בוצינא כתב:ודוחק לומר שהכוונה אל הסדקים שסביב הדלת.
בוצינא כתב:וזה לשון רבי אליהו מזרחי:
בצדה תשים: שלא יפלו הגשמים בה. דאם לא כן למה "בצדה" ולא מלמעלה כמשפט פתחי הספינות. ומה שלא פחד שלא יכנסו בה המים מן הצד, הוא מפני שבידו לתקן, ולא כן מלמעלה.
ומכיון שהזהירו שישים אותה מן הצד, כדי שלא יפלו הגשמים בה, הבין מזה שישימנה למעלה ממקום השקיעה אף על פי שלא פירש. עכ"ל
הרי מבואר לכאורה שלא היה דלת.
בוצינא כתב:מתוך מה שכתב "מפני שבידו לתקן" יש במשמע שלא היה דלת, ולכן כאשר הפתח מן הצד אפשר לתקן ולהוציא את המים שנכנסו מה שאין כן אם היה הפתח מלמעלה שהיה נשיאת המים בדליים קשה שבעתיים.
שו"ר ברד"ק ואברבנאל שכתבו שהיה דלת אמנם מתוך פירוש רש"י נ"ל לכאורה שלא היה דלת וכנ"ל.
נהר שלום כתב:אני הבנתי שבידו לתקן הוא שישימנה למעלה ממקום השקיעה
אוצר החכמה כתב:גם כשיש דלת נכנסים קצת מים (או די הרבה) אא"כ אתה עושה מנגנון אטימה מבוסס על גומי כמו בימינו.
אוהב עמו כתב:כתוב גם שהיה לתיבה מכסה, האם מכסה הכוונה הוא גג נפתח?
בוצינא כתב:ולמה יש צורך בחלון אחר שכבר יש באותו מקום פתח?
ומדוע פתח נח דווקא את חלון התיבה לראות הקלו המים ולא פתח את הפתח?
אלא ודאי משום שלא היו באותו מקום אלא החלון היה במכסה התיבה המשופע והדלת מן הצד בקומה השניה
ולכן פתח נח דווקא את חלון התיבה כדי לראות דברים שלא יכול לראות דרך הפתח שהוא מן הצד
בן ראובן כתב:בוצינא כתב:ולמה יש צורך בחלון אחר שכבר יש באותו מקום פתח?
ומדוע פתח נח דווקא את חלון התיבה לראות הקלו המים ולא פתח את הפתח?
אלא ודאי משום שלא היו באותו מקום אלא החלון היה במכסה התיבה המשופע והדלת מן הצד בקומה השניה
ולכן פתח נח דווקא את חלון התיבה כדי לראות דברים שלא יכול לראות דרך הפתח שהוא מן הצד
אפשר שהיו שניהם בדופן, אלא שהפתח למטה בקומת הבע"ח, והחלון למעלה בקומת נח ומשפחתו.
בוצינא כתב:לכאורה מתוך מה שכתב רש"י על הכתוב "בצדה תשים": - "שלא יפלו הגשמים בה" משמע שלא היה דלת לפתח אלא היה פתוח לגמרי שאם לא כן איך יפלו בה גשמים.
ודוחק לומר שהכוונה אל הסדקים שסביב הדלת.
נהר שלום כתב:בוצינא כתב:לכאורה מתוך מה שכתב רש"י על הכתוב "בצדה תשים": - "שלא יפלו הגשמים בה" משמע שלא היה דלת לפתח אלא היה פתוח לגמרי שאם לא כן איך יפלו בה גשמים.
ודוחק לומר שהכוונה אל הסדקים שסביב הדלת.
רש"י מפורש שהיה דלת "ויפתח נח את חלון התבה אשר עשה - לצהר ולא זה פתח התבה העשוי לביאה ויציאה".
בוצינא כתב:נהר שלום כתב:בוצינא כתב:לכאורה מתוך מה שכתב רש"י על הכתוב "בצדה תשים": - "שלא יפלו הגשמים בה" משמע שלא היה דלת לפתח אלא היה פתוח לגמרי שאם לא כן איך יפלו בה גשמים.
ודוחק לומר שהכוונה אל הסדקים שסביב הדלת.
רש"י מפורש שהיה דלת "ויפתח נח את חלון התבה אשר עשה - לצהר ולא זה פתח התבה העשוי לביאה ויציאה".
שמא דווקא משום כך כתב ולא זה פתח...
וממש"כ ויסגור ה' בעדו לפשוטו משמע שהסגירה היתה רוחנית
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים