בבעל הטורים פרשת בראשית כתב: זכר בגימטריא ברכה ונקבה קללה.
הכיצד? (ונקבה=163 קללה=165).
סוג השני מספרו ב' יותר. ואולם ראיתי בקצת חומשים כתיב ונקבה הוא לשון קללה וזה נכון יותר והוא על דרך הפסוק ונוקב שם ה' וכו' ושוב ראיתי בספר קטן נקרא אגרת הטיול שחיבר הגאון מהור"ר חיים אחיו של הגאון מהר"ר בעל גור אריה וכתב וז"ל נקיבה בגימטריא בקללה עכ"ל לפ"ז אפשר שכוונת רבינו ג"כ על דרך זו וכו' ווי"ו שמושית לא קא חשיב (עיטור בכורים) ועיין לעיל הערה 39 מש"כ בשם הרוקח. ובס' מצרף לכסף כתב דכוונת רבינו כי זכר ונקבה בגימטריא ברכה קללה והיינו עם שתי התיבות זכר ונקבה ובפי' הרא"ש עה"ח ריש פ' תזריע נקבה בגימטריא נזק וכ"ה בכת"י פ"פ במקומנו וכן בכלבו סי' קכב
איש_ספר כתב:וכתב הרב יק"ר בשוה"גסוג השני מספרו ב' יותר. ואולם ראיתי בקצת חומשים כתיב ונקבה הוא לשון קללה וזה נכון יותר והוא על דרך הפסוק ונוקב שם ה' וכו' ושוב ראיתי בספר קטן נקרא אגרת הטיול שחיבר הגאון מהור"ר חיים אחיו של הגאון מהר"ר בעל גור אריה וכתב וז"ל נקיבה בגימטריא בקללה עכ"ל לפ"ז אפשר שכוונת רבינו ג"כ על דרך זו וכו' ווי"ו שמושית לא קא חשיב (עיטור בכורים) ועיין לעיל הערה 39 מש"כ בשם הרוקח. ובס' מצרף לכסף כתב דכוונת רבינו כי זכר ונקבה בגימטריא ברכה קללה והיינו עם שתי התיבות זכר ונקבה ובפי' הרא"ש עה"ח ריש פ' תזריע נקבה בגימטריא נזק וכ"ה בכת"י פ"פ במקומנו וכן בכלבו סי' קכב
ובהקדמה הביא ד' הרוקח שגם בחסרון של שתים אין להקפיד, עי"ש. וכבר נכב"ב.
אישצפת כתב:שמא כוונתו למילה- נזק. שהוא עצמו קללה?.
שמואל דוד כתב:אישצפת כתב:שמא כוונתו למילה- נזק. שהוא עצמו קללה?.
כ״כ הרא״ש. הו״ד לעיל.
ובפשטות י״ל שהכוונה עם הכולל.
ועיין בעה״ט - עטרות אד״ר מש״כ בזה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 299 אורחים