נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?
מיללער כתב:נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?
הכוונה כמובן על פרשת מקץ. המקור לדברי רש"י הוא במדרש רבה על פר' מקץ עיי"ש במפרשים
ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?
מיללער כתב:נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?
הכוונה כמובן על פרשת מקץ. המקור לדברי רש"י הוא במדרש רבה על פר' מקץ עיי"ש במפרשים
ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?
מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?
נחומצ'ה כתב:מה היה הכוונה [האינטרס] של יוסף, בהתניית המזון בעד שימולו עצמם?
בקרו טלה כתב:מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?
כבר אי' לתרץ בפענח רזא דהם לא עשו פריעה [אמנם עי' במהר"ש מבעלזא], ובש"כ על התורה כתב דההיכר הי' דנולד מהול, עוד כתב בחזקוני דהשבטים לא ידעו דהמצרים נימולים. ור' חיים פלטיאל כתב דיוסף הי' עשיר ולא הי' צריך לימול מפני הרעב, ובשפת אמת ליקוטים - לברית מילה כתב ועיקר המילה בנפש ישראל שנעשה בו רושם על ידי המילה כמו שאומרים וצאצאיו חתם באות ברית קודש, וזהו שכתבו חז"ל ביוסף שאמר גשו אלי הראה להם שהוא מהול וכמו כן בפסוק עיניכם הרואות כתבו שאני מהול וקשה הלא צוה יוסף לכל מצרים שימולו ומה ראי' מזה רק שאין המילה גזירת הערלה בגשמי בלבד רק שיהי' נשאר רשימה באדם וזה שהראה להם שהוא מהול וקיבל הארת המילה.
[ולאידך גיסא מה שכתב החיזקוני עי' במשכיל לדוד בראשית פרק מא פסוק נה ...ועוד אפשר שהיתה כוונתו שיתפרסם זה בעולם שהמלך שמושל במצרים הוא מהול ושכפה אותם למול ובזה אפשר שיגיע הדבר לאזני אביו וידע שהוא חי ומושל במצרים ולא יצטער עוד עליו לפי שהוא לא היה רשאי לשלוח ולהגיד לאביו לפי שהיה יודע החרם שהחרימו לכך ביקש המצאה זו]
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בקרו טלה כתב:מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?
כבר אי' לתרץ בפענח רזא דהם לא עשו פריעה [אמנם עי' במהר"ש מבעלזא], ובש"כ על התורה כתב דההיכר הי' דנולד מהול, עוד כתב בחזקוני דהשבטים לא ידעו דהמצרים נימולים. ור' חיים פלטיאל כתב דיוסף הי' עשיר ולא הי' צריך לימול מפני הרעב, ובשפת אמת ליקוטים - לברית מילה כתב ועיקר המילה בנפש ישראל שנעשה בו רושם על ידי המילה כמו שאומרים וצאצאיו חתם באות ברית קודש, וזהו שכתבו חז"ל ביוסף שאמר גשו אלי הראה להם שהוא מהול וכמו כן בפסוק עיניכם הרואות כתבו שאני מהול וקשה הלא צוה יוסף לכל מצרים שימולו ומה ראי' מזה רק שאין המילה גזירת הערלה בגשמי בלבד רק שיהי' נשאר רשימה באדם וזה שהראה להם שהוא מהול וקיבל הארת המילה.
[ולאידך גיסא מה שכתב החיזקוני עי' במשכיל לדוד בראשית פרק מא פסוק נה ...ועוד אפשר שהיתה כוונתו שיתפרסם זה בעולם שהמלך שמושל במצרים הוא מהול ושכפה אותם למול ובזה אפשר שיגיע הדבר לאזני אביו וידע שהוא חי ומושל במצרים ולא יצטער עוד עליו לפי שהוא לא היה רשאי לשלוח ולהגיד לאביו לפי שהיה יודע החרם שהחרימו לכך ביקש המצאה זו]
וכן האריך בס ' הנורא זרע שמשון פרשת מקץ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים