הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אוגוסט 30, 2011 8:22 pm
דעת האבן עזרא בזה
ספר יסוד מורא לראב"ע שער א
"והנה קדמונינו ז"ל היו יודעים סוד המרכבה ושעור קומה וחלילה חלילה שדמות יערכו לו רק דבריהם צריכים פירוש כדברי התורה +בראשית א'+ נעשה אדם בצלמנו כדמותנו. ובנבואת יחזקאל +יחזקאל א'+ כמראה אדם עליו מלמעלה ואמר ממראה מתניו ולמטה ובסוף זה הספר ארמוז לך זה הסוד"
ספר יסוד מורא לראב"ע שער יב
ועתה שים לבך כי האחד סוד כל חשבון, והנה איננו חשבון כי הוא עומד בעצמו, ואין צורך לו לאשר הם אחריו, גם כל חשבון הוא מחובר מאחדים, וכל חשבון יעשה משתי פאותיו מה שיעשה האחד בפאה אחת, מפאת הנמצאים בעבורו, ע"כ קראו חכמי התושיה, האדם עולם קטן וזה סוד מטטרון שר הפנים, וזה סוד שאמרו חז"ל בחמשה דברים, ע"כ כתוב בשיעור קומה אמר רבי ישמעאל כל היודע שיעורו של יוצר בראשית מובטח לו שהוא בן העולם הבא ואני ועקיבה ערבים בדבר, ומזה הדרך יוכל המשכיל לדעת האחד מפאת שהכל בו הוא דבק רק מפאת הטוב כולו אין כח בנביא לדעתו, והמשל כאור השמש שעוברת על פני שתום העין ולא יוכל לראות פני השמש רק עד שיעבור, ע"כ כתיב +שמות ל"ג+ אני אעביר כל טובי על פניך, והנה הדבקו בטוב כלו כדמות הפנים, והדבק הנבראים בו כדמות אחורים וזה +שמות ל"ג+ וראית את אחורי, וזה המשל באדם, כי המדבר אדם והשומע אדם, ואשר למד חכמת הנפש יוכל להבין אלה הדברים. כי אינם גופות ולא כגופות, ובעבור היות הסבה רחוקה וקרובה. ע"כ אמרו העברים +דברים ל"ב+ כי חלק ה' עמו +תהלי' ט"ז+ ה' מנת חלקי וכוסי +איכה ג'+ חלקי ה' אמרה נפשי וכתיב +דברים ט'+ והם עמך ונחלתך וכתיב +שם י"ח+ ה' הוא נחלתו ודרך אחרת גם היא אמת כתיב +תהלים קמ"ד+ ברוך ה' צורי וכתוב אחר +ש"ב כ"ב+ אלקי צורי אחסה בו וכן +דברים י'+ הוא תהלתך +תהלים ק"ט+ אלקי תהלתי, וכתיב +תהלים קמ"ד+ חסדי ומצודתי וכתיב +שם נ"ט+, אלקי חסדי ע"כ סוד התפלות לומר +שם קמ"ה+ ארוממך אלקי המלך +שם ק"ג+ ברכו ה' מלאכיו +שם ל"ד+ גדלו לה' אתי והסוד הזה עקר כל זה השער +שם קי"ח+ זה השער לה' צדיקים יבאו בו:
אבן עזרא שמות פרק לג
והנה האחד אין לו תמונה והוא כדרך כלל לכל התמונות, כי מאתו יצאו. והנה הגויות העליונות, שהם המאורות והכוכבים אין להם פנים ואחור, אף כי לנשמת האדם העליונה, אף כי למשרתי עליון, ואף כי לעליון העליונים. והנה האורך בין שתי הנקודות. והנקודה הקרובה אל הפועל שר הפנים ושר הכח, והנקודה האחרת סוף הכח, ותנועת האדם לפנים, והגוף העליון אל הימין, והצמח אל העליון. והנה משה ע"ה יכול לדעת ולראות בעין לבו, איך הבריות דבקות ביוצר בראשית הנקרא אחורים. ומדרך הכבוד אין כח בנברא לדעת זה, וזהו כי לא יראני האדם וחי, בעבור היות נשמת האדם עם הגוף. והנה אחרי מות המשכיל תגיע נשמתו למעלה גדולה שלא יגיע בו בחיי האדם. והנה משה שב כללי, על כן אמר השם ידעתיך בשם, כי הוא לבדו יודע הפרטים וחלקיהם בדרך כלל. בעבור כי הנכבד באדמה הוא האדם, על כן צורת הכרובים, והנכבד באדם ישראל, על כן דבר קשר של תפילין, ועל כן כתוב בשיעור קומה, כי השם הוא בורא כל גוף, וכל נכבד מהגוף. והנבזה מהגוף הוא המקרה. ואמר רבי ישמעאל, כל היודע שיעורו של יוצר בראשית מובטח לו שהוא בן העולם הבא, ואני ור' עקיבא ערבים בדבר זה, וזהו: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו (ברא' א, כו).
ומדהים שהמקובלים הציוני השל"ה והבאר שבע דומים למש"כ האבן עזרא