נתבקשתי לברר:
בחידושי אגדות לרש"א פסחים כב ב (בדפוסים המצויים): "כיון שהגיע לאת ה' אלהיך תירא פירש כו'. ולעיל מיניה בההוא פרשתא כשהגיע לואהבת את ה' אלהיך וגו' לא פירש, דאיכא להשוות אהבת ת"ח למקום, אבל מורא המקום שהוא מפני יראת שכר ועונש אינו דומה להשוות לו ת"ח כיון שאין שכר ועונש של אדם ביד ת"ח. ועיין פ"ג דקדושין. ומה שלא פירש גבי וייראו העם את ה' י"ל לרבות שם אלהים וק"ל בשם הגאון מהר"ש ז"ל מפראג".
הפיסקא "ומה שלא פירש גבי וייראו העם את ה' י"ל לרבות שם אלהים וק"ל בשם הגאון מהר"ש ז"ל מפראג" איננה בחידושי אגדות דפו"ר לובלין שפ"ז דף ח סוף ע"א וריש ע"ב, וגם לא בדפוס שני וראנקפורט דמיין תמ"ב דף ה ע"ב.
תוספת זו מצויה במהרש"א הנדפס בעין יעקב אמשטירדם תמ"ד (כתנות אור, דפוס עטיאס-תארתאס מצוי באוצר) דף יו'ד ע"ב בפסחים שם, ללא כל סימן וכו' שזו תוספת, אלא כחלק אינטגרלי מהחידושים. האם זה באמת ממהרש"א? תוספת בו?
מי הוא בכלל "מהר"ש ז"ל מפראג"?
(האם "עין יעקב" אמ"ד הנ"ל הוא העין יעקב הראשון בו נדפסו חידושי אגדות לרש"א? מחיפוש מהיר במפעל הביבליוגרפיה עולה כך.
ועוד, האם חידושי אגדות למהרש"א נדפסו כספרים עצמאיים רק בשני הדפוסים הראשונים הנ"ל, ומאז ואילך נקבעו בעין יעקב, ובדפוסים מאוחרים גם בשסי"ם, או שנדפסו כספרים לעצמם במהדורות נוספות?).