגדול סולדים ואפילו מתעבים את אנשיה ומנהליה וחלק מרבניה!
כולם יודעים שהר' לנדא טוב מכולם, למרות שהוא חסיד וחבדני"ק, זאב בודד שאינו נושא פנים לאיש, לפעמים באופן שמרחיק מעליו רבים וטובים.
רוב מוחלט של הליטאים אוכלים רובין, למרות שהוא חסיד חניוק עם שטריימל.
והם אכלו מכשרותו גם כשהוא היה רב ראשי מטעם הרבנות וההכשר נקרא "רבנות רחובות" ולא בד"ץ, ידעו כולם שאפשר לסמוך עליו, כבר 40 שנה! כמו"כ רוב החסידים.
רוב הספרדים והרבה אשכנזים אוכלים מחפוד, כי הוא ידוע כרב מכשיר משכמו ומעלה.
"קהילות" נולד רק עתה, ויצא טיבם כהכשר מעולה. ואילו אגו"י מאותו מקור ממש נחשב חלש למדי.
רוב היראים לא אוכלים בפרשת מקץ, כי ידוע וניכר ההיפך. וגם כי ברור לכל אחד שאם רק הם
[וגם הרב א. מטבריה ודמיו] יכולים להוריד את המחיר ב20 ₪, למרות שבין כל השאר יש תחרות עזה! אז זה לא בגלל שכולם גזלנים והם נדיבים... וזה לא מריח "הדר שבהדר". וכן הלאה.
צא ותברר שאיפה שאין מסעדה בהכשרים החשובים הנ"ל, זה אך ורק כי אין כדאיות כלכלית לתחזק אותה, לא בגלל עלויות ההשגחה, אלא בגלל עלויות הכשרות בעצם, כמו חומרי גלם וירקות מהודרים, ותמיד כאשר יוסר ההכשר המהודר, הרי חוגי פרשת מקץ מוטלים בקרן זווית, וכל הרוצה יבוא ויטול...
הדברים העיקריים ברורים לכל, ואילו בדקויות שבין הטובים צריך לעמול קשה כדי לקבל תמונה ברורה.
אני לא מתעצל, ומעבר למה שידוע לי מידידים ומתוקף תפקידי, כבר
עשרות שנים, כל פעם שאני נתקל בשינוי כשרות בחנות מוכרת, אני נכנס לשיחה עם בעליה, ולכן המידע שכתבתי הוא מידיעה ולא מהשערה.
אם זה לא מספיק ברור אז אין לי מה להוסיף.