עקביה כתב:בן מיכאל כתב:יש ויכוח מעניין בין חוקרי מקרא שונים אם בת שבע רחצה על הגג בכונה שיראנה דוד.
זה ברצינות, או שמדובר בבדיחה?
בן מיכאל כתב:עקביה כתב:בן מיכאל כתב:יש ויכוח מעניין בין חוקרי מקרא שונים אם בת שבע רחצה על הגג בכונה שיראנה דוד.
זה ברצינות, או שמדובר בבדיחה?
למה בדיחה, יש רמזים בכתוב המטים לכאן ולכאן, ועל כן יש ויכוח כזה. להבדיל, לא מצאתי במפרשים יחס לעניין, וכאמור בסתימת הגמרא בסנהדרין משמע שלא כיונה להכשילו.
עקביה כתב:(אני לא רוצה לסטות מנושא האשכול, אבל אצל האדמו"ר מאמשינוב זה פשוט; העבירה של איחור שחרית גוררת את איחור מנחה שגוררת את איחור ערבית וכו').
הפצת המעיינות כתב:עקביה כתב:(אני לא רוצה לסטות מנושא האשכול, אבל אצל האדמו"ר מאמשינוב זה פשוט; העבירה של איחור שחרית גוררת את איחור מנחה שגוררת את איחור ערבית וכו').
פלא שהגרש"ז לא חשב על כזה דבר פשוט!
מקדש מלך כתב:ועוד מחשבה אחת.
מעשיה ידועה מספרת על אודות 'המעוררים' שבאו למרן הגרשז"א וביקשוהו שיצא בחרמות על האדמו"ר מאמשינוב שליט"א על 'חטאיו' החמורים שמתפלל לאחר זמן תפילה וכדו'.
השיבם הגרשז"א בחכמתו 'מקובלנו שמצווה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה, ולמרבה התמהון איני רואה את העבירות הנגררות מאותה עבירה חמורה של איחור זמן התפילה של האדמו"ר'...
ואף בנידון דידן, מה נגרר מאותה 'עבירה' דבת שבע, חוץ ממה שהורה דרך תשובה ליחיד, הרי שדווקא מאותו זיווג נולד שלמה המלך בחיר ה', וממנו נמשכה מלכות בית דוד אשר לא יכבה נרו לעולם ועד.
יותם כתב:מקדש מלך כתב:ועוד מחשבה אחת.
מעשיה ידועה מספרת על אודות 'המעוררים' שבאו למרן הגרשז"א וביקשוהו שיצא בחרמות על האדמו"ר מאמשינוב שליט"א על 'חטאיו' החמורים שמתפלל לאחר זמן תפילה וכדו'.
השיבם הגרשז"א בחכמתו 'מקובלנו שמצווה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה, ולמרבה התמהון איני רואה את העבירות הנגררות מאותה עבירה חמורה של איחור זמן התפילה של האדמו"ר'...
ואף בנידון דידן, מה נגרר מאותה 'עבירה' דבת שבע, חוץ ממה שהורה דרך תשובה ליחיד, הרי שדווקא מאותו זיווג נולד שלמה המלך בחיר ה', וממנו נמשכה מלכות בית דוד אשר לא יכבה נרו לעולם ועד.
אתייחס רק לטענה שעלתה כאן, לא לעניין האדמו"ר לגופו.
חלילה לומר שאיש הלכה כר' שלמה זלמן יסיר שם עוון מביטול הלכות, בהתבסס על רעיון של "עבירה גוררת עבירה".
בן מיכאל כתב:שומע ומשמיע כתב:בן מיכאל כתב:יש ויכוח מעניין בין חוקרי מקרא שונים אם בת שבע רחצה על הגג בכונה שיראנה דוד.
להבדיל
ראיתי מביאים מדרש מפורש בגנזי שכטר-א עמוד166.
מעניין! אשמח אם תעלה.
- מלשון הגמרא בסנהדרין משמע כי לא כיונה לכך, ושכלל לא גילתה את עצמה.
רעואל המדייני כתב:אז כך. המניעה הרגשית / שכלית שיש לנו מלקבל את העובדה שדוד חטא [כפשוטו או שלא כפשוטו] מורכבת משני גורמים, ויש להתייחס לכל אחד מהם בפני עצמו:
הגורם הראשון – כיצד יתכן שדוד המלך בחיר ה' יכשל בעוון.
הגורם השני – לאחר שדוד חטא, כיצד יתכן שנשאר בחיר ה'.
---
הקושי הראשון בפני עצמו, כיצד יתכן שדוד המלך בחיר ה' יכשל בעוון, אינו כל כך קשה, שכן לו יצוייר שדוד היה נופל ממדרגתו ולא עושה תשובה היינו מתייחסים אליו כאחיתופל ויוחנן כהן גדול ואלישע בן אבויה שהיו גדולים מאד ונפלו ולא שבו.
הקושי השני, כיצד יתכן שדוד נשאר בחיר ה' לאחר שחטא, אינו קושי חדש אלא הקושי הטבעי שיש לנו מלהאמין בלב שלם במעלת התשובה.
אם יציגו בפנינו אדם שחטא באמת בחמורות שבחמורות בבין אדם למקום ובבין אדם לחבירו עד שנמאס ונבזה בעיני אלוקים ואדם, ונדע שאח"כ שב בתשובה – הנטייה הטבעית תהיה להירתע ממנו ולהתייחס אליו כ"סוג ב' ", ואף כן תהיה נטייתו הטבעית להתייחס לעצמו, אולם באמת לא כן דרך ה' אלא לאחר ששב החוטא מדרכו הרי נהפך הוא לאיש אחר והינו אהוב ונחמד וקרוב וידיד כלשון הרמב"ם.
הנביא יחזקאל הוצרך להתווכח עם בני דורו וללמדם את מעלת התשובה (יחזקאל פרק יח), ואף לגבי דוד לימדונו חז"ל שלא היה ראוי לחטוא אלא שהתגלגל הדבר כדי ליתן פתחון פה לבעלי תשובה.
אתה צודק. עד יום מותו האדם יכול להיות רשע גמור, ויכול לחזור בתשובה להיות צדיק גמור.
אבל לשיטתך, מה היתה מדריגת דוד המלך בתקופת החטא? הרי כל הסיפור התפרס על משך זמן מסוים (מלבד זאת, כל בר דעת מבין שסיפור כזה, אינו תוצאה של רגע של חולשה אלא הוא תהליך ארוך). לפי דבריך הוא עבר על איסור אשת איש ורציחה (וכן נסיון היחוס לאוריה וכו') ובאותו הזמן הרי היחס הראוי אליו כמי שחטא בחמורות.
לשיטתך ספר תהילים שמציג את דוד המלך הדבוק בה' ומתנהג בצדק וביושר, אינו דוד המלך של תקופת החטא אלא או קודם החטא או אחר החטא.
אבל לא זה הרושם המתקבל מהנביא, (כמו למשל: אֲשֶׁר עָשָׂה דָוִד אֶת־הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהֹוָה וְלֹא־סָר מִכֹּל אֲשֶׁר־צִוָּהוּ כֹּל יְמֵי חַיָּיו רַק בִּדְבַר אוּרִיָּה הַחִתִּי). וגם המסורת של עם ישראל לא מתיחסת בצורה הזו.
מלבד זאת, כל בר דעת מבין שסיפור כזה, אינו תוצאה של רגע של חולשה אלא הוא תהליך ארוך
מקדש מלך כתב:ועוד מחשבה אחת.
ואף בנידון דידן, מה נגרר מאותה 'עבירה' דבת שבע, חוץ ממה שהורה דרך תשובה ליחיד,
אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
רעואל המדייני כתב:
יתכן שאיני בר דעת, אולם בדעתי המועטת אני אומר "לוואי והיית צודק".
רבותי, מישהו מהמשתתפים מוכן לעמוד ולומר בפה מלא שבשבילו איסור יחוד הוא רק משום 'לא פלוג' ולא צורך אמיתי להמנע מעוון?
הרב 'מקדש מלך' כמובן יטען שלגדולי החסידות איסור ייחוד הוא רק משום 'לא פלוג' וק"ו לדוד המלך, אולם מה נעשה שבין גדולי החסידות ובין דוד המלך נמצאים רבותינו האמוראים שהודו בפה מלא כי בשבילם איסור ייחוד הוא צורך אמיתי להמנע מעוון.
אכן כן, כאשר קשה לנו לקבל שדוד חטא [כפשוטו או שלא כפשוטו], הרי בעומק לבנו קשה לנו להודות שאנחנו מסוגלים להכשל ולחטוא.
"אמנם כן, יצר סוכן בנו!"
המשגיחים והמשפיעים, המגידים והדרשנים מדברים אלינו לרמה שאנו נמצאים בה, אמנם, מתחת לפני השטח חבויה האמת הנוראה שיצר סוכן בנו!
גם אם נעלה ונעפיל לגבהי מרומים בהשגת התורה, באהבת ה' ויראתו, בדקדוק ההלכה ובכל מעלות הצדיקים - היצה"ר לא יתייאש מלהפילנו לבירא עמיקתא, ולא עוד אלא יתכן בהחלט שהקב"ה יסייע על ידו וייתן לו כוחות להעמידנו בניסיון.
גם אם נקודת הבחירה שלנו תהיה סביב דרגת שלמות שקיעות המחשבה בתורה וסביב פסגת מעלות האהבה והיראה - נוכל למצוא עצמינו בפתע פתאום בהתמודדות נוראה עם ניסיון חמור, ובפרט איסור ערוה.
גם אם ננצח את היצר בכיבוש התאוות וכבישת המחשבות, אין היצר מתמעט ומתקטן אלא מתחבא ומסתתר ואורב לנו, וממתין לרגע תורפה להגיח ממחבואו ולהכשילנו.
אין אחד פטור מאזהרותיו של שלמה: "הרחק מעליה דרכך ואל תקרב אל פתח ביתה". להבין כי המכשול מצוי, והנסיון עלול לבוא, ולעשות לעצמו גדרים וסייגים כפי הנצרך באמת להנצל מכל אפשרות של מכשול עוון.
הרב ישא ברכה, אל נא תמעט בחומרתו של מסר הנביא:
"לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון, שהרי דוד הביא עצמו לידי נסיון ונכשל!" (סנהדרין קז ע"א).
יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
כבר כתבתי את זה קודם [וזה נראה לי פשוט]: גם לדעת האומרים שדוד המלך חטא בחטא אשת איש ודאי שמהותו ובכל עניינו היה צדיק יסוד עולם כמתבאר מסיפור חייו ומחיבוריו שחיבר, כעת באים הטוענים ואומרים לא יתכן שצדיק כדוד ייכשל בדבר חמור כזה, וראיה לדבריהם רגילים להביא את הגמרות הנ"ל של 'כל האומר וכו' אינו אלא טועה', ולמדים מזה כלל גם במקומות שלא אמרו חז"ל, שבכל מקום שנמצא חטאים אצל צדיקים [שבטי י-ה וכדו'] לא ייתכן לפרשם כפשוטו, ועל זה שאלתי שלכאו' בסוגיא שם מבואר להיפך! שלא קיים טיעון כזה, וכל עוד שאין ראיה ממוקדת אין עוקרים המעשה מפשוטו.
יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
כבר כתבתי את זה קודם [וזה נראה לי פשוט]: גם לדעת האומרים שדוד המלך חטא בחטא אשת איש ודאי שמהותו ובכל עניינו היה צדיק יסוד עולם כמתבאר מסיפור חייו ומחיבוריו שחיבר, כעת באים הטוענים ואומרים לא יתכן שצדיק כדוד ייכשל בדבר חמור כזה, וראיה לדבריהם רגילים להביא את הגמרות הנ"ל של 'כל האומר וכו' אינו אלא טועה', ולמדים מזה כלל גם במקומות שלא אמרו חז"ל, שבכל מקום שנמצא חטאים אצל צדיקים [שבטי י-ה וכדו'] לא ייתכן לפרשם כפשוטו, ועל זה שאלתי שלכאו' בסוגיא שם מבואר להיפך! שלא קיים טיעון כזה, וכל עוד שאין ראיה ממוקדת אין עוקרים המעשה מפשוטו.
אוצר החכמה כתב:
הטיעון שלהם הוא כך: כיוון שחז"ל אומרים, או מסורת בידינו זה היינו הך, שראובן היה צדיק לא יתכן שבא על אשת איש. כי אם בא על אשת איש ממש לא היה מוחזק בידינו כצדיק.
מקדש מלך כתב:יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
כבר כתבתי את זה קודם [וזה נראה לי פשוט]: גם לדעת האומרים שדוד המלך חטא בחטא אשת איש ודאי שמהותו ובכל עניינו היה צדיק יסוד עולם כמתבאר מסיפור חייו ומחיבוריו שחיבר, כעת באים הטוענים ואומרים לא יתכן שצדיק כדוד ייכשל בדבר חמור כזה, וראיה לדבריהם רגילים להביא את הגמרות הנ"ל של 'כל האומר וכו' אינו אלא טועה', ולמדים מזה כלל גם במקומות שלא אמרו חז"ל, שבכל מקום שנמצא חטאים אצל צדיקים [שבטי י-ה וכדו'] לא ייתכן לפרשם כפשוטו, ועל זה שאלתי שלכאו' בסוגיא שם מבואר להיפך! שלא קיים טיעון כזה, וכל עוד שאין ראיה ממוקדת אין עוקרים המעשה מפשוטו.
1. מי אמר שאנחנו לא מפרשים את שאר החטאים שכתובים בתורה כפשוטם?!
אף אחד לא עוקר את ההתרחשות המעשית מפשוטה (חוץ ממקום שחז"ל עקרו). 2. עוקרים רק את השטות שלנו לחשוב שאנחנו יכולים להבין דבר מה בגדלות אותם אנשים נשגבים. גם לא בזמן שהתרחש המעשה המתואר כחטא.
וכן! אף אחד מאיתנו לא יכול להבין בשבטי י-ה, ולא באף אחד מצדיקי התנ"ך, שאנחנו אפילו לא כחמורים לידם.
אוצר החכמה כתב:יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
כבר כתבתי את זה קודם [וזה נראה לי פשוט]: גם לדעת האומרים שדוד המלך חטא בחטא אשת איש ודאי שמהותו ובכל עניינו היה צדיק יסוד עולם כמתבאר מסיפור חייו ומחיבוריו שחיבר, כעת באים הטוענים ואומרים לא יתכן שצדיק כדוד ייכשל בדבר חמור כזה, וראיה לדבריהם רגילים להביא את הגמרות הנ"ל של 'כל האומר וכו' אינו אלא טועה', ולמדים מזה כלל גם במקומות שלא אמרו חז"ל, שבכל מקום שנמצא חטאים אצל צדיקים [שבטי י-ה וכדו'] לא ייתכן לפרשם כפשוטו, ועל זה שאלתי שלכאו' בסוגיא שם מבואר להיפך! שלא קיים טיעון כזה, וכל עוד שאין ראיה ממוקדת אין עוקרים המעשה מפשוטו.
ואני שואל איך אתה מוכיח את זה.
הטיעון שלהם הוא כך: כיוון שחז"ל אומרים, או מסורת בידינו זה היינו הך, שראובן היה צדיק לא יתכן שבא על אשת איש. כי אם בא על אשת איש ממש לא היה מוחזק בידינו כצדיק.
איזה פירכא יש לטיעון הזה מהגמרא גבי דוד.
הגמרא היתה אמורה לומר כיוון שמוחזק בידינו שדוד הוא צדיק לא יתכן שנכשל באשת איש ? אבל זה גופא הדיון אם מוחזק בידינו שהוא צדיק. כי הגמרא היא זאת שיכולה לומר שאכן אינו צדיק. מה שאנחנו לא יכולים לומר כי אנחנו מקבלים את דברי חז"ל האמיתיים.
יושב ירושלים כתב:מקדש מלך כתב:יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שאלותיך לא ברורות לי.
ראשונים כמלאכים נעים זמירות ישראל...
גם על בלעם אתה אומר כך?
ואיך אנחנו יודעים שדוד המלך הוא צדיק ובלעם הוא רשע. כי זה מה שהגמרא אומרת לנו (או מסורת הדורת שמבוססת על חז"ל שזה היינו הך). אז מה אתה שואל?
איך הגמרא שואלת הרי הגמרא אומרת?
כבר כתבתי את זה קודם [וזה נראה לי פשוט]: גם לדעת האומרים שדוד המלך חטא בחטא אשת איש ודאי שמהותו ובכל עניינו היה צדיק יסוד עולם כמתבאר מסיפור חייו ומחיבוריו שחיבר, כעת באים הטוענים ואומרים לא יתכן שצדיק כדוד ייכשל בדבר חמור כזה, וראיה לדבריהם רגילים להביא את הגמרות הנ"ל של 'כל האומר וכו' אינו אלא טועה', ולמדים מזה כלל גם במקומות שלא אמרו חז"ל, שבכל מקום שנמצא חטאים אצל צדיקים [שבטי י-ה וכדו'] לא ייתכן לפרשם כפשוטו, ועל זה שאלתי שלכאו' בסוגיא שם מבואר להיפך! שלא קיים טיעון כזה, וכל עוד שאין ראיה ממוקדת אין עוקרים המעשה מפשוטו.
1. מי אמר שאנחנו לא מפרשים את שאר החטאים שכתובים בתורה כפשוטם?!
אף אחד לא עוקר את ההתרחשות המעשית מפשוטה (חוץ ממקום שחז"ל עקרו). 2. עוקרים רק את השטות שלנו לחשוב שאנחנו יכולים להבין דבר מה בגדלות אותם אנשים נשגבים. גם לא בזמן שהתרחש המעשה המתואר כחטא.
וכן! אף אחד מאיתנו לא יכול להבין בשבטי י-ה, ולא באף אחד מצדיקי התנ"ך, שאנחנו אפילו לא כחמורים לידם.
1. ר' תוכן וחבריו [אין לי כח לחפש ולצטט].
2. ומה זה אומר למעשה?
אוצר החכמה כתב:כלומר הטיעון שלך הוא מה הגמרא מביאה פסוק מסויים אני הייתי מביא פסוקים אחרים טובים יותר?
יושב ירושלים כתב:התכוונתי לשאול מה זה אומר למעשה מבחינה פרשנית, האם ההסתכלות הזו משפיעה על פירוש המקראות?
עקביה כתב:בן מיכאל כתב:עקביה כתב:בן מיכאל כתב:יש ויכוח מעניין בין חוקרי מקרא שונים אם בת שבע רחצה על הגג בכונה שיראנה דוד.
זה ברצינות, או שמדובר בבדיחה?
למה בדיחה, יש רמזים בכתוב המטים לכאן ולכאן, ועל כן יש ויכוח כזה. להבדיל, לא מצאתי במפרשים יחס לעניין, וכאמור בסתימת הגמרא בסנהדרין משמע שלא כיונה להכשילו.
מאד מוזר לי לשמוע שיש רמזים בכתוב שהתכוונה לכך. תוכל לפרט?
אוצר החכמה כתב:כלומר הטיעון שלך הוא מה הגמרא מביאה פסוק מסויים אני הייתי מביא פסוקים אחרים טובים יותר?
בן מיכאל כתב:עקביה כתב:בן מיכאל כתב:עקביה כתב:בן מיכאל כתב:יש ויכוח מעניין בין חוקרי מקרא שונים אם בת שבע רחצה על הגג בכונה שיראנה דוד.
זה ברצינות, או שמדובר בבדיחה?
למה בדיחה, יש רמזים בכתוב המטים לכאן ולכאן, ועל כן יש ויכוח כזה. להבדיל, לא מצאתי במפרשים יחס לעניין, וכאמור בסתימת הגמרא בסנהדרין משמע שלא כיונה להכשילו.
מאד מוזר לי לשמוע שיש רמזים בכתוב שהתכוונה לכך. תוכל לפרט?
ראשית, כפי שהוזכר שרחצה על הגג לעין כל.
שנית, שמו"ב יא, ד וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ וַתָּבוֹא אֵלָיו
שלישית, אם היתה אנוסה לא היתה שולחת לדוד הרה אנכי.
אוצר החכמה כתב:אכן??
גם בשאר הסוגיות אתה סבור שאם יש לך פסוקים שונים מהגמרא הגמרא היתה צריכה להביא דווקא את הפסוקים שלך? למה הגמרא כפופה לדעתך?
אוצר החכמה כתב:שנית לא הבנתי מה היתה אמורה לעשות ? (אולי מהייתור?)
אוצר החכמה כתב:שלישית למה?
ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב:שנית לא הבנתי מה היתה אמורה לעשות ? (אולי מהייתור?)
ככל הנראה כוונתו לכך שלא נאמר "ויבא אותה אליו", ומהלשון "ותבוא אליו" משמע שהיא באה מרצונה.
יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שלישית למה?
הוא מסתמא מתכוון שאם היתה אנוסה היתה מעדיפה שזה יתפרסם לבושת דוד והוא לא יצליח לכסות את זה כמו שניסה לעשות.
אוצר החכמה כתב:יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:שלישית למה?
הוא מסתמא מתכוון שאם היתה אנוסה היתה מעדיפה שזה יתפרסם לבושת דוד והוא לא יצליח לכסות את זה כמו שניסה לעשות.
איך אתם מסוגלים לנחש מה רצתה בת שבע. גם היום נשים נאנסות לא ששות לתלות מודעות ברחובות שנאנסו.
ומלבד זאת כתבתי בהודעה הקודמת הוא לא מנסה להכיח את השאלה אם היה זה אונס או לא שזה שתי דעות בגמרא הוא מנסה להוכיח שהיא היתה היוזמת.
אוצר החכמה כתב:א. כן.
ב. זה שיש לך קושיה על הגמרא מדוע היא הביאה פסוק מסויים. (אגב וגם תירוץ כמו שכתבת בעצמך או שרמזת שהראיה מוה' עמו היא ראיה יותר חזקה מראיות אחרות כי שמישהו יהיה במצב וה' עמו זה הרבה יותר מהיותו צדיק) עדיין לא מחייב את המסקנה מרחיקת הלכת שאתה רוצה להרחיק מזה.
אגב השאלה שהיה לפני החטא אפשר לתרץ בנקל שהנביא לא היה כותב את זה דבר שהוא גנאי לשכינה. וק"ו הוא ומה צדיקים אין ה' שם שמו עליהם רק בגלל שאולי יחטאו מי שהרשיע אח"כ ק"ו שלא יהיה שם ה' עליו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים