האם ואיך הותר חרם השבטים שלא לגלות אודות מכירת יוסף?
אולי, החרם היה רק על המכירה, וכיון שלא סיפרו ליעקב על המכירה, אלא רק שיוסף חי, אי"ז בכלל החרם. אך א"כ למה לא נגלה לו זה ברוה"ק מיד שיוסף חי, אף שלא יתגלה לו היכן הוא.
יהודה בן יעקב כתב:האם ואיך הותר חרם השבטים שלא לגלות אודות מכירת יוסף?
אולי, החרם היה רק על המכירה, וכיון שלא סיפרו ליעקב על המכירה, אלא רק שיוסף חי, אי"ז בכלל החרם. אך א"כ למה לא נגלה לו זה ברוה"ק מיד שיוסף חי, אף שלא יתגלה לו היכן הוא.
ביני כתב:יהודה בן יעקב כתב:האם ואיך הותר חרם השבטים שלא לגלות אודות מכירת יוסף?
אולי, החרם היה רק על המכירה, וכיון שלא סיפרו ליעקב על המכירה, אלא רק שיוסף חי, אי"ז בכלל החרם. אך א"כ למה לא נגלה לו זה ברוה"ק מיד שיוסף חי, אף שלא יתגלה לו היכן הוא.
עיין במשנה למלך פ"ו מהל' שבועות ה"ג שהביא משו"ת הריב"ש
שהתירו החרם. והקשה וז"ל ולא ידעתי מנ"ל להרב ז"ל דהשבטים התירו השבועה דמה שאמרו לאביהם שיוסף חי לא הי' בכלל השבועה שהם לא נשבעו אלא שלא יגידו עיקר המכירה וזה אפשר שלא נתגלה ליעקב וכן כתב הרמב"ן. עכ"ל. עיי"ש.
עליך עיננו כתב:עי' בדעת זקנים שדייק ממה שאמר יוסף מתחילה אני יוסף וכ'ו ורק אח"כ ויגשו ויאמר אני אחיכם שמכרתם אותי מצרימה
ואמר להם בחשאי ענין המכירה (להוכיח שזה הוא יוסף) כדי שלא ישמע בנימין ויתבישו ממנו,וכן שלא יספר לאביו.
וכ"כ הרבנו בחיי (מה,כז) וז"ל אין בכללם שיגידו לו מה שאמר להם אשר מכרתם אותי מצרימה כי יעקב אבינו לא ידע זה מעולם.
צ"ע לשיטה שלא ידע יעקב על המכירה שהרי בסוף ימיו אמרו לו בשם אביו שימחל להם וכו' וכ' רש"י שם בשם המדרש שמעולם לא ציוה אותם לומר לו כך שהרי לא נחשד בעיניו משמע שכן ידע לבסוף.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים