בחידושי רבי יעקב ן' חביב מבואר שורש טעם קולא זו:
אך אמנם בעינינו ראינו ובאזנינו שמענו אבותינו ספרו לנו בהיותנו בספרד ובפרט בהיותי בעיר סאמורה כי היתה עיר גדולה של חכמים ושל סופרים משנים קדמוניות, ואנשים בה רבו מאלכה (?), אשר היו בה הרבה מריבוא בני אדם אֵדוֹמִים ובתוכם כומרים חכמים המה, וזה דרכם כסל למו לפרסם ברבים בדרשותיהם עונשים ראויים לגופים של כל איש מהם האוכל שום בשר אשר ישחט שום יהודי, ובאו ימי הפקידה בהכביד על עם ה' אלה המסים וארנוניות, בחרו בחירה קרובה אל ההכרח לחוס על ממונם של ישראל, ויאמרו הלא טוב לנו לתלות באשלי רברבי, הנה המה שנים שלשה הרים הגבוהים מפרשי זאת השמועה ע"ד קולא, אולם היו מזהירים מאוד לבודקים הממונים יעשו בדיקה כראוי ולא יכשירו מאלו האמורות אלא אחר הבדיקה הראויה.
האם ידועים מקורות נוספים לאיסור זה שגזרו הכמרים על ההמון שלא לאכול בשר שנשחט על ידי יהודים? ואולי נמצא כבר מישהו שמסר שמטעם זה הקילו בבדיקת הריאה?