ישראל הר כסף כתב:במאמרו המפורסם של הרב סטל שליט"א 'מקור חכמת או"ה מישראל' מתייחס בעקיפין לענין.
ישראל הר כסף כתב:עכ"פ עיי' גם כאן. יש מקורות שאני לא יודע כמה מוסמכים. אבל שם מובא שהיה ביניהם קשר כלשהו או שלמד ממנו.
.pdf אפלטון ב
ישראל הר כסף כתב: אפלטון ג.pdf
ישראל הר כסף כתב:והנה מה שכן הובא בתורת העולה-
אפלטון-תורת העולה.pdf
עשוי לנחת כתב:גם כאן מובא רק הקשר והיניקה של חכמי האומות מעם ישראל, אך לא את סיפורנו
מה שנראה בינתיים שכותב הלב אליהו שמע דרשה על הנושא, הוא שמע את המעשה, ושמע גם שבתורת העולה מדבר הרמ"א על חכמת אומות העולם מחכמת ישראל, ומכאן ואילך טעה לומר שבתורת העולה מובא הסיפור.
ישראל הר כסף כתב:הרי''א מודינא דוחה את הרעיון מסברא, לשיטתו כמובן שאין בקבלה כלום. ולשיטתם בימים ההם שהפילוסופיה היא חזות הכל.
אדג כתב:די אם נציין שאפלטון חי בין השנים 427-8 לפנה"ס - 347 לפנה"ס, או במילים פשוטות: הוא נולד 6 שנים לאחר חורבן בית המקדש הראשון. ירמיהו מן הסתם לא האריך הרבה שנים לאחר חורבן הבית הראשון, שהרי כבר היה מבוגר בעת החורבן. על מנת להניח שמפגש כזה באמת התרחש, הרי שאפלטון הצעיר היה צריך לרוץ ולפגוש את ירמיהו הקשיש במצרים. ודאי שאפלטון עדיין לא התפרסם בציבור כפילוסוף וחכם.
אדג כתב:די אם נציין שאפלטון חי בין השנים 427-8 לפנה"ס - 347 לפנה"ס, או במילים פשוטות: הוא נולד 6 שנים לאחר חורבן בית המקדש הראשון. ירמיהו מן הסתם לא האריך הרבה שנים לאחר חורבן הבית הראשון, שהרי כבר היה מבוגר בעת החורבן. על מנת להניח שמפגש כזה באמת התרחש, הרי שאפלטון הצעיר היה צריך לרוץ ולפגוש את ירמיהו הקשיש במצרים. ודאי שאפלטון עדיין לא התפרסם בציבור כפילוסוף וחכם.
עשוי לנחת כתב:המקור הידוע הוא מתורת העולה לרמ"א, אך מכיון שבחיפוש בספר זה לא נמצא אפי' רמז של הסיפור, אוהבים כולם לציין שהמקור הוא תורת העולה לרמ"א - הובא בספר לב אליהו בראשית עמ' רסג, ובזה הם פוטרים עצמם מחובת הדיוק במקור הדברים.
אורייתא! כתב:גם הרב פינקוס מביא כמו שכתבת ממש.. ויל"ע.
עשוי לנחת כתב:הרבה ספרים מביאים את המעשה הידוע על ירמיהו שפגשו אפלטון מתאבל על החורבן ושאל אותו כיצד הוא החכם מתאבל על עצים ואבנים, ומה לך לבכות על העבר, וביקש ממנו ירמיהו לשטוח בפניו שאלות שהוא התקשה בהן בפילוסופיה, ועל הכל ענה לו ירמיהו, והוסיף לו ירמיהו, שכל חכמתו היא מאותם עצים ואבנים, ועל מה ששאל מה לו לבכות על העבר, אמר לו כי אין באפשרותו לענות לו, כי רק יהודי יכול להבין זאת.
המקור הידוע הוא מתורת העולה לרמ"א, אך מכיון שבחיפוש בספר זה לא נמצא אפי' רמז של הסיפור, אוהבים כולם לציין שהמקור הוא תורת העולה לרמ"א - הובא בספר לב אליהו בראשית עמ' רסג, ובזה הם פוטרים עצמם מחובת הדיוק במקור הדברים.
וצ"ע כיצד נכנסה טעות זו לספר לב אליהו, ומה באמת מקור סיפור זה??
עשוי לנחת כתב:הרבה ספרים מביאים את המעשה הידוע על ירמיהו שפגשו אפלטון מתאבל על החורבן ושאל אותו כיצד הוא החכם מתאבל על עצים ואבנים, ומה לך לבכות על העבר, וביקש ממנו ירמיהו לשטוח בפניו שאלות שהוא התקשה בהן בפילוסופיה, ועל הכל ענה לו ירמיהו, והוסיף לו ירמיהו, שכל חכמתו היא מאותם עצים ואבנים, ועל מה ששאל מה לו לבכות על העבר, אמר לו כי אין באפשרותו לענות לו, כי רק יהודי יכול להבין זאת.
המקור הידוע הוא מתורת העולה לרמ"א, אך מכיון שבחיפוש בספר זה לא נמצא אפי' רמז של הסיפור, אוהבים כולם לציין שהמקור הוא תורת העולה לרמ"א - הובא בספר לב אליהו בראשית עמ' רסג, ובזה הם פוטרים עצמם מחובת הדיוק במקור הדברים.
וצ"ע כיצד נכנסה טעות זו לספר לב אליהו, ומה באמת מקור סיפור זה??
אדג כתב:די אם נציין שאפלטון חי בין השנים 427-8 לפנה"ס - 347 לפנה"ס, או במילים פשוטות: הוא נולד 6 שנים לאחר חורבן בית המקדש הראשון. ירמיהו מן הסתם לא האריך הרבה שנים לאחר חורבן הבית הראשון, שהרי כבר היה מבוגר בעת החורבן. על מנת להניח שמפגש כזה באמת התרחש, הרי שאפלטון הצעיר היה צריך לרוץ ולפגוש את ירמיהו הקשיש במצרים. ודאי שאפלטון עדיין לא התפרסם בציבור כפילוסוף וחכם.
"גם קליארקו תלמיד אריסטוטליס, בספר הראשון מהחלומות, מספר, שרבו עם היותו גדול בחכמה ובפילוסופיה, היה מחשיב איש יהודי חכם גדול עד מאד שלם במידותיו, והיה מארץ סוריאה ועירו נקראת ארץ יהודה"
שבע כתב:מציאה רבתי מצאתי בס' "גן ירושלים" (מופיע באוצה"ח) לר' גדליה נחמן בראדער, ירושלים תרנ"ט, דף נד, א-ב
"ובזה שמעתי בשם הגאון הגדול צדיק נשגב ר"י סלאנטער זצ"ל את הסיפור מהעתקת סיפורי הרומים העתיקה
...
חד ברנש כתב:תוכל להעלות את הכתבה הנה? נראה אם הוא חידש משהו ממשי על פני קודמיו.
עשוי לנחת כתב:ועל מה ששאל מה לו לבכות על העבר, אמר לו כי אין באפשרותו לענות לו, כי רק יהודי יכול להבין זאת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים