לכן כוח על טבעי רוחני שאין לו הסבר בגדרי הטבע והמחקר מהווה עבורנו תעלומה שאסורה בשימוש, או משום איסור קוסם כבלעם שתום העין שרצה להפעיל כוחות רוחניים להשמיד את עם ישראל והקב"ה מנע ממנו לממש את זממו, או שנאסרו הכוחות הרוחניים משום עבודה זרה. אי לכך לא ניתן להפוך עבודה זרה לחוק טבע כשם שלא קיים בר דעת היכול לנסח חוקיות חד משמעית שהשתחווייה לעבודה זרה מהווה חוק טבע להבאת ישועה ורפואה, לכן התורה אסרה עבודה זרה מכיוון שהאדם מפעיל כוח אלילי רוחני לרפא אותו באופן שאיננו טבעי.
שו"ת הרשב"א חלק א סימן תיג
עוד יש לי מקום עיון בדברי הרב ז"ל שכתב אמרו בפי' כל שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי. רוצה בזה כל מה שיגזרהו העיון הטבעי הוא מותר וזולתו אסור. ע"כ. ואני שואל כמסתפק בדברי הרב ז"ל מהו הדבר שיקראוהו הרב ז"ל שיגזרהו העיון הטבעי. אם מה שיגזרהו עיון חכמי' שחברו ספרים בטבע כאריסטו וגאלינוס וחבריה' שחברו ספרים בטבע הסמים והמסעדים המועילים לפי עיונם וכל מה שלא השיג עיונם הוא בכלל איסור דרכי האמורי. לפי שעיון חכמים אלו שהשתדלו בחכמת הטבע כולל כל מה שאפשר להיות פעל כל בעל טבע בטבעו. ואצל עיון חכמים אלו יפסק מאפשרות העיון הטבעי. זה באמת מה שלא יקבלהו השכל. כי באמת הדברים הפועלים בסגלה אין פעולתם בפלא מהם אלא בטבע מסוגל. רצוני לומר טבע לא ישיגנו עיון החכמים. ואולי אפילו החכם שבחכמים לרוב העלם הטבע ההוא מכלל המין האנושי מצד שהוא אדם כסגלת האבן השואבת שהברזל קופץ עליה. ויותר מזה מורגל ביורדי הים באניות תוחבין מחט בחתיכת עץ צף על פני המים ומראין לו אבן וישוט על פני המים עד שיפנה אל פני הסדן ושם ינוח. ולא ישיג עיון טבע זה כל חכם שבחכמים אלו של חכמת הטבע. ואם כן אף כל המינין בעלי הסגולות בטבע הם פועלים כסמים והמסעדים ואין בהם משום דרכי האמורי כמו שאין בדברים המפורסמים המועילים לפי העיון הטבעי של אלו החכמים. ואולי עוד לא יגזרהו עיונם גזרו עיון החכם עליו השלום שעשה ספר רפואו' ידבר על הכל מן הארז אשר בלבנון ועד האזוב אשר בקיר. וא"כ למה נאסור מה שיאמרוהו מצד הטבע המסוגל? ושמא יגזרהו עיון החכם ע"ה ואף על פי שלא יגזרהו עיון אחד מאלו חכמי הטבע.
עקביה כתב:תמיד סברתי ששיטה זו היא שטויות במיץ עגבניות, כעת אני שומע שהיא גם כפירה, וזה נראה לי מוגזם.
מה בין זה לבין מי שסבור שבמאמציו וביגיע כפיו הוא יכול לעשות לפרנסתו, או לשנות את המציאות?
עקביה כתב:תמיד סברתי ששיטה זו היא שטויות במיץ עגבניות, כעת אני שומע שהיא גם כפירה, וזה נראה לי מוגזם.
מה בין זה לבין מי שסבור שבמאמציו וביגיע כפיו הוא יכול לעשות לפרנסתו, או לשנות את המציאות?
דברים פרק יז
וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי:
רש"י דברים פרק יז פסוק ג
אשר לא צויתי -ק לעבדם:
החושב כתב:יפה.
וכאן הבן שואל: מה זה כוח אלוהי?
החושב כתב:יפה.
וכאן הבן שואל: מה זה כוח אלוהי?
יותר מדויק, השאלה היא לא לגבי 'כוח', אלא בכלל, מה היא ההגדרה של 'אלוהות'
מסברא הייתי אומר שההבחנה והעניין המבדיל בין אלוהות למשהו אחר - זה נושא הפולחן.
אם אדם מתייחס למלאך כמו אל ישות שראוי לעובדה, אז הפנייה אליו - זה עבודה זרה. אבל כאשר המלאכים נגלו אל אברהם, והם ישבו על שולחנו, אם היה אברהם פונה אל אחד מהם: "רפאל, תביא לי מלח, בבקשה" - זה לא מתקרב לעבודה זרה.
ורמז לדבר:דברים פרק יז
וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי:
רש"י דברים פרק יז פסוק ג
אשר לא צויתי -ק לעבדם:
דורשי יחודך כתב: אין מי שעובד לאף אחד, אלא טעות שחושבים שהטבע שטבע הקב"ה בבריאה שהיא שמחשבות מסויימות פועלות באופן מסויים, אין כאן לא עבו"ז ולא כפירה אלא שטות.
ר_חיים_הקטן כתב:מפרי עטו של אחר ממחברי זמנינו:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 395 אורחים