זאב ערבות כתב:בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סימן נ') מובא שרבנים קונסרבטיבים וריפורמים (הנקראים באנגלית רבייס) נחשבים לאפיקורסים.
הפצת המעיינות כתב:כבר התחלתי ולא תיקנת
ובכלל אם חב"דניק יעבור על הספר שלך שוב יעלה חשש "כפירה"
זאב ערבות כתב:הפצת המעיינות כתב:כבר התחלתי ולא תיקנת
ובכלל אם חב"דניק יעבור על הספר שלך שוב יעלה חשש "כפירה"
חשבתי על הדבר ואין לשנות. בכל ציטוט כזה אני כותב מובא וכך זה פרווה, זה מילון ולא ספר הלכה או פסקים, אם אני כותב פסק יבוא מישהוא אחר ויגיד שלא פסק. מובא לא מחייב.
פלתי כתב:זאב ערבות כתב:הפצת המעיינות כתב:כבר התחלתי ולא תיקנת
ובכלל אם חב"דניק יעבור על הספר שלך שוב יעלה חשש "כפירה"
חשבתי על הדבר ואין לשנות. בכל ציטוט כזה אני כותב מובא וכך זה פרווה, זה מילון ולא ספר הלכה או פסקים, אם אני כותב פסק יבוא מישהוא אחר ויגיד שלא פסק. מובא לא מחייב.
מובא, פירושו שהביא ממקום אחר. ואם אינך רוצה לכתוב פסק, היה לך לכתוב "כתב".
הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סימן נ') מובא שרבנים קונסרבטיבים וריפורמים (הנקראים באנגלית רבייס) נחשבים לאפיקורסים.
מה הלשון מובא? מה לא טוב פסק?
שבענו מטובך כתב:הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סימן נ') מובא שרבנים קונסרבטיבים וריפורמים (הנקראים באנגלית רבייס) נחשבים לאפיקורסים.
מה הלשון מובא? מה לא טוב פסק?
כולם מסכימים להנ"ל?
לענ"ד הכותב 'בגמרא מובא כך וכך', רוצה לומר, שבגמרא מובאים דברי תנא/אמורא פלוני, או סברא/ראיה/קושיא פלונית וכדו'.
גם מי שכותב 'באגרות משה מובא' מתכוון לכתוב שבאג"מ מובא פסקו של רבי משה. כלומר, דעתו של ר' משה מובאת בספרו על ידי עצמו.
אבא יודן כתב:שמעתי לאחרונה, מאשה שנולדה עורת ל"ע, ובעזרת השם יתברך נתרפאה בשנותיה האמצעיים, והעידה על עצמה, שבדבר אחד היא מעדיפה מצבה דאז, והסבירה דמכיון שהיא לא ראתה שום דבר בעיניה הבשריות, היא שפטה כל דבר בקנה מידה אמיתית, ללא כחל ושרק, דבר שלא שייך לבנאדם מן השורה...
וזה כמזכירנו דברי השם לשמואל 'כי האדם יראה לעינים, והשם יראה ללבב'.
זאב ערבות כתב:עמקן כתב:אבא יודן כתב:שמעתי לאחרונה, מאשה שנולדה עורת ל"ע, ובעזרת השם יתברך נתרפאה בשנותיה האמצעיים, והעידה על עצמה, שבדבר אחד היא מעדיפה מצבה דאז, והסבירה דמכיון שהיא לא ראתה שום דבר בעיניה הבשריות, היא שפטה כל דבר בקנה מידה אמיתית, ללא כחל ושרק, דבר שלא שייך לבנאדם מן השורה...
וזה כמזכירנו דברי השם לשמואל 'כי האדם יראה לעינים, והשם יראה ללבב'.
סיפור זה נסתר מהידוע בשם הרמב"ם שמי שנולד עור לעולם לא יראה.
יש לזה הסבר מדעי. תאי המוח האחראים על ראייה אינם מפותחים בשעת לידה, ותינוק צריך ללמוד לראות, כמו שהוא צריך ללמוד ללכת ולדבר. יכולת תאי המוח להפתח היא רק בשנת הינקות. ואם התינוק לא יראה כלל בשנים הראשונים מאיזה טעם שהוא, לא יתפתחו תאי המוח ושוב נאבד האפשרות לפתח יכולת ראייה.
שאלתי את אשתי ואמרה שידועים לה מקרים של ילדים שנולדו עורים ונתרפאו! מעונינים אשלח לכם קישורים לירחונים הרפואיים באנגלית
שבענו מטובך כתב:הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סימן נ') מובא שרבנים קונסרבטיבים וריפורמים (הנקראים באנגלית רבייס) נחשבים לאפיקורסים.
מה הלשון מובא? מה לא טוב פסק?
כולם מסכימים להנ"ל?
לענ"ד הכותב 'בגמרא מובא כך וכך', רוצה לומר, שבגמרא מובאים דברי תנא/אמורא פלוני, או סברא/ראיה/קושיא פלונית וכדו'.
גם מי שכותב 'באגרות משה מובא' מתכוון לכתוב שבאג"מ מובא פסקו של רבי משה. כלומר, דעתו של ר' משה מובאת בספרו על ידי עצמו.
זאב ערבות כתב:תודה שהצלת לי את המצב, ניתן גם לכתוב באג"מ נאמר.
עמקן כתב:אבא יודן כתב:שמעתי לאחרונה, מאשה שנולדה עורת ל"ע, ובעזרת השם יתברך נתרפאה בשנותיה האמצעיים, והעידה על עצמה, שבדבר אחד היא מעדיפה מצבה דאז, והסבירה דמכיון שהיא לא ראתה שום דבר בעיניה הבשריות, היא שפטה כל דבר בקנה מידה אמיתית, ללא כחל ושרק, דבר שלא שייך לבנאדם מן השורה...
וזה כמזכירנו דברי השם לשמואל 'כי האדם יראה לעינים, והשם יראה ללבב'.
סיפור זה נסתר מהידוע בשם הרמב"ם שמי שנולד עור לעולם לא יראה.
יש לזה הסבר מדעי. תאי המוח האחראים על ראייה אינם מפותחים בשעת לידה, ותינוק צריך ללמוד לראות, כמו שהוא צריך ללמוד ללכת ולדבר. יכולת תאי המוח להפתח היא רק בשנת הינקות. ואם התינוק לא יראה כלל בשנים הראשונים מאיזה טעם שהוא, לא יתפתחו תאי המוח ושוב נאבד האפשרות לפתח יכולת ראייה.
זאב ערבות כתב:לכל הפלפלנים? כיצד לכתוב: פסק, כתב, מובא וכדומה: שאלתי ת"ח הבקי בלשון העברית על בוריה ואמר שבמקרה שלי ניתן לכתוב "מובא" בלי שום חשש, אכן במקרים אחרים היה ראוי יותר לכתוב באחת הצורות האחרות שהזכרתם.
זאב ערבות כתב:לכל הפלפלנים כיצד לכתוב: פסק, כתב, מובא וכדומה: שאלתי ת"ח הבקי בלשון העברית על בוריה ואמר שבמקרה שלי ניתן לכתוב "מובא" בלי שום חשש, אכן במקרים אחרים היה ראוי יותר לכתוב באחת הצורות האחרות שהזכרתם.
הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:לכל הפלפלנים? כיצד לכתוב: פסק, כתב, מובא וכדומה: שאלתי ת"ח הבקי בלשון העברית על בוריה ואמר שבמקרה שלי ניתן לכתוב "מובא" בלי שום חשש, אכן במקרים אחרים היה ראוי יותר לכתוב באחת הצורות האחרות שהזכרתם.
לא קשור כלל ללשון העברית אלא ללשון תורני הרגיל בספרי קודש מקדמת דנא
זה נראה כאילו הכותב מפחד לכתוב דעה מדי "קיצוני" או שאינו מסכים עם הפסק ולכן נקט לשון פרווה
בידידות, הפצת המ'
צביב כתב:לכאורה אבק לשה''ר יש בוודאי,
והספק אם זה לשה''ר גמור.
( לענין אונאת דברים, כשאומרים לו דברים שאינו יכול להשיב עליהם, ( ח''ח לאוין י''ג)
יש לעיין אם כאן זה נקרא בפניו או שלא בפניו)
זאב ערבות כתב:עלתה שאלה הלכתית בבית המדרש הנוגעת ישירות לנושא שלנו.
השאלה פשוטה אך יש לה השלכות. כאמור רוב יושבי הפורום מופיעים תחת ניק זה או אחר ולפעמים כמה ניקים. כל אחד והסיבה שלו. נניח שמישהוא עלה על זהותו של אחד הניקים בצורה זו או אחרת. אז השאלה מתחלקת לכמה ענינים, כעת שיודעים את זהותו ונניח הוא ת"ח רציני, איך צריך להתיחס אליו, הן מבחינת הכבוד והן מבחינת התיחסות להודעותיו. האם יש להעמיד פנים שלא יודעים במי המדובר בעוד שבאמת כותבים בצורה ישירה לדבריו כאשר יודעים שיש לו אגנדה מסוימת אך מסתיר אותה? כלומר משחקים מן משחק ובדרך אגב חושפים את האגנדה שלו (אך לא את שמו).
שאלה שניה יותר חשובה: נניח מחליפים הודעות ואותו בעל ניק כותב הודעה בצורה לא מכובדת, האם יהיה מותר לחשוף את זהותו לחברים? כלומר הוא חושב שהניק מהווה לו חסות בעוד שהזהות שלו נחשפה. בקיצור, האם לפרסם את שמו: "ניק זה שמו כך" בלי לומר דבר נוסף כלשהו נחשב לשון הרע?
נהר שלום כתב:זאב ערבות כתב:עלתה שאלה הלכתית בבית המדרש הנוגעת ישירות לנושא שלנו.
השאלה פשוטה אך יש לה השלכות. כאמור רוב יושבי הפורום מופיעים תחת ניק זה או אחר ולפעמים כמה ניקים. כל אחד והסיבה שלו. נניח שמישהוא עלה על זהותו של אחד הניקים בצורה זו או אחרת. אז השאלה מתחלקת לכמה ענינים, כעת שיודעים את זהותו ונניח הוא ת"ח רציני, איך צריך להתיחס אליו, הן מבחינת הכבוד והן מבחינת התיחסות להודעותיו. האם יש להעמיד פנים שלא יודעים במי המדובר בעוד שבאמת כותבים בצורה ישירה לדבריו כאשר יודעים שיש לו אגנדה מסוימת אך מסתיר אותה? כלומר משחקים מן משחק ובדרך אגב חושפים את האגנדה שלו (אך לא את שמו).
שאלה שניה יותר חשובה: נניח מחליפים הודעות ואותו בעל ניק כותב הודעה בצורה לא מכובדת, האם יהיה מותר לחשוף את זהותו לחברים? כלומר הוא חושב שהניק מהווה לו חסות בעוד שהזהות שלו נחשפה. בקיצור, האם לפרסם את שמו: "ניק זה שמו כך" בלי לומר דבר נוסף כלשהו נחשב לשון הרע?
פשוט הולך רכיל מגלה סוד
פרי יהושע כתב:אני דווקא נגד ההסתתרות, ואחד הסיבות העיקריות להסתתרות היא החשש להתגלות קבל עם ועדה ככותב בפורומים אפי' תורנים, ואני חושב או או, או שאדם יכתוב או שלא, (אבל אחר שכן מנהג המקום שלא יגידו לי מיד תתגלה אף שכמדומה שמי עומד ומגולה כבר).
ונגררתי לזה בעקבות שיחה עם מי מבאי הפורום תלמיד מורינו הגרש"ד זצ"ל, ונזכרתי איך כן הייתה דרכו לעולם לא להסתתר ולא להתחבאות משום דבר, כמו בשעתו שנצרכנו לקחתו בכיסא גלגלים זה היה עוד לפני שנים והיה בכך מעין ביזיון לו, וחשבנו שלא יירצה לבוא רק עד המסדרון, אבל הוא ביקש בדווקא להיכנס לביה"כ, וכך נהג אפי' בדברים שלאחרונה ממש שאיני יכול לפרט כי הדבר נוגע לכבודו, אבל הוא בשום אופן לא אבה להסתתר, אם כך זה אז כך הוא וכך יהיה.
ויש בזה לימוד מוסר גדול גם בנוגע לעניין זה של הניקים, ודי למבין.
אבל מבחינה אחרת, זה דווקא נחמד, כי השימוש בניק מאפשר לאדם מעין זהות נוספת, מעניין שיש אנשים שנקשרים לניק שלהם ופשוט מאוהבים בו, גם אני מחבב את ניקי 'פרי יהושע' שבחר לי ידידי היקר הרב אי"ס ברוב כשרונו בעקבות שם אבי וספרו של סבי זצ"ל.
זאב ערבות כתב:פרי יהושע כתב:אני דווקא נגד ההסתתרות, ואחד הסיבות העיקריות להסתתרות היא החשש להתגלות קבל עם ועדה ככותב בפורומים אפי' תורנים, ואני חושב או או, או שאדם יכתוב או שלא, (אבל אחר שכן מנהג המקום שלא יגידו לי מיד תתגלה אף שכמדומה שמי עומד ומגולה כבר).
ונגררתי לזה בעקבות שיחה עם מי מבאי הפורום תלמיד מורינו הגרש"ד זצ"ל, ונזכרתי איך כן הייתה דרכו לעולם לא להסתתר ולא להתחבאות משום דבר, כמו בשעתו שנצרכנו לקחתו בכיסא גלגלים זה היה עוד לפני שנים והיה בכך מעין ביזיון לו, וחשבנו שלא יירצה לבוא רק עד המסדרון, אבל הוא ביקש בדווקא להיכנס לביה"כ, וכך נהג אפי' בדברים שלאחרונה ממש שאיני יכול לפרט כי הדבר נוגע לכבודו, אבל הוא בשום אופן לא אבה להסתתר, אם כך זה אז כך הוא וכך יהיה.
ויש בזה לימוד מוסר גדול גם בנוגע לעניין זה של הניקים, ודי למבין.
אבל מבחינה אחרת, זה דווקא נחמד, כי השימוש בניק מאפשר לאדם מעין זהות נוספת, מעניין שיש אנשים שנקשרים לניק שלהם ופשוט מאוהבים בו, גם אני מחבב את ניקי 'פרי יהושע' שבחר לי ידידי היקר הרב אי"ס ברוב כשרונו בעקבות שם אבי וספרו של סבי זצ"ל.
אז מתקשר אלי לפני כמה ימים אחד מאנשי הפורום מהארץ והוא אומר לי: כאן מדבר... וכאן הוא נוקב בשם הניק, ואני שואל אבל מה שמך? והוא מסרב ואומר ששם הניק מספיק. וכך אני מדבר כרבע שעה אם אדם שאיני מכיר ורק רואה את ניקו בפורום, ומה עלי לחשוב? האם זה לא נראה מגוחך בעיניכם?
נהר שלום כתב:זאב ערבות כתב:פרי יהושע כתב:אני דווקא נגד ההסתתרות, ואחד הסיבות העיקריות להסתתרות היא החשש להתגלות קבל עם ועדה ככותב בפורומים אפי' תורנים, ואני חושב או או, או שאדם יכתוב או שלא, (אבל אחר שכן מנהג המקום שלא יגידו לי מיד תתגלה אף שכמדומה שמי עומד ומגולה כבר).
ונגררתי לזה בעקבות שיחה עם מי מבאי הפורום תלמיד מורינו הגרש"ד זצ"ל, ונזכרתי איך כן הייתה דרכו לעולם לא להסתתר ולא להתחבאות משום דבר, כמו בשעתו שנצרכנו לקחתו בכיסא גלגלים זה היה עוד לפני שנים והיה בכך מעין ביזיון לו, וחשבנו שלא יירצה לבוא רק עד המסדרון, אבל הוא ביקש בדווקא להיכנס לביה"כ, וכך נהג אפי' בדברים שלאחרונה ממש שאיני יכול לפרט כי הדבר נוגע לכבודו, אבל הוא בשום אופן לא אבה להסתתר, אם כך זה אז כך הוא וכך יהיה.
ויש בזה לימוד מוסר גדול גם בנוגע לעניין זה של הניקים, ודי למבין.
אבל מבחינה אחרת, זה דווקא נחמד, כי השימוש בניק מאפשר לאדם מעין זהות נוספת, מעניין שיש אנשים שנקשרים לניק שלהם ופשוט מאוהבים בו, גם אני מחבב את ניקי 'פרי יהושע' שבחר לי ידידי היקר הרב אי"ס ברוב כשרונו בעקבות שם אבי וספרו של סבי זצ"ל.
אז מתקשר אלי לפני כמה ימים אחד מאנשי הפורום מהארץ והוא אומר לי: כאן מדבר... וכאן הוא נוקב בשם הניק, ואני שואל אבל מה שמך? והוא מסרב ואומר ששם הניק מספיק. וכך אני מדבר כרבע שעה אם אדם שאיני מכיר ורק רואה את ניקו בפורום, ומה עלי לחשוב? האם זה לא נראה מגוחך בעיניכם?
עוד מעט תשאל השאלה אם צריך לכתוב את שם הניק אף בגיטין...
צביב כתב:יש לי שאלה על הנהגת פלוני, ואם אכתוב את השאלה, מי שמכיר אותי, יוכל להבין על מי השאלה, ומתקרב ללשה''ר, כזה יש עדיפות בשם ניק,
וכשרואים הודעה שנ''ל שצריך למחות עליה, מי שאינו מוחה עלולים לחשוב שמסכים,
אם מי שמסכים הוא ניק, אין כזה כל כך בעיה,
(ובעוה''ז היה נראה שלהגרש''ד או משפחתו היה פחות נח כשהתפרסמו דברים, אע''פ שזה אמת,
( ועוד נ''ל שחשב לקבל יסורים בבושה)
(למשל סבא שלי היה שכן של הרב קוק, ומו'''ר הוא מרבני ברסלב, והחברים הטובים שלי היו קשורים להגר''י אדלשטיין זצ''ל, ולפעמים לא נח שידעו בבית מדרש מסוג אחד שמתעניין בבית מדרש מסוג שני,
והרב פרי יהושע הביא מהגרש''ד זצ''ל לענייני כולם הזה בעיקר)
זאב ערבות כתב:יש פה ענין של בין אדם לחבירו, ולפי עניות דעתי יש בהנהגה הזו של הזדהות בניקים חסרון גדול בכך. נחזור להודעה המשמחת שחכם באשי ארס את בתו. האם עלי לשמוח על כך? ניחא אמרתם לי שהוא הרה"ג כך וכך, אך איך אני אמור לשמוח בשמחתו כשאיני יודע מי הוא? כבר נתתי מספיק דוגמאות ואין צורך לחזור על כך אך בהזדמנות זו תרשו לי לומר דבר מוסר. כולם מכירים את בעית הסמרטפונים והאינטרנט, אך הבעיה העיקרית היא לא פריצות אלא חברתיות. אנשים פסוק מפסיקים לתקשר פנים אל פנים ומזהים אחד את השני בשמות בדויים וכו' זו בעיה כלל עולמית. בעוד מספר שנים בבית המדרש כולם יכירו אחד את השני רק בניקים. זו בעיה שיצר האינטרנט שכל החברים כאן משתמשים אתו ובלי משים משפיע על כולם בלי שאף מודע לכך ושיחשוב שמשהו לא בסדר. כך שכאשר כבר מתקשרים עם מישהו, במקום להזדהות בשם אומרים את הניק ולא רואים בכך שום פסול. ונניח מי מכם יבוא יבקש אכסניא אצלנו, גם אז יזדהה רק בניק שלו, ונקרא לו לדוגמא כבוד הרב נהר שלום... והוא יקרא לנו זאב ערבות? זה משפיל וחסרון בכבוד האדם רק בכדי לשמור על האלמוניות? כל התירוצים מדוע עושים זאת לא שווים את קליפת השום. פשוט מפחדים שיגרם נזק תדמיתי.
זאב ערבות כתב:צביב כתב:לכאורה אבק לשה''ר יש בוודאי,
והספק אם זה לשה''ר גמור.
( לענין אונאת דברים, כשאומרים לו דברים שאינו יכול להשיב עליהם, ( ח''ח לאוין י''ג)
יש לעיין אם כאן זה נקרא בפניו או שלא בפניו)
לשאלתי יש שני חלקים, הראשונה חשיפת האגנדה בלי לפרסם את שמו, לדוגמא (ממש סתם דוגמא) הניק זאב ערבות הוא נח נח! מה האיסור בדבר?
השאלה השניה היא כמובן לא לפרסם בפורום כי אחרת יזרקו אותך, אלא אני מדבר עם חבר ואומר לו: שמעת? הניק אוצר החכמה הוא הרב משה דביר. איזה לשון הרע יש כאן?
וְגַם מִמַה שֶּׁכָּתַב בְּפֶרֶק ז' מֵהִלְכוֹת דֵּעוֹת (הלכה ה'), שֶׁלָּשׁוֹן הָרָע נִקְרָא דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם, אִם יִתְוַדַּע זֶה לַאֲנָשִׁים, לְהַזִּיק לוֹ בְּגוּפוֹ אוֹ בְּמָמוֹנוֹ אוֹ לְהָצֵר לוֹ אוֹ לְהַפְחִידוֹ
ההוא דאמר כתב:זאב ערבות כתב:צביב כתב:לכאורה אבק לשה''ר יש בוודאי,
והספק אם זה לשה''ר גמור.
( לענין אונאת דברים, כשאומרים לו דברים שאינו יכול להשיב עליהם, ( ח''ח לאוין י''ג)
יש לעיין אם כאן זה נקרא בפניו או שלא בפניו)
לשאלתי יש שני חלקים, הראשונה חשיפת האגנדה בלי לפרסם את שמו, לדוגמא (ממש סתם דוגמא) הניק זאב ערבות הוא נח נח! מה האיסור בדבר?
השאלה השניה היא כמובן לא לפרסם בפורום כי אחרת יזרקו אותך, אלא אני מדבר עם חבר ואומר לו: שמעת? הניק אוצר החכמה הוא הרב משה דביר. איזה לשון הרע יש כאן?
יש לדון מדברי הח"ח [הלכות לשוה"ר ה, ב] בשם הרמב"ם בהגדרת מהו לשון הרע:וְגַם מִמַה שֶּׁכָּתַב בְּפֶרֶק ז' מֵהִלְכוֹת דֵּעוֹת (הלכה ה'), שֶׁלָּשׁוֹן הָרָע נִקְרָא דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם, אִם יִתְוַדַּע זֶה לַאֲנָשִׁים, לְהַזִּיק לוֹ בְּגוּפוֹ אוֹ בְּמָמוֹנוֹ אוֹ לְהָצֵר לוֹ אוֹ לְהַפְחִידוֹ
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים