מקדש מלך כתב:ר"א מרכוס מספר בספרו (מצו"ב) שנפוליון כתב בזכרונותיו שהיה רואה בכל הקרבות גמד אדמוני מקפץ מנצח את מלחמותיו.
האם זה נכון?
מקדש מלך כתב:קרא או סברא?
פלוריש כתב:הרב יוסי פלאי כתב מאמר על נפוליאון ומחלוקת האדמו"רים ביחס אליו, היסטוריה וגם מהות, ולגבי האדמוני בחיזיון לא מצא מקור ממשי לזה.
http://www.pnimi.org.il/kabbalah-chassi ... he-emperor
מסופר שנפוליאון היה רואה דמות יהודי אדמוני ההולך לפניו בקרב, ובזכותו הוא מנצח. רק בקרב ווטרלו, התבוסה הסופית של נפוליאון, הוא לא ראה את הדמות הזו לפניו. וחסידים אומרים שזוהי דמותו של הרבי מרימינוב, שאכן היה אדמוני. והנה קרב ווטרלו היה ב-י' סיון תקע"ה, ואילו הרבי מרימינוב נפטר מעט לפני כן, בי"ט אייר תקע"ה – הסתלק הסנגור!
הסיפור הזה הוא הד לסיפור הידוע על אלכסנדר מוקדון שפגש את שמעון הצדיק (שהלך אליו כדי לפייסו), "ירד [אלכסנדר] ממרכבתו והשתחוה לפניו [לפני שמעון הצדיק]. אמרו לו, מלך גדול כמותך ישתחוה ליהודי זה? אמר להם, דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי"[29]. אכן, אלכסנדר מוזכר במסורת ישראל לטובה, ומסופר שכאות הוקרה על יחסו ההוגן נקראו רבים בישראל על שמו.
והנה קיים דמיון רב בין אלכסנדר המקדוני לנפוליאון הקורסיקאי – שניהם מצביאים מוכשרים, שוחרי דעת ואמנות, ושניהם משתלטים בזמן קצר ביותר על אימפריה עולמית שאין דומה לה. חז"ל מונים את אלכסנדר מוקדון כשמיני בעשרת המלכים השולטים "מסוף העולם ועד סופו", והבא אחריו הוא המלך המשיח (והעשירי הקב"ה)[30]. אם כן, כל מלך גדול מאלכסנדר ואילך מתיימר להכנס לנעליו ולהיות מהדורה עדכנית שלו. מסתבר שהרבי מרימינוב נתן תוקף להחשיב את נפוליאון כאלכסנדר המודרני. לעומת זאת, אדה"ז הכריע לצד הצאר, ששמו הפרטי היה אלכסנדר. "אדוננו אלכסנדר" הוא שיורש בדור הזה את הניצוץ של אלכסנדר מוקדון, ולכן הוא שינצח.
בריושמא כתב:הסתבכתי בהבנת העלילה:
מי היה האדמוני - אלכסנדר מוקדון או אלכסנדר הצאר?
ולאן הוא נעלם?
ואם הוא קפץ ונעלם ואיננו עוד - כיצד כל הכותבים פה רוצים למצוא אותו?
לב האבן כתב:איידי דאיירינן בנפוליאון, איפה יש רשימה של חברי ה"סנהדרין" שלו? ובכלל מה נכתב עליו מעבר לערך בויקיפדי'?
מקדש מלך כתב:חסום לי.
רציתי רק להבהיר את ההקשר לשאלה. בסיפורי החסידים מיוחסים לנפוליון כל מיני כוחות עליונים. ישנן כאלו שכנראה אף הוא עצמו לא ידע מהם (אם הוא נחשב על ידי חלק מהאדמורי"ם כ'גוג ומגוג' או כקליפה פלונית או אלמונית, הוא אינו צריך לדעת מכך כמובן), אבל יש את הסיפור הידוע שהוא חיפש חפצים של הרב בעל התניא, וכשלא מצא אמר שכעת נוצח.
תמיד חייכתי כששמעתי את הסיפור, ותיארתי לעצמי שכנראה הרב הקפיד באדיקות על הפקודה הרוסית לשמור על מדיניות 'אדמה חרוכה', והזהיר מאוד שלא להשאיר לאויב אף פכים קטנים, והחסידים מיהרו לדרוש בזה רזין דרזין, וכמובן היה ברור להם שנפוליון בכבודו ובעצמו מחפש את מטפחתו של הרב ככלי למלחמת הטומאה בקדושה ה"י.
אבל כאן יש טענה שבכתביו של נפוליון עצמו קיימים עקבות מיסטיים, וזה כבר מעניין, אם זה נכון.
(אגב, קראתי פעם ואיני זוכר היכן, שבכתביו של 'גיטה' מוצאים התרחשויות מיסטיות שהוא חווה לטענתו, כך שהדבר קיים גם אצל גיבורי התרבות המערבית הכפרנית).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים