מקדש מלך כתב:ישא ברכה כתב:מקדש מלך כתב:אני מבין שאין בינינו שום ויכוח עניני, אלא רק מה לכתוב במילון על ביאור המילה 'פשט'.
נראה לי שבאשכול אחר מתנהל על כך ויכוח סוער. אלא שלא התכוונתי לחוות דעה בכך. ועל כן אוכל לקבוע שבעצם דעותינו שוות.
לא הבנתי. הסער כאן על הרב אוצר החכמה שלקח ענין מסוים וטען שהבנתו היא ע"ד הסוד, (ולדעתי ההגדרה היא: שלא נוכל מתוך הכתובים עצמם להבין את הרעיון שבדבר, אלא נזדקק לתוספת חיצונית שאינו משולבת במקראות), ויש כאן מוחים כנגדו שהתורה נדרשת בפרד"ס וא"כ חייב להיות גם ביאור ע"ד הפשט, ועל כך הבאתי מהרמב"ן.
אני לא מקבל את ההשוואה. זה שהאבות חפרו בארות מובן לחלוטין. השאלה היא מדוע הכתוב מאריך בזה.
והתשובה היא שמעשה אבות סימן לבנים. הכל ברור.
ברור שהאבות היו נביאים, וברור שניתן לייחס למעשים שלהם משמעות נבואית. בדיוק כמו שמצינו פסוקים רבים ומפורשים על נביאים רבים שעשו מעשים על מנת להמחיש את העתיד.
כאן אנו שואלים מדוע דוד נשא שמונה עשרה נשים. והקושיא היא כיצד עשה דוד הצדיק מעשה זה. התירוץ שהיה בכך יחודים עליונים נשגבים אינו מוכר לנו בדרך הפשט. הפשט אינו מכיר עבודה והנהגה כזו. וזו טענתם של המתווכחים. אלא שלדעתי זו דרכה של מלכות, וממילא אין שום קושיא בדרך הפשט מדוע דוד עשה כך. וכמו כן זה בעצם הסוד, כי מלכותו של דוד היא מלכותו של הקב"ה , הן בדרך הפשט והן בדך הסוד.
לא הבנתי. תירוץ שהמושג באר רומז לענינים מסוימים הוא לא פשט, כי המושג פשט הוא מסר הבא מתוך הטקסט בקריאה פשוטה, ורמזים כאלו שייכים לתורת הרמז והסוד. והרמב"ן לא מוצא תכלית אחרת למה התורה כותבת כך.
אם אנחנו מוכנים לקבל מסרים ורעיונות שדורשים מקורות נוספים, אז אם אנחנו נתקלים באי הבנה, זה בהחלט לא מחייב לאנוס את הדמויות עם מסרים שונים שלא מתישבים על הלב אלא נותן לנו פתח להניח למעשי הדמויות הללו כוונות נוספות מעבר לרובד האנושי הבסיסי (כשם שליצחק היו כוונות נוספות מעבר לכוונות הרגילות של אדם שחופר באר לצורך מים).
בנידון המסוים הלזה אינני מביע דעה, יתכן שאפשר להסבירו על דרך הפשט, שזה חלק מהמושג מלכות, המושג מלכות עצמו קצת מעומם אצלינו. יתכן, אינני נכנס לגופה של דוגמה (אגב, אפשר גם לדון על שלמה שנשא כמה מאות נשים ופילגשים) אלא לעיקרון שעלה כאן.
אני חושב שכל לומד מקרא יכול להביא עשרות דוגמאות שהביאור על דרך הפשט לא נעים כ"כ לאוזן מסורתית. אבל אולי יש דרכים נוספות לפתור את הדילמה.