הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 13, 2011 11:46 pm
אצרף מאשר כתבתי מכבר בענין זה, מחד מקורות לדברי האוה"ח שתחזור עבודה לבכורים, ומאידך, מקורות לזה שגם לעת"ל עיקר העבודה תהיה בכהנים, כאשר עיניך תחזינה מישרים.
(ג,מה) והיו לי הלוים אני ה'.
כתב האוה"ח הק': הכונה במאמר אני ה' לומר שהגם שאמרו ז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות, לא ירדו הלוים מהיות לה', והוא אומרו והיו לי אני ה', כשם ששמי לעולם ועד כמו כן יהיו לי הלוים, עכ"ל.
משמעות דבריו, דאמנם לעתיד לבא שתחזור עבודה לבכורים עיקר העבודה בהן, עד שהוצרך לאשמועינן דמ"מ יעבדו גם הלוים.
ויל"ע דהא מקור הדבר דלעתיד לבא תחזור עבודה לבכורים הוא במדרשי חז"ל, ראה ספרי בהעלותך, ילקו"ש שסד, במ"ר טו,יז, ויק"ר ב,ב. והילפותא היא מהא דכל מקום שנאמר 'לי' הרי זה קיים לעולם ולעולמי עולמים. ושם נזכר כן גם על הכהנים, וא"כ מילתא דפשיטא היא שגם הם יעבדו לעולם.
ובאמת בעבודת הכהנים מקרא מלא דבר הכתוב בדה"י (א כג,יז): ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים הוא ובניו עד עולם. וראה רש"י יומא עב,ב שהכהונה ניתנה לאהרן ברית מלח. וע"ע ברמב"ם הל' תלמוד תורה (ג,א), אדר"נ פר' מא, ב"ר ע,טו. ועי' חידושי מרן רי"ז הלוי על התורה ריש פר' פינחס.
ועי' סנהדרין (כד,ב) דלרבנן אסור לשתות יין בזמן הזה משום דמהרה יבנה בית המקדש וצריך להיות ראוי לעבודה. והנה לא מצינו איסור כזה לבכורים, אף כי גם הם יעבדו לעתיד לבא. ובקידושין (עא,א) דהקב"ה יטהר תחילה שבט לוי, ומשמע משום שזקוקים להם לעבודה, ועי' מועדים וזמנים ז,קסט.
וליישב כונת האוה"ח הק' נראה, דהנה ישנם שני מיני עבודות, עבודות כהונה וזה נתון לאהרן ולבניו, ועבודות לויה לכלל השבט שהם משא ושיר ונעילת שערים. והנה לא מצינו בשום מקום שעבודת כהונה דאהרן ובניו היתה תחת כל בכור, וזה מצינו רק בעבודת הלויה.
האמנם, מנין בני לוי שנלקחו תחת כל בכור כלל גם את הכהנים, וזה כנראה משום שבנוסף להיותם כהנים בני אהרן יש להם ג"כ דין של לויים, וכמו דכתיב בכמה דוכתי הכהנים הלוים, ועי' ריש בכורות.
וראה עוד באוה"ח הק' להלן פר' בהעלותך עה"פ ואתנה את הלוים, דהטעם דעבודת הלוים נאסרה על הכהנים הוא משום שהכהנים בני אהרן קבלו המתנה של הלוים דהיינו 'נתונים לאהרן ולבניו מתוך בני ישראל', יעו"ש. הרי דבאמת ודאי לא מחסרא בשם לוים לזרע אהרן .
ומעתה נראה, דזה פשיטא דאהרן ובניו דין כהונתם הוא כהונת עולם, ולא באו במקום הבכורים, אבל נידון דברי האוה"ח הוא בלוים לבדם שהם תחת כל בכור, ואולי כל דין עבודתם מוגבל לזמן הזה שאין העבודה בבכורות, אבל לעת"ל לא יעבדו, ועלה מדייק לישנא דקרא דגם הם יעבדו, ועי'.