חיימשה כתב:יש גם משמעות לאיכות השמן. זכורני ששמן זך לאכילה( קבר רחל) דולק הרבה יותר משמן למאור
כח עליון כתב:תקפיד שאורך הפתילה שיוצאת מהצינורית (למעלה) קטן מאד, כך לא מתפתחת 'פטריה' בתוך השלהבת - בדוק
אני מדליק בהאדומות (לאחר שנכויתי כ"פ בהלבנות שכבו לי קודם שיעור ח"ש) ונראה לעינים איך בעוד אני עוסק בהדלקה נמס השעוה אשר בראש הפתילה ונפרד חוטי הפתילה זמ"ז ורק אח"כ נתפס השלהבת.אוצר החכמה כתב:אבי זללה"ה היה מחמיר לא להשתמש באדומות מסיבה הלכתית. מה שמחזיק שם את הפתילה הוא שעווה (או משהו דומה) ובתחילה היא נמסה ודולקת וחשש שאם כך בתחילת ההדלקה אין בוער שמן זית אלא שעווה ומפסיד את ההידור.
(יש לדון בזה מכמה צדדים מציאותיים והלכתיים כגון אם השמן גם דולק בתחילה מייד ומה הדין בעירב שמן זית באחר ביחס לדיון הגמרא על עירב שמנים שמדליקים בהם לכאלה שאין מדליקים בהם. אבל מכל מקום בחנוכה החמיר בזה)
לענין כתב:הפתילות הקלועות מחוטים חושש בהם החת''ס בה' בדיקת חמץ שזה נקרא אבוקה, וידועה מעלת צמר גפן.
בצינוריות צריך לשים לב שיש חריץ או חורים מספיק רחבים כדי שהפתילה תוכל לשאוב שמן. אם החריץ מדי דק זה לא שואב שמן ופשוט לא דולק, וכבר שמענו על מי שזה לא דלק לו אפי' חצי דקה ויש לחוש ולהצריכו ברכה שנית.
חמשים מ''ל אמור להספיק עד שתכלה רגל גם להריטב''א (אמנם גם החוששים לעד שיסגרו החנויות בזמננו לא כתבו אלא להקפיד שידלק עד השעה תשע, אך האידנא איכשר דרא בס''ד והצרכניות הגדולות, שהם תרמודאי דידן, נסגרות בחצות).
אש משמים כתב:אני מדליק חנוכיה בתוך 'בית חנוכיה' ונוצרים בגגה נטיפי פחם גדולים. יש מי שיודע האם אפשר למנוע את זה ואיך?
לב_לדעת כתב:לענין כתב:הפתילות הקלועות מחוטים חושש בהם החת''ס בה' בדיקת חמץ שזה נקרא אבוקה, וידועה מעלת צמר גפן.
.
איפה נמצא החת'ס הזה?
לענין כתב:לב_לדעת כתב:לענין כתב:הפתילות הקלועות מחוטים חושש בהם החת''ס בה' בדיקת חמץ שזה נקרא אבוקה, וידועה מעלת צמר גפן.
.
איפה נמצא החת'ס הזה?
אני ראיתיו בחי' חת"ס על הש"ס [מהד' ישנה, של ד' חלקים]. בפסחים יש שם חידושי שו"ע, וכפי זכרוני הוא בסי' תל"ב.
קו ירוק כתב:אש משמים כתב:אני מדליק חנוכיה בתוך 'בית חנוכיה' ונוצרים בגגה נטיפי פחם גדולים. יש מי שיודע האם אפשר למנוע את זה ואיך?
א. שהלהבה לא תהיה גדולה (ובהוראות הפתילות הקנויות, ממליצים על פתילה שאיננה גבוהה מ-5 מ"מ משפת המקום ממנה היא יוצאת.
ב. שהלהבה לא תהיה סמוכה לתקרת הבית.
ג. שזה לא יהיה שמן גפת גרוע או מזוייף, שזה יוצר הרבה פחם.
לענין כתב:לב_לדעת כתב:לענין כתב:הפתילות הקלועות מחוטים חושש בהם החת''ס בה' בדיקת חמץ שזה נקרא אבוקה, וידועה מעלת צמר גפן.
.
איפה נמצא החת'ס הזה?
אני ראיתיו בחי' חת"ס על הש"ס [מהד' ישנה, של ד' חלקים]. בפסחים יש שם חידושי שו"ע, וכפי זכרוני הוא בסי' תל"ב.
כח עליון כתב:קו ירוק כתב:אש משמים כתב:אני מדליק חנוכיה בתוך 'בית חנוכיה' ונוצרים בגגה נטיפי פחם גדולים. יש מי שיודע האם אפשר למנוע את זה ואיך?
א. שהלהבה לא תהיה גדולה (ובהוראות הפתילות הקנויות, ממליצים על פתילה שאיננה גבוהה מ-5 מ"מ משפת המקום ממנה היא יוצאת.
ב. שהלהבה לא תהיה סמוכה לתקרת הבית.
ג. שזה לא יהיה שמן גפת גרוע או מזוייף, שזה יוצר הרבה פחם.
או שתצמיד ניר כסף לגג הבית, לאחר חנוכה תסירו.
לב_לדעת כתב:לענין כתב:לב_לדעת כתב:לענין כתב:הפתילות הקלועות מחוטים חושש בהם החת''ס בה' בדיקת חמץ שזה נקרא אבוקה, וידועה מעלת צמר גפן.
.
איפה נמצא החת'ס הזה?
אני ראיתיו בחי' חת"ס על הש"ס [מהד' ישנה, של ד' חלקים]. בפסחים יש שם חידושי שו"ע, וכפי זכרוני הוא בסי' תל"ב.
החת'ס נמצא בסתלג' סקד'.
יל'ע טובא מה הוא מגדיר בתור 'חוט', שכלפי'ז שזירה של כמה חוטים היא אבוקה. וי'ל.
לגבי מה ששאלו מה הסוד של המדליקים עד הבוקר.
ובכן הסוד הוא כוסיות נמוכות ורחבות, כך הלהבה לא צריכה להתאמץ לשאוב שמן מלמטה ודולקת יפה ובריא. כוסיות כאלו ראיתי אצל הגרמ'ד סולוויציק.
הוגה ומעיין כתב:יש גם יתרון לכוסיות עם פה צר, היינו המתעגלות בראשן. כשהשמן חם הוא נמשך יותר אחר הפתילה ונגמר (וגם הלהבה גדולה יותר). כשהשמן קר הוא נמשך פחות אחר הפתילה, הלהבה קטנה והיא נכבית עוד טרם נגמר השמן.
כך הסביר לי חכ"א וניסיתי בעצמי וראיתי שכן הוא באופן מובהק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים