ביני עמודי גרסי כתב:ידידיה,
שים לב, אמרתי עדויות מזמן הראשונים.
אחרונים ידוע.
כיון שיש לנו מנהג בידנו אם אי מי סבור שבעבר נהגו אחרת, עליו להוכיח.
יש למר עדויות מזמן הראשונים שהיו מחשבים לפי מעלות?
ביני עמודי גרסי כתב:ידידיה,
שים לב, אמרתי עדויות מזמן הראשונים.
אחרונים ידוע.
ושנת השמטה ידועה היא ומפורסמת אצל הגאונים ואנשי א"י... ועל זה אנו סומכין, וכפי החשבון זה אנו מורין לענין מעשרות ושביעית והשמטת כספים שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה ובהן ראוי להתלות.
אוצר החכמה כתב:יהושעבנמי כתב:אוצר החכמה כתב:אתה בהחלט זה שהולך נגד כל הפוסקים.
הפוסקים כתבו לאנשים להסתכל בשמים ולראות כוכבים קטנים. כולם, אבל כולם, מגדול הת"ח עד אחרונת הנשים ידעו למה הכוונה וגם אתה לא העלית מעולם בדעתך שיש כוכבים יותר קטנים מאלה שנראים בשמים אחרי כארבעים דקות, עד שלא מצאת את ההערה על הבהירות. אבל הבית יוסף והרמ"א ברוב קלות דעתם לא הבינו את זה שכולם יחללו שבת כי יעבדו בדיוק לפי ההוראות שלהם?
אתה רגיל לראות כוכבים בתוך העיר שיש תאורה ובגלל זה אתה כנראה בחיים לא ראית כוכבים קטנים, צא לחוץ לעיר במקום חשוך לחלוטין באמצע הלילה במקום שאין ערפל וזיהום אויר כלל ותתבונן היטב תבין שהכוכבים הקטנים שראית עד עכשיו הם ענקיים לעומתם, ובמקום כזה תוכל לראות גם שעד שעה אחרי השקיעה השמים במערב אדום כמו סלק, אז איך יתכן שכבר צאת הכוכבים ? הרי לא יתכן צאת הכוכבים לפני שהכסיף העליון והשווה לתחתון, למה אתה נוקט סימן אחד שנתנו הפוסקים ומתעלם מהסימן השני?
את הטענה הזאת כבר טענת. אבל מה לעשות שעכשיו אנחנו לא מתווכחים על נכונות הטענה הזאת (שאינה נכונה) אלא על דברי השולחן ערוך שלא אמר את הדבר הזה אלא אמר שדי בכוכבים ומי מדבר על ימינו שיש תאורה מדובר בזמן הבית יוסף עד הגרימ"ט והחזו"א וכל הדורות שכולם הסתכלו לשמים וראו שלושה כוכבים קטנים לפני זמן רבנו תם שלכם. ככל שחשוך יותר רואים יותר כוכבים קטנים ולא פחות.
הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר
קו ירוק כתב:יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.
מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..
פלוריש כתב:קו ירוק כתב:יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.
מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..
אולי נאמר שההלכה נקבעת לפי מראה העין, ואם גדר 'עין בינונית' משנה אזי ישתנו גם גדרי הדין?
בברכה המשולשת כתב:הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר
viewtopic.php?f=7&t=31425&start=80#p416781
viewtopic.php?f=7&t=31425&start=120#p430723
קו ירוק כתב:יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.
מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..עוד הביא שם בקונטרס בין אור לחושך ששמע מהגרח קנייבסקי שכשיצא הספר אורות חיים (שמוכיח שכל הראשונים סוברים כר״ת ומתרץ שם כל הקושיות על ר״ת) היה בסוף ימיו של החזו״א , ואמר אז החזו״א שצריך עוד הפעם לעבור על הסוגיא ולא הספיק לפני שנסתלק לגנז״מ.
ונראלך שבאמת החזו"א התכוין שהוא חוזר בו ומתחיל לחשוש שמא חילל שבת.. או שהוא התכוון שבכדי להשיב להנ"ל צריך לעיין ואיננו בסוגיא.
ועד שאורות חיים יתרץ את ר"ת, שיחשוש למה הוא לא הבין את הגר"א... ואמנם קיבל הסכמה ממרן הגרא"ז, ואעפ"כ מסתמא גדל כוחו של החזו"א בהכרעה פה בישוב החדש, (וכך נהגו הפרושים בירושלים מאז), עד שלא חוששים לר"ת אצל רוב מוחלט של היראים. יש גם לציין שחששותיו של מרן הגרא"ז בעניני זמנים היתה מן המפורסמות ולא התקבלה להלכה - כמו בשקיעה מקום גבוה. אף שאינני כורך בין הדברים.
א״כ מסתבר שבסביבות שעה וקצת יותר אחר השקיעה הוא זמן כוכבים הבינונים.
קו ירוק כתב:כל ההמצאה הזו שר"ת הוא ע"ב מינוט אין לה על מה שתסמוך.
וכשכתבתא״כ מסתבר שבסביבות שעה וקצת יותר אחר השקיעה הוא זמן כוכבים הבינונים.
לא בהסתברויות עסקינן'.
יצא לך לראות את ספרו של הרב יעקב ויס אור ולילה של תורה?
קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..
יהושעבנמי כתב:קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..
זה תופעה די נפוצה בפרט בימינו שגם אנשים חשובים כותבים שטויות ממש.
עובדה שעד הדור שלנו זה עלה בדעת אף אחד לפרש את שיטת ר"ת בדרך מופרכת כזאת, וגם בימינו חוץ מכמה רבנים שמסכימים לספר הנל.
הצעיר באלפי כתב:יהושעבנמי כתב:קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..
זה תופעה די נפוצה בפרט בימינו שגם אנשים חשובים כותבים שטויות ממש.
עובדה שעד הדור שלנו זה עלה בדעת אף אחד לפרש את שיטת ר"ת בדרך מופרכת כזאת, וגם בימינו חוץ מכמה רבנים שמסכימים לספר הנל.
האם גם מהר"ח אור זרוע כותב שטויות ??
או המאירי ??
ואולי גם התוס' רי"ד ??
וכן לאחריהם המרכת המשנה ??
והגה"ק רבי עקיבה יוסף שלעזינגר זצ"ל ?
וגם הגאון בעל אבן האזל זצ"ל ובעל שבט הלוי זצ"ל כתבו כן בדעת כמה ראשונים, כוווווללללללםםםםם שטויות ?!?!?!?!?!
וכן הרחיב בזה הגאון בעל בני ציון זצ"ל (מתלמידי המנחת אלעזר זי"ע)
נא ליזהר בגחלתן שלא תכווה !!!!
קו ירוק כתב:תופעה יותר נפוצה היא שעול ימים שלא קרא ולא שנה, שונה וחוזה ושונה בחוצפתו ובורותו המופלגת בענינים שלא ירד אפילו ליסודותם.
היסוד הזה של 72 דק. דר"ת בא"י זו יצירה שלא היתה קיימת מעולם בשום מקום, קרא בספר לבד.
כתבת לעיל שלדעות שמיל הוא 18 דק. הכל מסתדר עם שיטת ר"ת. תבצע חישוב מסלול מחדש..
הצעיר באלפי כתב:האם גם מהר"ח אור זרוע כותב שטויות ??
או המאירי ??
ואולי גם התוס' רי"ד ??
וכן לאחריהם המרכת המשנה ??
והגה"ק רבי עקיבה יוסף שלעזינגר זצ"ל ?
וגם הגאון בעל אבן האזל זצ"ל ובעל שבט הלוי זצ"ל כתבו כן בדעת כמה ראשונים, כוווווללללללםםםםם שטויות ?!?!?!?!?!
וכן הרחיב בזה הגאון בעל בני ציון זצ"ל (מתלמידי המנחת אלעזר זי"ע)
נא ליזהר בגחלתן שלא תכווה !!!!
קו ירוק כתב:תופעה יותר נפוצה היא שעול ימים שלא קרא ולא שנה, שונה וחוזה ושונה בחוצפתו ובורותו המופלגת בענינים שלא ירד אפילו ליסודותם.
היסוד הזה של 72 דק. דר"ת בא"י זו יצירה שלא היתה קיימת מעולם בשום מקום, קרא בספר לבד.
כתבת לעיל שלדעות שמיל הוא 18 דק. הכל מסתדר עם שיטת ר"ת. תבצע חישוב מסלול מחדש..
הפשוט בפשטותו כתב:בברכה המשולשת כתב:הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p416781
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p430723
תודה רבה! מרתק ביותר וקולע השערה!
עובדיה חן כתב:ראיתי לאחרונה,שיש לוח שמציין 72 דקות לר"ת לפי שעות זמניות האם יש מקור לזה?
אביגדור כתב:הלילה לא יותר מוקדם בחורף. בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה.
אביגדור כתב:בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה
אביגדור כתב:אביגדור כתב:בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה
שובי נפשי כתב:מה שכתב ר' ידידיה ליישב המנהג על פי דברי המנחת כהן, כבר כתבנו בזה לפני הרבה שנים בזה"ל:
אלא שמדברי המנחת כהן נראה שלא היה יודע מהמציאות בארץ ישראל, שחשב שלא נראים הכוכבים כלל בארץ ישראל אלא לאחר שעה וחומש, שאז נראים השלשה כוכבים הראשונים, וכמו שכתב להדיא (מאמר א פרק ז ד"ה גם אין לומר), וז"ל: גם אין לומר שמה שאמר רבי יהודה בשבת ששיעור זמן בין השמשות הוא בלבד ג' רבעי מיל, היינו מן השיקעה עד שיראו ג' כוכבים בינונים, ואז הוא תחילת הלילה, אבל מה שאמר בפסחים שמן השקיעה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, היינו עד צאת כל הכוכבים הבינונים, או רובם, לפי שעד אותה שעה מהלכין בני אדם וכו', כי מה שאמרו בברכות ובריש פסחים "והא קיימא לן דעד צאת הכוכבים יממא הוא", בודאי הוא בג' כוכבים בלבד, שהרי לדברי הכל אין צריך שיצאו רוב הכוכבים להיות לילה, ואם כן גם מה שאמר רבי יהודה בפסחים פרק מי שהיה טמא שמשקיעת החמה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, הוא עד יציאת ג' כוכבים בלבד כיון שהלשון אחד. ע"כ. וכן הוא במה שהבאנו בשמו בסמוך, שכתב שבעירו נראים אחר מ"ו דקות וחצי ג' כוכבים בלבד, ושלאחר שעה וחומש הרקיע כבר מלא בכוכבים, ולכן הקשה שאיך אפשר שבארץ ישראל לא יראו אפילו ג' כוכבים אלא לאחר שעה וחומש. [ומזה מוכח דסבירא ליה להמנחת כהן כהגאונים דצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הראשונים הנראים לאחר השקיעה, ולא כר"ת דסבירא ליה שצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הנראים בצד מערב אחר שעה וחומש משקיעת החמה].
אבל באמת שאנו דרי ארץ ישראל יודעים שהמציאות היא שונה ממה שכתב המנחת כהן, שבמציאות אנו רואים ג' כוכבים כבר עשרים דקות אחרי השקיעה, ואפילו הכי פסק מרן ז"ל - שהיה מדרי ארץ ישראל - כר"ת, שזמן צאת הכוכבים הוא שעה וחומש אחרי השקיעה, שאין אנו בקיאים מה הם כוכבים בינונים, אם כן קל וחומר שהמקומות הרחוקים מארץ ישראל ששם נראים ג' כוכבים הראשונים זמן רב אחר הראותם בארץ ישראל, שצריכים להחמיר כר"ת.
וביותר מזה נראה, שכיון שמן הסברא והנסיון נראה שבמקומות הרחוקים מתאחר זמן צאת הכוכבים, וכמו שכתב המנחת כהן הנ"ל, אם כן אותם המקומות הרחוקים צריכים להמתין כשיעור החושך הנראה בארץ ישראל ד' מילין אחר השקיעה, וכמו שבארץ ישראל משערים בכוכבים הנראים במערב בסוף שקיעת אורה של חמה - לדעת ר"ת, וכמו שנתבאר בסימן הקודם, כך גם כן צריכים לשער בכל המקומות. ומה שכתב המנחת כהן שבמקומות אלו משערים בראיית ג' כוכבים הראשונים, זהו רק לפי שיטת הגאונים, שאף בארץ ישראל משערים בכוכבים הראשונים הנראים אחרי השקיעה, אבל לדעת ר"ת שבארץ ישראל משערים רק בכוכבים הנראים בסוף השקיעה - במערב, אם כן גם בכל המקומות משערים באותם כוכבים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים