דרומי כתב:אני מרגיש שהגזמתי ולכן אמחוק את התגובה שכתבתי. אבל הכוונה שלי היתה פשוטה - צריך לדעת מה עיקר ומה טפל, ולא לעשות 'ענין' מדברים טפלים ('תפאורה' בלע"ז) ולשכוח מהדברים האמיתיים והעיקריים שעליהם דיברו הנביאים (בית המקדש, הקרבת קרבנות, טהרה מטומאת מת, חזרת מלכות בית דוד, 'ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה' , קירבת אלוקים, רוח נבואה, וכו' וכו')
[פשיטא שצריך להודות לה' על כל דבר קטן כגדול, וחובת הודיה זו מוטלת בין על יושבי ארץ הקודש ובין על יושבי חו"ל ה' עליהם יחיו, אבל יחד עם זה צריך להכיר באמת ולדעת מה חסר ולבקש על כך מעומקא דליבא]
אראל כתב:במקומינו בנוא יארק כבר הוציא הקב"ה היום חמה מנרתיקה [לא זכור לי חום כזה בימי הסליחות], מחכים אנו לקיום היעוד 'צדיקים מתרפאים בה ורשעים נידונים בה'
מקדש מלך כתב:ואם כבר יש לדון הוא, עד כמה כל טוען טען את הדברים מצד גופם של טענות, וכמה רק בכדי להרחיק את החרדים לדבר ה' מאת הרשעים, שמא יתערבו בהם וילמדו ממעשיהם ותהי להם למוקש. וזה אכן דבר שאינו ברור.
החושב כתב:מקדש מלך כתב:ואם כבר יש לדון הוא, עד כמה כל טוען טען את הדברים מצד גופם של טענות, וכמה רק בכדי להרחיק את החרדים לדבר ה' מאת הרשעים, שמא יתערבו בהם וילמדו ממעשיהם ותהי להם למוקש. וזה אכן דבר שאינו ברור.
נכון מאוד. ונכון מה שכתבת שזה 'דבר שאינו ברור'. ולכן יש לדון גם בהשפעת חוסר הבהירות הזו על התגבשות ההשקפות אצל התלמידים.
אדם גדול אומר דברים מסוימים ממניעים חינוכיים, והתלמידים חושבים שזו האמת האבסולוטית... והיא נכנסת להם לעצמות...
משולש כתב:לפי מאמרי הרב וינטרוב זצוק"ל אנחנו נמצאים בגאולה משעבוד מלכויות אך בגלות הערב רב שהוא גלות רוחני קשה. שזה הכנה למשיח בן דוד. וכך הוא מפרש את הגמ' בברכות לגבי שעבוד מלכויות וגוג ומגוג. והמשל עם הנחש והאריה וכו'. ולכא' אם כך אז לפי זה צריך להתקיים מה שכתוב שם ברכות י"ב: וכי מזכירין יציאת מצרים לימות המשיח, (היינו הפקידה של משיח בן יוסף לפי הגר""א) והלא כבר נאמר {ירמיה כג-ז} הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם אמרו לו לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה אלא שתהא שעבוד מלכיות עיקר ויציאת מצרים טפל לו. והיינו שצריך להיות ניכר ההודאה לה' עד כדי כך שיציאת מצרים טפל לו. וזה ודאי לא מתקיים היום כפשוטו. ואולי זה התקיים ביוצאי השואה והמחנות בשנה שנתיים הראשונים למדינה, ודוחק.
מקדש מלך כתב:החושב כתב:מקדש מלך כתב:ואם כבר יש לדון הוא, עד כמה כל טוען טען את הדברים מצד גופם של טענות, וכמה רק בכדי להרחיק את החרדים לדבר ה' מאת הרשעים, שמא יתערבו בהם וילמדו ממעשיהם ותהי להם למוקש. וזה אכן דבר שאינו ברור.
נכון מאוד. ונכון מה שכתבת שזה 'דבר שאינו ברור'. ולכן יש לדון גם בהשפעת חוסר הבהירות הזו על התגבשות ההשקפות אצל התלמידים.
אדם גדול אומר דברים מסוימים ממניעים חינוכיים, והתלמידים חושבים שזו האמת האבסולוטית... והיא נכנסת להם לעצמות...
בואו לא נדבר במונחים של אמת או 'טעמים חינוכיים' (שכשמשתמע, אינם 'אמת').
כל אחד מבין שבזמן קריאת איכה בת"ב אין טעם להתבונן בחלקים הטובים, אלא לחפש לכאוב את החיסרון, בדיוק כמו שבמוצאי יו"כ כשבת קול אומרת 'לך אכול בשמחה לחמך' אין טעם להתבונן ב'מי יחיה ומי ימות'.
כי הרגש לא בנוי על אמיתויות אבסלוטיות אלא על התבוננות בפרטים מסוימים. ואם אותו גדול בחר לרכז את כח ה'דעת' המוליד רגשות בפרט מסוים, ולו יהא זאת מאיזו סיבה שתהיה, הרי שסובר שרצון נותן התורה שיתבוננו דווקא בפרט הזה (הקב"ה לא 'מוכרח' שנתבונן בדבר שבעצם לא היה רוצה שנתבונן בו, ורק נעבעך חייבים לעשות כן מסיבות חינוכיות, הוא יכול היה לסובב שהסיבות החינוכיות יהיו הפוכות בדיוק).
אולי זה קצת סתירה לדבריי שלעיל, ואולי להיפך, זה משלים אותם...
בהפטרה היום קראנו: "והלכו אליך שחוח בני מעניך, והשתחוו
על כפות רגליך כל מנאציך" (ישעיה ס' י"ד) . אלה ש ִע ּנ ּו אותך, אם זו
ספרד אם זו גרמניה אם זו יון, יבואו בניהם שחוחים ויורידו את הראש
שלהם, וישתחוו על כפות רגליך, "וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל"
(שם). וכתוב בהמשך: "תחת היותך עזובה ושנואה ואין עובר" (שם פסוק
ט"ו), אתם יודעים מה זה ואין עובר? לפני מאה חמשים שנה היה תייר
חוקר מארק טוויין שמו, שבא מאמריקה לכאן, ואמר: הארץ הזאת כ"כ
נפלאה ורואים שהיתה פעם פוריה, אבל עכשיו כולה חושך ואפילה, ורק
כמה ערבים מוכרים שם בנדורה ופלפל (בנדורה זה עגבניות), וכמה עצי
זית ריקים שאין בהם כלום, מי חלם שאחרי מאה שנה (לפחות) מזמן
שהוא כתב, התקיים "ושמתיך לגאון עולם משוש דור ודור" (שם). מה
בה "ושמתיך לגאון עולם"? שכל מדינות העולם מדברים על ישראל, כי
זו מדינה מיוחדת שיש בה ברכה. התורה אומרת: "רק עם חכם ונבון
הגוי הגדול הזה" (דברים ד' ו'), זו אמת. ולא צריכים לומר: אוי מה נעשה?!
משה רבנו אמר שאנחנו חכמים ואמר גם "זבת חלב ודבש" (שמות ג' ח'),
מה נעשה?! אולי זבת שֶמן? אבל הכל אמת, זו ארץ זבת חלב ודבש.
תלמד את התורה בשום שכל, תבין תהנה ותראה הכל, וכבר תשעים
אחוז מההבטחות רואים אותם בעינינו. ככה הקב"ה יקיים לנו את כל
ההבטחות, ונזכה לשנים רבות נעימות וטובות, אורך ימים ושנות חיים.
יקים כתב:ואני הקטן רואה הבדל בין קיום נבואות לגבי השיבה לארץ (שבזה כבר נעשה לנו ניסים רבים למעלה מדרך הטבע, שבלי ספק חזאום הנביאים הקדושים, לבין נבואות שנאמרו לגבי העיר ירושלים ובנין הר ציון, שבזה לא נתקיימו כי אם אחד מאלף של בבואה דבבואה, ולענ"ד מי שחולק ע"ז אינו אלא שפל הדעת פתי ושוגה, אינו מבין כלום בדברי הנביאים, ובפסוקי התורה, בהבנת מעלת ירושלים וקדושתה והשראת השכינה וכו' וכו', ותמהני מה יענה כשישאלוהו "ציפית לישועה"? כשאינו יודע לאיזה ישועה לצפות, הי"ת יצילנו משגיאות ופתיות.
קו ירוק כתב:יש לי שאלה ל'גאולים' שבינינו.
עם חורבן הבית השני בעוה"ר, המשיכו לגור בארץ ישראל רוב העם, ולא גלו ממקומם.
אפילו לעלות להר הבית (שהרי היה להם אפר פרה עדיין) גם היה אפשר, שהרי ר"ע היה הולך ורואה שועל יוצא מבית קדשי הקדשים וכו'.
עכ"ז אמרו בגמ' שראוי שלא נשא נשים ולא נאכל בשר ולא נשתה יין, אלא שזו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. אבל גזרו מה שגזרו לצער על המקדש.
אז המצב היה אז כמו היום, מה בדיוק המקום לשמחה הגואה שפושטת בלב כמה מהמגיבים פה?
אמת נכון הדבר, שאחר חורבן ביתר, ואח"כ עוד עם השנים, הכביד עול הגלות, ורוב העם גלה מארצו, ואח"כ בעקבתא דמשיחא פקד ה' את עמו, והחזירם לארצו.
אבל עדיין החופשים קלקלו (כדברי הח"ח) ואנחנו מבחינה זו כמו בימי היוונים שרוב העם מקולקל ל"ע. אז להודות לה' על הפקידה שזכינו לישב בארץ עם רב יראי ה' - בודאי ובודאי, אבל לשמחה זו, של גאולה, מה זה עושה ???
משולש כתב:אם אני יתקשר עכשיו לידיד מאמריקה וישאל אותו מה שלומו, הוא יגיד ברוך ה' הכל בסדר יש לנו קהילה נפלאה וישיבות נהדרות. וכולו מלא שיר ושבח מרוב עונג ושמחה. הוא לא יתחיל לספר לי סיפורים על כך שיש 4 מיליון יהודים מתבוללים באמריקה ומאות מילוני גויים שעוברים על כל מצוות בני נח. וכו' וכו'. ולכן גם כאן בארץ ישראל יש לנו ב"ה הכל טוב שבעולם ברוחניות וגשמיות, וגם זכות מיוחדת לישב בארץ "ישראל". כן בארץ שלנו שה' נתן לנו ומתחיל להשיב אליו את עם ישראל וכבר כמעט רובו יושב עליה. תקרא לזה איך שאתה רוצה גאולה ישועה פקידה הארת פנים העיקר להודות לה'. "ארץ אשר עיני ה"א בה מרשית השנה עד אחרית שנה". בכל עת ובכל זמן.
משולש כתב:אם אני יתקשר עכשיו לידיד מאמריקה וישאל אותו מה שלומו, הוא יגיד ברוך ה' הכל בסדר יש לנו קהילה נפלאה וישיבות נהדרות. וכולו מלא שיר ושבח מרוב עונג ושמחה. הוא לא יתחיל לספר לי סיפורים על כך שיש 4 מיליון יהודים מתבוללים באמריקה ומאות מילוני גויים שעוברים על כל מצוות בני נח. וכו' וכו'. ולכן גם כאן בארץ ישראל יש לנו ב"ה הכל טוב שבעולם ברוחניות וגשמיות, וגם זכות מיוחדת לישב בארץ "ישראל". כן בארץ שלנו שה' נתן לנו ומתחיל להשיב אליו את עם ישראל וכבר כמעט רובו יושב עליה. תקרא לזה איך שאתה רוצה גאולה ישועה פקידה הארת פנים העיקר להודות לה'. "ארץ אשר עיני ה"א בה מרשית השנה עד אחרית שנה". בכל עת ובכל זמן.
אחרון התלמידים כתב:אראל כתב:במקומינו בנוא יארק כבר הוציא הקב"ה היום חמה מנרתיקה [לא זכור לי חום כזה בימי הסליחות], מחכים אנו לקיום היעוד 'צדיקים מתרפאים בה ורשעים נידונים בה'
אתה לא מתבייש? יושב בחו"ל בתוך הסחי והמאוס של טומאת העמים שורש הקליפה (עם הפריצות ורדיפת הממון וכל הטומאות), ומוציא לעז על ארץ הקודש שעיני הוי"ה אלוקיך בה, אוה למושב לו ? כדאי שתרגיש קצת לא טוב, שלא זכית לבא לחלת ה'.
יקים כתב:אולי תאשימני שאין לי יד ורגל בדברי הנביאים.
אבל פסוקים בתורת משה כן אדע. הכתוב אומר 'במקום אשר יבחר ה' אלקיכם לשום את שמו שם', זה ההגדרה של ירושלים, וכל הנביאים לא נתנבאו אלא על ציון וירושלים המהווים מקום לההשראת שכינתו יתברך 'לשום את שמו שם', ולו יצוייר שלעתיד לבוא הקב"ה נוטל שמו ומשרה שכינתו מירושלים למקום אחר, כבר אין שום מעלה בירושלים. וזה פשוט.
כל זמן שלא זכינו לראות שום תזוזה ב'לשום את שמו שם' (אני מכיר כבר בע"פ את טענת בתי כנסיות ובתי מדרשות וישיבחת וכוללים ובתי ספר וכו' וכו', כל מה שיש גם בבני ברק ובניו יורק ובלונדון) אין כאן שום גאולה ושום פקידה ושום כלום. יש כאן כן הארת פנים ונס ופלא, והצלה וישועה רבה מעול הגויים ומעול הגלות, וכמו שהזכירו כבר כאן זה אתחלתא דגאולה מחורבן ביתר והארץ, אבל לא מחורבן הבית ונדידת השכינה מקינה, עליה נתנבאו כל הנביאים ועליה אנו מקוננים ומתפללים ומייחלים. (ובזה נתבארו דברי לעיל לחלק בין גאולת הארץ לגאולת ירושלים).
גם אם יגאלו יהודים את אדמת הר הבית מיד הישמעאלים, ויסלקו משם את בתי יראתם, אין זה גאולה כלל וכלל! (אולי ריח של אתחלתא דגאולה קרובה ותו לא), כי אין כאן 'לשום את שמו שם', ופשוט.
דרומי כתב:הרמב"ם בהלכות מלכים בסופם מתאר את זה בסדר אחר לגמרי, והדברים ידועים.
החושב כתב:יקים כתב:אולי תאשימני שאין לי יד ורגל בדברי הנביאים.
אבל פסוקים בתורת משה כן אדע. הכתוב אומר 'במקום אשר יבחר ה' אלקיכם לשום את שמו שם', זה ההגדרה של ירושלים, וכל הנביאים לא נתנבאו אלא על ציון וירושלים המהווים מקום לההשראת שכינתו יתברך 'לשום את שמו שם', ולו יצוייר שלעתיד לבוא הקב"ה נוטל שמו ומשרה שכינתו מירושלים למקום אחר, כבר אין שום מעלה בירושלים. וזה פשוט.
כל זמן שלא זכינו לראות שום תזוזה ב'לשום את שמו שם' (אני מכיר כבר בע"פ את טענת בתי כנסיות ובתי מדרשות וישיבחת וכוללים ובתי ספר וכו' וכו', כל מה שיש גם בבני ברק ובניו יורק ובלונדון) אין כאן שום גאולה ושום פקידה ושום כלום. יש כאן כן הארת פנים ונס ופלא, והצלה וישועה רבה מעול הגויים ומעול הגלות, וכמו שהזכירו כבר כאן זה אתחלתא דגאולה מחורבן ביתר והארץ, אבל לא מחורבן הבית ונדידת השכינה מקינה, עליה נתנבאו כל הנביאים ועליה אנו מקוננים ומתפללים ומייחלים. (ובזה נתבארו דברי לעיל לחלק בין גאולת הארץ לגאולת ירושלים).
גם אם יגאלו יהודים את אדמת הר הבית מיד הישמעאלים, ויסלקו משם את בתי יראתם, אין זה גאולה כלל וכלל! (אולי ריח של אתחלתא דגאולה קרובה ותו לא), כי אין כאן 'לשום את שמו שם', ופשוט.
גישה מקורית: אין לי יד ורגל בנביאים, אבל אין לי גם צורך בזה, שכן ברור לי מסברא על מה נתנבאו הנביאים ועל מה לא, מה משמעותי ומה בגדר 'שום כלום'...
ואכן אתה אומר סברות יפות (באמת), אלא שכמדומה חז"ל הסתכלו על העניינים בצורה שונה. על כל פנים כך אני מבין את דבריהם.
ראה, למשל, דברי הגמרא במסכת מגילה (יז:-יח.)
ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים - דכתיב ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא.
וכיון שנתקבצו גליות - נעשה דין ברשעים, שנאמר: ואשיבה ידי עליך ואצרף כבר סיגיך, וכתיב ואשיבה שפטיך כבראשנה.
וכיון שנעשה דין מן הרשעים - כלו המינים, וכולל זדים עמהם, שנאמר: ושבר פשעים וחטאים יחדו... (יכלו).
וכיון שכלו המינים - מתרוממת קרן צדיקים, דכתיב וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק, וכולל גירי הצדק עם הצדיקים, שנאמר מפני שיבה תקום והדרת פני זקן, וסמיך ליה וכי יגור אתכם גר.
והיכן מתרוממת קרנם - בירושלים, שנאמר שאלו שלום ירושלים ישליו אהביך.
וכיון שנבנית ירושלים - בא דוד, שנאמר: אחר ישבו בני ישראל ובקשו את ה' אלהיהם ואת דוד מלכם.
וכיון שבא דוד - באתה תפלה, שנאמר והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי.
וכיון שבאת תפלה - באת עבודה שנאמר עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי.
חז"ל מתארים כאן את סדר הגאולה כפי שהם למדו מדברי הנביאים. כל אחד מהשלבים הוא דבר חשוב (ולא איזה 'שום כלום') למרות שזה רק שלב ולא 'המכה בפטיש'. זה מפסיק חשוב שהנביאים ידברו עליו, וזה מספיק חשוב לקבוע ברכה בשמונה עשרה כך שכל היהודים יתפללו שהשלב הבא, והבאים אחריו, כבר יגיעו.
קיבוץ גלויות (אשר הוא בזמן ברכת השנים) - זה דבר חשוב אפילו שיש הרבה רשעים בעם, ורק אחרי זה יגיע השלב של 'ואסירה כל בדיליך'
התרוממות קרן הצדיקים - שלב חשוב בתהליך הגאולה.
בניין ירושלים [ובית המקדש בתוכה (כמבואר ברש"י שם יח.)] זה גם שלב חשוב אפילו שהמשיח עוד לא הגיע ואפילו שהקדוש ברוך הוא עוד לא השרה את שכינתו (כמבואר ברש"י שם: אחר ישובו לבית המקדש, ובקשו הקדוש ברוך הוא ואת דוד מלכם) - ורק אחר כך מגיע התכלית המיוחלת - 'המחזיר שכינתו לציון' כמו שדרשו שם 'והביאותים אל הר קדשי... עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי'.
החושב כתב:יקים כתב:אולי תאשימני שאין לי יד ורגל בדברי הנביאים.
גישה מקורית: אין לי יד ורגל בנביאים, אבל אין לי גם צורך בזה, שכן ברור לי מסברא על מה נתנבאו הנביאים ועל מה לא, מה משמעותי ומה בגדר 'שום כלום'...
יקים כתב:הבאת ראיה לסתור!!!
בהנחה שכבר היה קיבוץ גליות או לפחות התחיל, האם כבר היה דין ברשעים? כבר כלו מינים? הרי ההיפך הוא הנכון, אז איך הגענו לבנין ירושלים?
כל זמן שלא זכינו לראות שום תזוזה ב'לשום את שמו שם' אין כאן שום גאולה ושום פקידה ושום כלום.
אראל כתב:אחרון התלמידים כתב:אראל כתב:במקומינו בנוא יארק כבר הוציא הקב"ה היום חמה מנרתיקה [לא זכור לי חום כזה בימי הסליחות], מחכים אנו לקיום היעוד 'צדיקים מתרפאים בה ורשעים נידונים בה'
אתה לא מתבייש? יושב בחו"ל בתוך הסחי והמאוס של טומאת העמים שורש הקליפה (עם הפריצות ורדיפת הממון וכל הטומאות), ומוציא לעז על ארץ הקודש שעיני הוי"ה אלוקיך בה, אוה למושב לו ? כדאי שתרגיש קצת לא טוב, שלא זכית לבא לחלת ה'.
סתם התפוצצות על לא דבר,
אני לא מתבייש וגם לא מוציא לעז....
איני יודע על מה אתה מתפוצץ, לא כתוב בגמרא שהוצאת חמה מנרתיקה יהיה דייקא בארץ ישראל, זה יתכן שיהיה גם בארץ העמים, [והא ראיה שהרי כפי שמסתבר לא כל הגוים יעשו סוכותיהם בארץ ישראל, אלא גם בעריהם בחוץ לארץ]
וכן הרבה מסימני הגאולה, מה שאנו רואים כבר בעינינו ומה שאנו מייחלים לראות במהרה, לא כל הסימנים צפויים להתרחש בארץ ישראל דייקא
משולש כתב:אם אני יתקשר עכשיו לידיד מאמריקה וישאל אותו מה שלומו, הוא יגיד ברוך ה' הכל בסדר יש לנו קהילה נפלאה וישיבות נהדרות. וכולו מלא שיר ושבח מרוב עונג ושמחה. הוא לא יתחיל לספר לי סיפורים על כך שיש 4 מיליון יהודים מתבוללים באמריקה ומאות מילוני גויים שעוברים על כל מצוות בני נח. וכו' וכו'. ולכן גם כאן בארץ ישראל יש לנו ב"ה הכל טוב שבעולם ברוחניות וגשמיות, וגם זכות מיוחדת לישב בארץ "ישראל". כן בארץ שלנו שה' נתן לנו ומתחיל להשיב אליו את עם ישראל וכבר כמעט רובו יושב עליה. תקרא לזה איך שאתה רוצה גאולה ישועה פקידה הארת פנים העיקר להודות לה'. "ארץ אשר עיני ה"א בה מרשית השנה עד אחרית שנה". בכל עת ובכל זמן.
יקים כתב:אולי תאשימני שאין לי יד ורגל בדברי הנביאים.
אבל פסוקים בתורת משה כן אדע. הכתוב אומר 'במקום אשר יבחר ה' אלקיכם לשום את שמו שם', זה ההגדרה של ירושלים, וכל הנביאים לא נתנבאו אלא על ציון וירושלים המהווים מקום להשראת שכינתו יתברך 'לשום את שמו שם', ולו יצוייר שלעתיד לבוא הקב"ה נוטל שמו ומשרה שכינתו מירושלים למקום אחר, כבר אין שום מעלה בירושלים. וזה פשוט.
כל זמן שלא זכינו לראות שום תזוזה ב'לשום את שמו שם' (אני מכיר כבר בע"פ את טענת בתי כנסיות ובתי מדרשות וישיבחת וכוללים ובתי ספר וכו' וכו', כל מה שיש גם בבני ברק ובניו יורק ובלונדון) אין כאן שום גאולה ושום פקידה ושום כלום. יש כאן כן הארת פנים ונס ופלא, והצלה וישועה רבה מעול הגויים ומעול הגלות, וכמו שהזכירו כבר כאן זה אתחלתא דגאולה מחורבן ביתר והארץ, אבל לא מחורבן הבית ונדידת השכינה מקינה, עליה נתנבאו כל הנביאים ועליה אנו מקוננים ומתפללים ומייחלים. (ובזה נתבארו דברי לעיל לחלק בין גאולת הארץ לגאולת ירושלים).
גם אם יגאלו יהודים את אדמת הר הבית מיד הישמעאלים, ויסלקו משם את בתי יראתם, אין זה גאולה כלל וכלל! (אולי ריח של אתחלתא דגאולה קרובה ותו לא), כי אין כאן 'לשום את שמו שם', ופשוט.
יקים כתב:בכוונה או בלי כוונה התעלמת מתגובתי (האחרונה) הארוכה.
צר לי עליך ידידי, וה' יאיר עיניך.
והבוחר יבחר.
אחרון התלמידים כתב:יקים כתב:בכוונה או בלי כוונה התעלמת מתגובתי (האחרונה) הארוכה.
צר לי עליך ידידי, וה' יאיר עיניך.
והבוחר יבחר.
ב"ה
שלחתי תגובתי לפני שראיתי את תגובתך.
עכ"פ לדעת גדולים וטובים, טועה כבודו טעות גדולה ומרה. בל"נ עוד אגיב אבל כבר אין זמן כעת.
משולש כתב:לא נמצאים עדיין בגאולה, אלא נמצאים בסוף הגלות (כמו שאמר החזו"א) ובבחי' כי פקד ה' עמו (הח"ח) וכבר מתחילים לראות ההכנות ליום הגדול.
יש עוד נקודה שראוי להדגיש, אני רואה הרבה בקונטרסים של קדושתת ציון וכו', וכן של כמה כותבים בפורום כאן כאילו ח"ו בנין בית המקדש תהיה גם בדרך הטבע, וזה והכל המשך אחד לתהליך הטבעי של בנין הארץ וכו'. וזה נסתר לגמרי מתורת הגר"א. (שהם הרבה בונים על זה) אפי' בספר קול התור כותב שתהליך בניית הארץ והקיבוץ יהיה בדרך הטבע בבחי' הפקידה של משיח בן יוסף, מ"מ שלמות הגאולה ע"י משיח בן דוד תהיה בדרך ניסית "בענני שמיא".
משולש כתב:לא נמצאים עדיין בגאולה, אלא נמצאים בסוף הגלות (כמו שאמר החזו"א) ובבחי' כי פקד ה' עמו (הח"ח) וכבר מתחילים לראות ההכנות ליום הגדול.
יש עוד נקודה שראוי להדגיש, אני רואה הרבה בקונטרסים של קדושתת ציון וכו', וכן של כמה כותבים בפורום כאן כאילו ח"ו בנין בית המקדש תהיה גם בדרך הטבע, וזה והכל המשך אחד לתהליך הטבעי של בנין הארץ וכו'. וזה נסתר לגמרי מתורת הגר"א. (שהם הרבה בונים על זה) אפי' בספר קול התור כותב שתהליך בניית הארץ והקיבוץ יהיה בדרך הטבע בבחי' הפקידה של משיח בן יוסף, מ"מ שלמות הגאולה ע"י משיח בן דוד תהיה בדרך ניסית "בענני שמיא".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד