הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 04, 2018 4:01 pm
לענ"ד יש כאן קושיא רק לפי פירוש רש"י שכתב: "וזהו הפסול, שרבי היה מבית דוד, ולא היתה בת הבאה משמעי הוגנת לבנו, שלא היתה בת מלכים".
אבל מהר"ל ומהרש"א פירשו את דברי הגמרא באופן אחר: רבי העלה את האפשרות שמא יש איזה פסול, לכן בדקו את יחוסם ומצאו שאין בהם פסול, ואגב כך נתברר להם שרבי היה מזרע שפטיה בן אביטל, ור' חייא משמעה אחי דוד. לפי פירוש זה, לא הגיעו למסקנא מדוע מתה העלמה.
שני הפירושים, פירושו של רש"י ושל מהר"ל ומהרש"א, נמצאים בפירוש הריב"ן לכתובות, שכתב: "דרבי בא מזרע המלוכה, משום הכי שכיבא, שהיו מקפידין שלא להדבק אלא בזרע המלוכה. כן לשון מורי ז"ל הזקן". ושוב כתב: "יתיבו ועיינו, ולא אשכחו מידי, דתרווייהו מיחסי טובא" (פירוש הריב"ן נקרא בשיטה מקובצת בשם 'רש"י מהדורא קמא').