ישראל אליהו כתב:ישראליק כתב:ספר המדות (ברסלב) אות פחד סימן יח עם המראה מקומות של הרב מטשערין ז"ל.
תודה
יישר כח!
ישראל אליהו כתב:ישראליק כתב:ספר המדות (ברסלב) אות פחד סימן יח עם המראה מקומות של הרב מטשערין ז"ל.
תודה
איש בער כתב:אבקש נא לקבל:
אנציקלופדיה תלמודית ערך 'גימטריא'.
בתודה מראש
גימטריא. דרשת המקרא על פי חשבון האותיות בתורת מספרים, או על פי תמורתן באותיות אחרות מקבילות בסדר האלף בית.
הפרקים:
א. המידה ושמה;
ב. בחשבון האותיות;
ג. בחילוף אותיות.
א. המידה ושמה. הגימטריא היא מידה בתורה שנמנית בין שלשים ושתים המידות שאמר ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי שהתורה - וי"ג: האגדה1 - נדרשת בהן2. ושני אופנים למידה זו: בחשבון האותיות ובחילוף אותיות3. יש מי שמנה חילוף האותיות כמידה בפני עצמה4. יש מן הראשונים שכלל בגימטריא את מידת נוטריקון5.
[טור לג] השם גימטריא הוא מושאל מלשון יונית, שקוראים כן לחכמת המדידה והתשבורת6, ופירושו החשבון7, שבמקום אחד כותבים א' ובמקום מאה ק'8.
ב. בחשבון האותיות. כמה דיני תורה יש שלמדים מגימטריא, כמו: סתם נזירות שלשים יום, שנאמר: קדש יהיה9, יהיה בגימטריא שלשים10; מלאכות שבת ארבעים חסר אחת, שנאמר אלה הדברים11, א' אחד ל' שלשים ה' חמש דבר אחד דברים שתים, מכאן לשלשים ותשע12, או שדברים שתים וה' של הדברים מרבה עוד אחד13, או שמ"אלה" למדו כל הל"ט, שלא נמנעו חכמים לדרוש בין ה' לח', וא' ל' וח' הרי כאן ל"ט14; מידת ההין שבתורה היא שנים עשר לוג, שנאמר: ושמן זית הין15, ונאמר: ושמן משחת קדש יהיה זה16, זה בגימטריא שתים עשרה17; שעור מקוה ארבעים סאה, שנאמר: מי השלח ההולכים לאט18, לאט בגימטריא ארבעים19; שעור חלה מ"ג ביצים וחומש, כמנין חלה20, וכיוצא21.
כתבו ראשונים שהדרשה בגמטריא אינה אלא אסמכתא וסימן, ועיקר הדבר הוא מקבלה22, שגימטריא אינה משלש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן23. ויש שכתבו שמטעם זה אמרו גימטריאות פרפראות לחכמה24, מפני שדרשה זו אינה העיקר אלא פרפרת25.
בתורת אסמכתא מצינו דרשות גימטריא לדינים שהם מדרבנן או ממנהג, כמו: ושחטתם בזה26, מכאן לסכין של שחיטה שצריכה להיות בת י"ד גודלין27; [טור לד] וקח טוב28, טוב בגימטריא י"ז, כמנין ברכות שבתפלה29; מספר הקשרים שבציצית לפי גימטריא של ציצית30, וכן מנין הכריכות שבציצית31, וכיוצא32.
יש שחשבו בגימטריא בחשבון אחד יותר מחשבון האותיות כנגד הכולל: מספר הכריכות שבציצית יש אומרים שהם ארבעים כמנין ה'33 אחד, שהוא ל"ט, ועם השם עולה ארבעים34.
בגימטריא באגדה יש שדרשו החשבון של כל אות ואות מהמלה בפני עצמה, כגון יצחק, שאמרו: י' מול עשרה נסיונות, צ' לתשעים שנה לשרה כשנולד, ח' לשמונה ימים שנימול, ק' מאה שנים שהיו לאברהם כשנולד35. ויש שפירשו מספר המפורש במקרא שאינו אלא שם שהגימטריא שלו כך הוא: וירק את חניכיו וגו' שמנה עשרה ושלש מאות36, ויש אומרים שאינו אלא אליעזר, שהגימטריא שלו כך הוא37. ויש שפרשו מלה אחת שהכוונה על מלה אחרת השוה לה בחשבון הגימטריא, כמו: סלם38, זה סיני, שחשבון של זה כחשבון של זה39.
ג. בחילוף אותיות. על פי גימטריא של חלופי אותיות בהלכה יש מן הראשונים שפירשו הדרשה שחמץ אסור בערב פסח משש שעות ולמעלה, שנאמר: אך40, חלק41, ש"אך" הוא "חץ" בגימטריא של אח"ס בט"ע, שח' במקום א' וצד"י במקום כ'42.
באגדה אמרו גימטריא בחילופי אותיות באלפא ביתא של אתב"ש43, בכתב של בלשצר מנא מנא וגו'44, וקח טוב45, טוב בגימטריא "נפש"46, ששך47, זה בבל48, וכיוצא.
הא לחמא עניא כתב:ידיד ביקש ממני:
באחד מהקובצים של קובץ בית אהרן וישראל [קרלין] ישנו מאמר יפה על הגמ' של "קם רבה ושחטיה לר"ז" לבאר את הגמ' במגילה ובחולין.
הוא צריך זאת עתה לצורך לימודיו, וע"כ בקשני אם אוכל לסייע לו למצוא את המאמר הנ"ל.
אודה ע"כ מראש לכל החפצים לעזור ולסייע.
הא לחמא עניא כתב:ידיד ביקש ממני:
באחד מהקובצים של קובץ בית אהרן וישראל [קרלין] ישנו מאמר יפה על הגמ' של "קם רבה ושחטיה לר"ז" לבאר את הגמ' במגילה ובחולין.
הוא צריך זאת עתה לצורך לימודיו, וע"כ בקשני אם אוכל לסייע לו למצוא את המאמר הנ"ל.
אודה ע"כ מראש לכל החפצים לעזור ולסייע.
מצפה כתב:אשמח אם מישהו יוכל להעלות לכאן חלק חו"מ סי' ה' מספר שו"ת שב יעקב.
בתודה מראש.
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:ידיד ביקש ממני:
באחד מהקובצים של קובץ בית אהרן וישראל [קרלין] ישנו מאמר יפה על הגמ' של "קם רבה ושחטיה לר"ז" לבאר את הגמ' במגילה ובחולין.
הוא צריך זאת עתה לצורך לימודיו, וע"כ בקשני אם אוכל לסייע לו למצוא את המאמר הנ"ל.
אודה ע"כ מראש לכל החפצים לעזור ולסייע.
קובץ קפט אינו נמצא באוצה"ח
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:ידיד ביקש ממני:
באחד מהקובצים של קובץ בית אהרן וישראל [קרלין] ישנו מאמר יפה על הגמ' של "קם רבה ושחטיה לר"ז" לבאר את הגמ' במגילה ובחולין.
הוא צריך זאת עתה לצורך לימודיו, וע"כ בקשני אם אוכל לסייע לו למצוא את המאמר הנ"ל.
אודה ע"כ מראש לכל החפצים לעזור ולסייע.
קובץ קפט אינו נמצא באוצה"ח
שמואל דוד כתב:בבקשה,
שלחן המערכת - ב / יוסף, יצחק בן עובדיה
עמוד 663-664
חיימקה כתב:בבקשה משו"ע מ"י או"ח סי' תקיא
יהודה בן יעקב כתב:שמואל דוד כתב:בבקשה,
שלחן המערכת - ב / יוסף, יצחק בן עובדיה
עמוד 663-664
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=664
שמואל דוד כתב:בבקשה,
וזאת ליהודה (קצין) עמוד 155-57 מדפי האוצר
יהודה בן יעקב כתב:חיימקה כתב:בבקשה משו"ע מ"י או"ח סי' תקיא
בני ברקי כתב:אבקש בבקשה "חקל יצחק" (ספינקא) על פרשת תולדות.
תודה
בקרו טלה כתב:בני ברקי כתב:אבקש בבקשה "חקל יצחק" (ספינקא) על פרשת תולדות.
תודה
הא לחמא עניא כתב:אודה מאוד למי שיוכל להעלות לי, מכל סידור שהוא, פסוקים לשמות נשים.
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:אודה מאוד למי שיוכל להעלות לי, מכל סידור שהוא, פסוקים לשמות נשים.
בקשת קבצים מאוצה''ח כתב:במטותא מינייכו: טור <שירת דבורה> או"ח הלכות חנוכה (סימנים תרע-תרפד)
ההוא דאמר כתב:בקשת קבצים מאוצה''ח כתב:במטותא מינייכו: טור <שירת דבורה> או"ח הלכות חנוכה (סימנים תרע-תרפד)
בבקשה,
שמואל דוד כתב:בבקשה,
א) בית אהרן חלק ז עמוד 477
ב) בית ארזים קליין מנחות דף צג
ההוא דאמר כתב:שמואל דוד כתב:בבקשה,
א) בית אהרן חלק ז עמוד 477
ב) בית ארזים קליין מנחות דף צג
בברכה,
שמואל דוד כתב:בבקשה,
ספר אור הישר (בראשית מכילתא) עמוד 53 מדפי האוצר
גלרשטיין כתב:מספר מעתיקי השמועה (ח״א עמ׳ ח) אין לי ומקונטרס חנוכה ומגילה (סי׳ ה אות ג-ד).
שמואל דוד כתב:שמואל דוד כתב:בבקשה,
ספר אור הישר (בראשית מכילתא) עמוד 53 מדפי האוצר
תודה מראש!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 687 אורחים