עץ תמר כתב:מוצל מאש דת זה מהר"ח אלפנדארי אין אחר.
ועיין בהגהות רבי זוסמאן סופר בסוף הס' שגם פלפל באורך בענין.
מה שנכון נכון כתב:יהודה בן יעקב כתב:בענין מצוות צריכות כוונה, ידועים דברי הרדב"ז דרק במצוה דאו' קיי"ל דצריכות כוונה, אך במצוה דרבנן אין צריכות כוונה, כ"כ המג"א [סי' ס, ג]
המג"א העתיק דבריו מהכנה"ג [סי' תקפט הגה"ט] שציין למשפט צדק [ח"ב סי' סב] בשם הרדב"ז. לא מצאתי את דברי המשפט צדק.
אולם גם בעיון בתוך דברי הרדב"ז [ח"ד סי' כ - אלף צד], על אף שמדבר בענין זה של מצוות צריכות כוונה, אך לא חילק בזה בין מצוה דאו' לדרבנן.
המשפט צדק הוא בדף קל"ו ע"ב ד"ה אלא דיש להשיב (לא בשם הרדב"ז).
מקום הרדב"ז אינו ידוע. ראה מה שהאריך בס' מצ"כ (אדלר) מעמ' קכט.
ושא_נס כתב:מה שנכון נכון כתב:יהודה בן יעקב כתב:בענין מצוות צריכות כוונה, ידועים דברי הרדב"ז דרק במצוה דאו' קיי"ל דצריכות כוונה, אך במצוה דרבנן אין צריכות כוונה, כ"כ המג"א [סי' ס, ג]
המג"א העתיק דבריו מהכנה"ג [סי' תקפט הגה"ט] שציין למשפט צדק [ח"ב סי' סב] בשם הרדב"ז. לא מצאתי את דברי המשפט צדק.
אולם גם בעיון בתוך דברי הרדב"ז [ח"ד סי' כ - אלף צד], על אף שמדבר בענין זה של מצוות צריכות כוונה, אך לא חילק בזה בין מצוה דאו' לדרבנן.
המשפט צדק הוא בדף קל"ו ע"ב ד"ה אלא דיש להשיב (לא בשם הרדב"ז).
מקום הרדב"ז אינו ידוע. ראה מה שהאריך בס' מצ"כ (אדלר) מעמ' קכט.
לפני הכנה"ג ואחרים היו תשובות רדב"ז שעד עצם היום הזה לא נדפסו, ומי יודע אם אינן מסתתרות בכתבי היד של תשובותיו. ולוואי מישהו יגש למלאכה עצומה זו להדפיס תשובות רדב"ז כראוי. וזכור לטוב אותו חכם שטרח והדפיס תשובת רדב"ז ארוכה (אולי יותר מאחת?), והקדים וכתב שחיפש בתשובות הנדפסות ולא מצאה ולכן הדפיסה. אך האמת היא כי תשובה זו נדפסה כבר מלפנים. ובמ"א כתבתי קצת אודות תשובות הרדב"ז הנזכרות בספר כנסת הגדולה, והשי"ת יזכני לפרסם הדברים כראוי, בלא שגיאות השערות זרות ודמיונות.
שטה י"ז: וא"א הרא"ש ז"ל פסק דמצות צריכות כוונה וכו'. נ"ב: עיין בהרדב"ז חלק א' סימן כ' דוקא במצות דאורייתא, אבל במצות דרבנן סבירא ליה דמצות אין צריכות כוונה. משפט צדק חלק שני סימן ס"ב.
טוב וחסד כתב:הרמ"ק בספרו "פרדס רימונים" מזכיר דברים בשם "ספר המדבר על פי מגיד" (שער השמות, פרק ב). בשונה מהמגיד של מרן הב"י הידוע - כאן לא נודע מה טיבו של מגיד זה, או שכן?
הקשה בצרור החיים ממ"ש רבנו פ"ו מהל' מעילה ה"י דחז"ל הפקיעו קנין כסף לענין איסור מעילה ומשו"ה קנה חפץ מישראל ולא משך לא מעל וכה"ג פסק פ"ד מהל' איסורי מזבח הי"ג לענין אתנן דס"ל הפקעה לענין דבר איסור וקשה אמאי ישראל שנתן כסף לכהן אינה אוכלת בתרומה עיי"ש.
אשי ישראל כתב:במשנה ברורה תפארת (שיצא לאור לא מזמן), בהלכות שבת סי' רפה בסופו, מובאים כמה הלכות בענין שנים מקרא ואחד תרגום (אחת מהם היא בשם תשובה כת"י לגר"ע יוסף), בשם ספר 'הליכות שבת' חלק ב' (עמ' ת"ו ועמ' תי"א-תי"ב).
בספר של הרב אופיר מלכה אין כלום (גם לא בחלק א). זה גם לא ב'הליכות שבת' של הרב יחזקאל לינדר, וגם לא ב'הלכות שבת בשבת' לרב קארפ, [ולא מצאתי ספר אחר בשם זה, עם שני כרכים, באוצר החכמה או בספריה הלאומית]
מי יואיל לפתור לי את החידה?
שברי לוחות כתב:אשי ישראל כתב:במשנה ברורה תפארת (שיצא לאור לא מזמן), בהלכות שבת סי' רפה בסופו, מובאים כמה הלכות בענין שנים מקרא ואחד תרגום (אחת מהם היא בשם תשובה כת"י לגר"ע יוסף), בשם ספר 'הליכות שבת' חלק ב' (עמ' ת"ו ועמ' תי"א-תי"ב).
בספר של הרב אופיר מלכה אין כלום (גם לא בחלק א). זה גם לא ב'הליכות שבת' של הרב יחזקאל לינדר, וגם לא ב'הלכות שבת בשבת' לרב קארפ, [ולא מצאתי ספר אחר בשם זה, עם שני כרכים, באוצר החכמה או בספריה הלאומית]
מי יואיל לפתור לי את החידה?
הוא בהליכות שבת מר' גד יזדי
מסדר כתביו של הכרע"י זצ"ל
מאירים א כתב:...כן פירוש הרשב"א, וכן הוא בהרר"ש.... מי הוא הרר"ש?
(מסכת שבת)
נהר שלום כתב:בספר תפארת שמואל (עמ' עד) הובא משם הגר"ש אוירבך זצ"ל: שאלתי את מרן וכו', האם כמו שערלת בניו ועבדיו מעכבו מאכילת קרבן פסח, האם גם הוו בני נכר שנתנכרו מעשיהם לאביהם שבשמים מעכבים אותו. ובתחילה השיב שהוי כערלים, ושוב אמר שצריכים לחשוב בזה. ועיין מוריה שנה ז' ניסן עמ' רי"ז.
לאיזה גיליון מוריה הכוונה? באוצר לא ראיתי שנדפס גיליון בניסן שנה ז
כח עליון כתב:מובא בהגה"מ (ועוד) שעשה הר"ש סוכה באופן שא"א לגשמים לרדת ופסל זאת ר"ת.
מיהו אותו ר"ש?
תם מה הוא אומר כתב:לכאורה הכוונה לרמ"ק בפרדס רימונים, אלא דליתא שם.
האם מישהו יודע?
יהודה בן יעקב כתב:
האם ניתן לדעת לאיזה "ספר מסעות" כוונת הכותב??
"בהקדמת ספר הד"ר דיברתי משפטים עם בעל המחבר ספר בן יוחאי, על חלומותיו ועל דבריו בתולדות בית רבי הנדפס באיזה משניות אשר לא כדת".
תם מה הוא אומר כתב:הגאון רבי יחיאל מיכל היבנר זצ"ל בשו"ת הד"ר (סימן כט אות שנב) כתב וז"ל:"בהקדמת ספר הד"ר דיברתי משפטים עם בעל המחבר ספר בן יוחאי, על חלומותיו ועל דבריו בתולדות בית רבי הנדפס באיזה משניות אשר לא כדת".
חיפשתי ההקדמה הנ"ל ולא מצאתיה,
אודה מאד למי שימצא הדברים!
אישצפת כתב:יהודה בן יעקב כתב:
האם ניתן לדעת לאיזה "ספר מסעות" כוונת הכותב??
כבודו בדק בספר מסעות של רבי בנימין מטודילה?
שבענו מטובך כתב:נהר שלום כתב:בספר תפארת שמואל (עמ' עד) הובא משם הגר"ש אוירבך זצ"ל: שאלתי את מרן וכו', האם כמו שערלת בניו ועבדיו מעכבו מאכילת קרבן פסח, האם גם הוו בני נכר שנתנכרו מעשיהם לאביהם שבשמים מעכבים אותו. ובתחילה השיב שהוי כערלים, ושוב אמר שצריכים לחשוב בזה. ועיין מוריה שנה ז' ניסן עמ' רי"ז.
לאיזה גיליון מוריה הכוונה? באוצר לא ראיתי שנדפס גיליון בניסן שנה ז
יש מזה במוריה שנה לד, ניסן תשע"ו, עמ' רטז.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 709 אורחים