כדכד כתב:לא ראיתי אף אחד שמכבה את החשמל ואדרבה ראיתי שכתבו שכיוון שיש חשמל הרי שא"צ שַמָּש.
לגוף הענין יש ליישב בפשטות שהנרות צריכים להאיר החוצה ובחוץ יש חושך ולכן רואים את הנרות אך אם מדליקים כשיש אור יום אז הנרות אינם בולטים.
שים-שלום כתב:לכאו' תמוה
אמנם בנר שבת נחלקו בדין תוספת אורה
אך כל מה שאמרו שרגא בטיהרא מאי אהני הוא לומר שתמוה שיתקנו הדלקת נרות כל זמן שיש אור בחוץ, אך לא לומר שלא יצא בתוספת אורה.
ואדרבא, מה יועילו לי אורם של נרות החנוכה, והרי קודש הם. ויתכן שדווקא בכיבוי האורות תהיה בעיה.
דורשי יחודך כתב:שים-שלום כתב:לכאו' תמוה
אמנם בנר שבת נחלקו בדין תוספת אורה
אך כל מה שאמרו שרגא בטיהרא מאי אהני הוא לומר שתמוה שיתקנו הדלקת נרות כל זמן שיש אור בחוץ, אך לא לומר שלא יצא בתוספת אורה.
ואדרבא, מה יועילו לי אורם של נרות החנוכה, והרי קודש הם. ויתכן שדווקא בכיבוי האורות תהיה בעיה.
הבעיה שהועתלה כאן היא לא שאין אור הנר מועיל להשתמש, אלא שאינו ניכר כלל, משום שרגא בטיהרא, וא"כ אין כאן פרסום הנס.
ולכאורה הטענה היא טענה חזקה.
שים-שלום כתב:דורשי יחודך כתב:שים-שלום כתב:לכאו' תמוה
אמנם בנר שבת נחלקו בדין תוספת אורה
אך כל מה שאמרו שרגא בטיהרא מאי אהני הוא לומר שתמוה שיתקנו הדלקת נרות כל זמן שיש אור בחוץ, אך לא לומר שלא יצא בתוספת אורה.
ואדרבא, מה יועילו לי אורם של נרות החנוכה, והרי קודש הם. ויתכן שדווקא בכיבוי האורות תהיה בעיה.
הבעיה שהועתלה כאן היא לא שאין אור הנר מועיל להשתמש, אלא שאינו ניכר כלל, משום שרגא בטיהרא, וא"כ אין כאן פרסום הנס.
ולכאורה הטענה היא טענה חזקה.
מה החשש? שבני הבית לא יראו את החנוכיה?
דורשי יחודך כתב:שים-שלום כתב:דורשי יחודך כתב:
הבעיה שהועתלה כאן היא לא שאין אור הנר מועיל להשתמש, אלא שאינו ניכר כלל, משום שרגא בטיהרא, וא"כ אין כאן פרסום הנס.
ולכאורה הטענה היא טענה חזקה.
מה החשש? שבני הבית לא יראו את החנוכיה?
מה החשש במדליק בחוץ כשעדיין יום? שלא יראו בני רה"ר את החנוכיה? כל דבר אחר רואים ביום, הרי אם לא נתקלים בעמודי החשמל ברחוב.
הבעיה במדליק בחוץ הוא שחז"ל תיקנו נרות, ונר ביום לא נחשב, משום שאין הוא תורם כלום.
ובעיה זו קיימת גם במדליק בפנים כשאור חשמל דולק, הלא כן?
שים-שלום כתב:וודאי שיש מקום לדיון, ככל מו"מ בהלכה, מה שאני רוצה להדגיש הוא שהטענה הזו היא המחודשת, ואף קצת דחוקה, ודברי המה הפשט הפשוט בזה.
בתשו' מהר"ם (מהד' מוה"ק ח"א סי' קכז) מנמק שיטתו להדליק בשקיעה, דהמדליק בלילה נראה כמדליק לאורה. וכעי"ז כתב היראים. נמצא דלשיטתם יש צורך באור סביב החנוכיה. ומה יאמרו הם על החידוש הנ"ל
העיברי כתב:כדכד כתב:לא ראיתי אף אחד שמכבה את החשמל ואדרבה ראיתי שכתבו שכיוון שיש חשמל הרי שא"צ שַמָּש.
לגוף הענין יש ליישב בפשטות שהנרות צריכים להאיר החוצה ובחוץ יש חושך ולכן רואים את הנרות אך אם מדליקים כשיש אור יום אז הנרות אינם בולטים.
א' לענין שמש פשוט שאינו דומה לאור של שלהבת לאור חשמל שמאיר יותר.
....
ואם הדליקו ביום, אין נאותין ממנו ואין מברכים עליו, שכך אמרו: אין מברכים על הנר עד שיאותר לאורו.
דורשי יחודך כתב: ו. זה נכון שלא מצינו בגמרא שיאסרו להדליק במקום מואר, אבל הרי אין ציור כזה בדרך כלל, לא היה להם חשמל. ואם בבית שמואר על ידי נרות, בדרך כלל כל שאין ריבוי עצום של נרות כל נר תורם.
עכ"פ לענ"ד יש כאן די מקום להציע לכל הפחות שיש הידור לכבות את הנרות, ואולי אפילו יותר מזה.
מנין כתב:דורשי יחודך כתב: ו. זה נכון שלא מצינו בגמרא שיאסרו להדליק במקום מואר, אבל הרי אין ציור כזה בדרך כלל, לא היה להם חשמל. ואם בבית שמואר על ידי נרות, בדרך כלל כל שאין ריבוי עצום של נרות כל נר תורם.
עכ"פ לענ"ד יש כאן די מקום להציע לכל הפחות שיש הידור לכבות את הנרות, ואולי אפילו יותר מזה.
אבל מצאנו בגמ' (דף כא:) שאם יש מדורה אין צריך נר אחרת להשתמש לאורה. ולא אמרו שיכבה את המדורה משום שרגא בטיהרא.
לבי במערב כתב:דרך אגב, בעיני חזיתי בחנוכה השתא - שאף במקום המואר באור עלעקטרי חזק נכרים נרות מנורת החנוכה, ואילו ביום [אף כשלא דלק שום אור בפנים, וכל האור הי' מן החמה הזורחת בחוץ] לא היו נכרים [כמובן - המדובר כשהוילונות והחלונות פתוחים, ואור היום נכנס אל תוך הבית].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים