עקביה כתב:בדיוק כך הוא באגרות סופרים שהזכרתי לעיל.
אז כעת אנחנו מסכימים שלפי החת"ס אין בעיה ללמוד בניטל?
תקרא את התשובה, הוא תומך במנהג שלא ללמוד.
עקביה כתב:בדיוק כך הוא באגרות סופרים שהזכרתי לעיל.
אז כעת אנחנו מסכימים שלפי החת"ס אין בעיה ללמוד בניטל?
משולש כתב:תקרא את התשובה, הוא תומך במנהג שלא ללמוד.
הפצת המעיינות כתב:ער איז געגאנגען לערנען
משולש כתב:אולי במקום לשאול מה יהיה תראה לי איפה כתוב כאן ללמוד בניטל???
עקביה כתב:משולש כתב:אולי במקום לשאול מה יהיה תראה לי איפה כתוב כאן ללמוד בניטל???
אמרתי שכתוב ללמוד בניטל? לא כתוב לא ללמוד בניטל. כתוב רק שנהגו לא ללמוד עד חצות כדי שממילא מחצות ואילך יעסקו בתורה. אבל מובן מדבריו שאין שום בעיה ללמוד קודם חצות.
עקביה כתב:משולש כתב:אולי במקום לשאול מה יהיה תראה לי איפה כתוב כאן ללמוד בניטל???
אמרתי שכתוב ללמוד בניטל? לא כתוב לא ללמוד בניטל. כתוב רק שנהגו לא ללמוד עד חצות כדי שממילא מחצות ואילך יעסקו בתורה. אבל מובן מדבריו שאין שום בעיה ללמוד קודם חצות.
זאב ערבות כתב:עקביה כתב:משולש כתב:אולי במקום לשאול מה יהיה תראה לי איפה כתוב כאן ללמוד בניטל???
אמרתי שכתוב ללמוד בניטל? לא כתוב לא ללמוד בניטל. כתוב רק שנהגו לא ללמוד עד חצות כדי שממילא מחצות ואילך יעסקו בתורה. אבל מובן מדבריו שאין שום בעיה ללמוד קודם חצות.
ויש ראיה חזקה שמותר ללמוד כל ניטל בלילו וביומו לפני ואחרי חצות מכך שהפורום לא ננעל כבתשעה באב!
עקביה כתב:האדום והכחול דווקא משתלבים יפה מאד ויוצרים סגול.
אני לא מבין מה הבעיה. החת"ס הכיר את המנהג שלא ללמוד עד חצות ודן בו. הוא מעלה שאין שום בעיה (שלא לומר איסור) ללמוד עד חצות, ומסביר שמה שנהגו לא ללמוד הוא כדי שעצם ההימנעות מלימוד תגרום לאנשים להגביר חיילים מחצות ואילך.
המעיין כתב:זאב ערבות כתב:עקביה כתב:משולש כתב:אולי במקום לשאול מה יהיה תראה לי איפה כתוב כאן ללמוד בניטל???
אמרתי שכתוב ללמוד בניטל? לא כתוב לא ללמוד בניטל. כתוב רק שנהגו לא ללמוד עד חצות כדי שממילא מחצות ואילך יעסקו בתורה. אבל מובן מדבריו שאין שום בעיה ללמוד קודם חצות.
ויש ראיה חזקה שמותר ללמוד כל ניטל בלילו וביומו לפני ואחרי חצות מכך שהפורום לא ננעל כבתשעה באב!
נישט קיין ראיה.
אפשר שהשאירוהו פתוח בשביל סיפורי השגחה והדומים.
משולש כתב:עקביה כתב:האדום והכחול דווקא משתלבים יפה מאד ויוצרים סגול.
אני לא מבין מה הבעיה. החת"ס הכיר את המנהג שלא ללמוד עד חצות ודן בו. הוא מעלה שאין שום בעיה (שלא לומר איסור) ללמוד עד חצות, ומסביר שמה שנהגו לא ללמוד הוא כדי שעצם ההימנעות מלימוד תגרום לאנשים להגביר חיילים מחצות ואילך.
הוא מסביר שתיקנו שלא ללמוד עד חצות כדי שילמדו אחרי חצות. מי שלומד לפני חצות הוא מבטל תקנה זו.
העובדה היא שהחת"ס וכל תלמידיו ורבותיו לא למדו בניטל.
דמשק כתב:משולש כתב:עקביה כתב:האדום והכחול דווקא משתלבים יפה מאד ויוצרים סגול.
אני לא מבין מה הבעיה. החת"ס הכיר את המנהג שלא ללמוד עד חצות ודן בו. הוא מעלה שאין שום בעיה (שלא לומר איסור) ללמוד עד חצות, ומסביר שמה שנהגו לא ללמוד הוא כדי שעצם ההימנעות מלימוד תגרום לאנשים להגביר חיילים מחצות ואילך.
הוא מסביר שתיקנו שלא ללמוד עד חצות כדי שילמדו אחרי חצות. מי שלומד לפני חצות הוא מבטל תקנה זו.
העובדה היא שהחת"ס וכל תלמידיו ורבותיו לא למדו בניטל.
הוא מסביר שלא לומדים כדי שילכו לישון מוקדם ויקומו ללמוד אחר חצות. מי שיושב וכותב בפורום לפני חצות הוא מבטל תקנה זו.
משולש כתב:עקביה כתב:האדום והכחול דווקא משתלבים יפה מאד ויוצרים סגול.
אני לא מבין מה הבעיה. החת"ס הכיר את המנהג שלא ללמוד עד חצות ודן בו. הוא מעלה שאין שום בעיה (שלא לומר איסור) ללמוד עד חצות, ומסביר שמה שנהגו לא ללמוד הוא כדי שעצם ההימנעות מלימוד תגרום לאנשים להגביר חיילים מחצות ואילך.
הוא מסביר שתיקנו שלא ללמוד עד חצות כדי שילמדו אחרי חצות. מי שלומד לפני חצות הוא מבטל תקנה זו.
העובדה היא שהחת"ס וכל תלמידיו ורבותיו לא למדו בניטל.
מסורת ישראל כתב:להלן מצורף הקונטרס "ניטל מנהגים ומסורות"
נבקש מכל הקוראים שיואילו לשלוח הערותיהם והארותיהם המחכימות למייל amasoret@gmail.com.
גימפעל כתב:
משה ששון כתב:י"א שמנהג ברסלב לומר שחצות הוא 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ולכן יש בברסלב רב שאמר שזמן האיסור מתחיל בשקיעה של ר"ת - מקודם עדיין יום
ונגמר בשעה 11.00 כי זה 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ואע"פ שזה תרתי דסתרי, מ"מ מקיימים בזה את המנהג.
ומקורו מ'רשימת היומן' ע' שיג.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הראוני שאין יודעים אם הצמח צדק למד בליל ניטל או לא.
ראה שם (ריש ע' שסה. נעתק גם באג"ק ח"ז ריש ע' קסא) גוף המעשה בפרטות, שממנו מוכח בהיפך.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:פירושו שלא היה ברור לאף אחד שכולם משמרים את המנהג הזה.
לבי במערב כתב:עיקר חגאותיהם הטמאים בארצנו הקדושה הם בלילה זה (ומסתברא מילתא דמשו"ה דחו ה'סגר' ליום א' הבעל"ט), כך שה'לימוד־זכות' שדוף ועלוב הוא.
שמח להתבדות. ייש"כ!סגי נהור כתב:מש"כ "מסתברא מילתא" הוא בגדר ליצנות.
לכבוד רבינו ראש הישיבה שליט"א
היום בלילה חל הניטל הראשון.
רצינו לשאול האם לקיים את סדרי הישיבה כרגיל או שלא, ואם לא האם יש להקפיד על המנהג כל אחד לעצמו. (וכגון בחור שרוצה לכתוב סוגיא).
וכן האם המנהג הוא בניטל הראשון או השני. והאם מוסר וחסידות אפשר ללמוד.
בחורי ישיבה גדולה [פני מנחם] גבעת שאול.
למרות שמנהג ישראל תורה - עכ"ז רבים מקילים, בפרט בארץ ישראל, ללמוד בניטל [ובפרט שאין יום ברור כמו בגולה שהי'ה לכל מדינה את היום איד שנהגה בו בעיקר, וזה אין בארץ ישראל], ובפרט בליל שישי שרבים קובעים בו לימודי תורה במיוחד וכי ברבים היו עמדי, ומאידך יש הנמנעים וגם הם רבים ועל כן אי אפשר לקבוע סדר חובה.
ומה שכן חשוב, לא להתבטל, ולהשתדל לנצל את הזמן או בשינה מוקדמת וקימה באשמורת או באופנים אחרים של עשיית דבר מועיל ובוודאי אף שהי'ה מנהג ישראל לא ללמוד, אין מנהג ישראל לבטל את הזמן
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 706 אורחים