אוצר החכמה כתב:הנוסע בכביש הבקעה רואה מקום (סמוך לשדה אליהו וטירת צבי) ששמו ברדלא, איני יודע על איזה בסיס קבעו את השם ואם הוא שם קדום.
הגהמ כתב:לא ראיתי שום דבר בענין אבל השערתך רחוקה לדעתי. ולי נראה שהיו (אולי מחוג גרץ וחבריו) שחשבו שברדלא מלה אחת היא ונגזר משם החיה ברדלס ובעל מתנו"כ רואה בזה כינוי של גנאי
מעיין כתב:במדרש רבה פ' ויגש המימרא המפורסמת אבא כהן ברדלא אוי לנו מיום הדין וכו'
ובמתנות כהונה על אתר
ברדלא - בן איש ששמו היה דלא וכן הוא בירושלמי בכמה וכמה מקומות ובמדרש קהלת ובזולתו מהמקומות אין מספר ולהוציא מלב הדוברים על צדיק עתק כתבתי זאת
והנה לכאורה כוונתו סתום
אבל הכוונה היא שלא נטעה שהי' אסופי והכוונה ל'בר דלא' היינו בלי הורים - עיין בנחלת שבעה סי' מ"ו בשם טויבא, וביש"ש פ"ד דגיטין דין י"ט
ושאלתי אם אכן יש מי שכתב כן לפרש הלשון לגנאי שהמתנ"כ בא להוציא מלבם שכן משמע מלשונו
טויבא. ראיתי הלכה למעשה באשה ששמה טויבא שהיתה בת דלא, ולא כתבו בגט כי אם שמה סתם ותו לא שוב ראיתי בגט שכתוב בו בת דלא, ותימה לי דאיתא בב"ר פרשת וישלח סוף פ' עו רב הונא בשם ר' אבא הכהן בר דלא אומר משמע דר' אבא כהן היה וקרי ליה בר דלא, ובב"מ דף י, א ריש לקיש משום אבא כהן ברדלא.
..והט"ג [להגאון ר' אפרים זלמן מרגליות] הקשה דלמה לא נכתוב טויבא בת דלא אחר ששם אבי' הי' דלא, ובמחילת כ"ת נלע"ד דלא דק בזה דהמעשה הי' שאשה היתה בת אסופי ו'דלא' היא לשון הגבהה כמבואר בערוך, ופירושו שהוגבה מן השוק, ולכן כתבו בגט אחד בת דלא, כיון שלא ידעו שם אבי' מי הוא וע"ז תמה (הט"ז) [הז"מ= זכרון משה] דהא מצינו אבא כהן ברדלא ובודאי הי' כהן כשר רק שם אביו הי' דלא, ולכן אין לכתוב בת דלא על אסופי, דיטעו לומר שהמגורשת היא בת שם איש ששמו דלא ואינה אסופי זה כוונות ז"מ, כמבואר בהדיא בנחלת שבעה
...ואין לטעות ולכתוב בגט ברדלא כו' דשמא יאמרו שהוא איש אחר ששם אביו 'דלא' ואינו זה, כדאשכחן בדברי התלמוד רב כהנא ברדלא, אבל שתוקי ראוי הי' לכתוב אלא שלא לביישו...
הרע במיעוטו כתב:מתוך ויקי:
- - - בדרך כלל דבריו נמסרים על ידי אמוראים: רבי יוחנן, ריש לקיש ועוד. האמורא רבי ינאי חולק עליו בהלכה מסוימת.[5] מאידך, הוא מופיע כבר במקורות תנאיים ומצוטט על ידי התנא אבא יוסי בן חנן איש ינוח,[6] ומכאן שהוא מאחרוני התנאים.
הגהמ כתב:ולי נראה שהיו (אולי מחוג גרץ וחבריו) שחשבו שברדלא מלה אחת היא ונגזר משם החיה ברדלס ---
קאצ'קלה כתב:האם ידוע מקור שמקשר את שמו (או כינויו) של החכם 'ברדלא' לחיה 'ברדלס'? מובן שמדובר בהשערה מופרכת, בכל זאת חשוב לי לדעת האם יש מי שקישר בין שתי התיבות.
לדעתי היה שמו ברחנא, ובר חנא הוא שם מורכב משתי מלות והוא שם אחד, והרי הוא כשם בַּרְזִלַי בַּרְקוֹס, ואחר שמצאנו שמות רבים על שם הבהמות והחיות העוף והרמש, כמו: רחל, סוסי, גמלי, שועל, שפן, חולדה, נחש, דבורה, צפור, יונה, יתכן מאד כי ברחנא הוא על שם ברחא הידוע בתרגומים ובש"ס, והרי הוא כמו ברדלא מן ברדלס, והפרידו בין הדבקים ועשו מן ברחנא בר חנא, כמו שלפעמים עשו מן ברדלא בר דלא, והכל אחד. ונא שבסוף השם הוא כמו נא שבסוף שמות אולפנא וחולפנא, שהם כמו אילפא חילפא בשנוי המשקל.
במדרש רבה פ' ויגש המימרא המפורסמת אבא כהן ברדלא אוי לנו מיום הדין וכו'
ובמתנות כהונה על אתר
ברדלא - בן איש ששמו היה דלא וכן הוא בירושלמי בכמה וכמה מקומות ובמדרש קהלת ובזולתו מהמקומות אין מספר ולהוציא מלב הדוברים על צדיק עתק כתבתי זאת
והנה לכאורה כוונתו סתום
אבל הכוונה היא שלא נטעה שהי' אסופי והכוונה ל'בר דלא' היינו בלי הורים - עיין בנחלת שבעה סי' מ"ו בשם טויבא, וביש"ש פ"ד דגיטין דין י"ט
ושאלתי אם אכן יש מי שכתב כן לפרש הלשון לגנאי שהמתנ"כ בא להוציא מלבם שכן משמע מלשונו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוךהשם ו־ 448 אורחים