ישא ברכה כתב:אינני מתכוין לציור בסגנון מה שכתבת שאז בהחלט יש לפסוק מסר על דרך הפשט, (שלא חייב להיות תואם לדרך הדרש), אלא השאלה היא האם יתכן פסוק או פרשות שאין להם מסר על דרך הפשט, אלא המסר שה' מלמדינו בפרשה זו בא בדרך הדרש או הסוד למשל.
את ההגדרה שכתבת בתחילת דבריך לא הבנתי, מה הכונה 'לכל שאלה בפשט צריכה להיות תשובה פשטנית'. ואנוכי שאלתי האם יתכן פסוק שנאלץ להרים ידיים מדרך הפשט ולפנות לאפיקים אחרים, או שמא גם אם לא היו עוד שלושה רובדים אחרים בתורה כל פסוק היה נותן לי מסר.
מכיון ששאלה זו הופנתה לעיל גם אליי, אענה גם אני:
פירוש מעשה מרכבה בודאי שהוא פשט. גם אם ענייניו הם עניינים נשגבים בתכלית ההשגה. אכן גם פשט יכול [וצריך] להיות נשגב.
אבל אפשר לפרש פסוקים כהנ"ל ע"פ קבלת הרמב"ן או ע"פ קבלת האבן עזרא או קבלת האר"י וכו' וכו', האם כולם עונים על גדר הפשט שבפסוקים - איני יודע ואין לי ידיים ורגליים בתחום. עכ"פ - אם המקרא מעביר ע"פ פשוטו מסר סודי - בודאי שהוא פשט.
אמנם הנידון הוא, מי שם אותנו להגדיר כל שאלה שיש לנו, כתמיהה על פשט הכתוב המחייב לפנות לדרכי הדרש והסוד בלבד.
וכאן אני עונה לשאלת הרב אוצר החכמה לעיל שהופנתה אלי:
אוצר החכמה כתב:האיך נהג שאול בצורה כל כך לא ראויה ולא מוסרית ונתן את האשה שקידש כבר לדוד למישהו אחר?
האם תשובה שהיה ויכוח בין דוד ושאול בסוגית מלוה ופרוטה מתקבלת על דעתך כתשובה נכונה לשאלה הזו?
(אני מסכים שאפשר לטעון ששם לפי הפשט עוד לא היו קידושין אבל זה לא משנה את הנקודה המרכזית. הנקודה המרכזית היא שאנחנו מניחים ובצדק שעולם ההלכה הוא היה עולמם של דוד המלך ושאול אע"פ שהפסוקים לא מדברים על זה. אותו דבר לדעתי גם עולם הקבלה היה עולמו של דוד המלך.)
אם אכן כך, אזי אין ללמוד מקרא ע"פ הפשט, לפני שבקיאים בקבלה [ובאיזה קבלה איני יודע: של האר"י, רמב"ן, וכו], כי זה הלא הרקע של הסיפור...
אלא שספרי הקודש יש בהם את כל הרובדים [וכפטיש יפוצץ סלע...] ובוודאי קיים בהם את רובד הפשט, ואם הנביא לא מעביר את המסר הנ"ל של הסוד בדרך הפשט, הוי אומר שאין זה רובד הפשט.
ולשיטתך אענה, באמת גם לענ"ד יתכן והיה לדוד שיקולים רוחניים במעשה זה, ואין ספק שכל מחשבותיו של משיח ה' בסוד ה' ליראיו.
אבל סיפור חטאו לענ"ד לכאורה עדיין אינו רק 'שגגת תלמוד' של בחינות קבליות, אלא שהוטתה דעתו ע"י הניסיון.
[וכל מה שכתבתי בזה איני בטוח כלל, ויש הרבה לעיין, ואיני בסוגיא.
רק מפריע לי הצד שמציגים כאן בדיון - שיתכן ואין תשובות ע"פ הפשט לשאלות יסוד]