הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' יוני 27, 2010 11:47 am
ליאיר,
אני מוכן לנסות להסביר את הענין של הקיצים, ובהדגשה מראש שאלו דברים שחשבתי עליהם לבד, וע"כ צריך לקחת את הדברים בהתאם.
יש כמה שאלות שנוגעות לענין הזה, ואלו הם:
א. איך בכלל עסקו בכך ופרסמו ברבים את הזמנים האלו אחרי שחז"ל אסרו בפירוש את העסק בחישוב הקץ (אמנם יש שסברו שאי"ז איסור אלא גילוי דעת חכמים שאינה נוחה בכך, אבל גם זה היה מספיק בשביל שלא יתעסקו בזה). והקושיא צועקת.
ב. אחרי שדניאל בעצמו אמר שלא הבין את הדברים, ושאחר כך חתם את הדברים בספר כדי שלא יבינו, ("ואני שמעתי ולא אבין" "כי סתמים וחתמים הדברים עד עת קץ" "ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהם ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד") איך חשבו הראשונים והגאונים שהם כן יבינו.
ג. ושאלת השאלות- האם הם באמת טעו.
והנראה לענ"ד, כי באמת שאלה מתרצת בחברתה, כי בגמ' מפורש על איסור חישוב הקץ שהוא מטעם "שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא- שוב אינו בא" וא"כ- אפשר לומר כי כל זה הוא במי שעושה חישוב מתוך עניני הבריאה וכד' (וכדרך שעשה הגאון עפ"י מה שקרה ביום השישי לבריאה עיי' פ"ה מספרא דצניעותא) שאז אפשרי שיאמרו שכשם שלא בא - כך לא יבוא, אבל אלו שעשו את החישוב מתוך הדברים שבספר דניאל, הרי הם ידעו שאם הם יטעו באמת- יגידו עליהם את מה שאנו אומרים בפועל- שהרי דניאל אמר שיטעו, ולא נאמר שאם לא בא- כך לא יבוא, והרי זה עובדא שאנו לא אומרים כך, כי אנו מבינים שאם דניאל אמר שלא יבינו אז הם לא הבינו כהבטחתו בדברי נבואה.
רק שאם כן נותר לנו להבין למה הם כן ניסו בכ"א לחשב את הקץ, נ"ל לומר שהרי כתוב בדניאל "והמשכילים יבינו" וצ"ב מתי יבינו, אם אחרי שהדברים יקרו- הרי גם הטפשים יבינו, ומוכרחים לומר שהמשכילים יבינו גם לפני זה, שבבא העת יהיו כאלו שיצליחו לדעת כבר לפני זה, ועל כן בכל עתות הגלות כשהתגברו הצרות ונחלשו הלבבות מאריכות הגלות, מה גם שהנוצרים לקחו מזה ראיה לצדקתם כידוע, ומרוב הציפיה למשיח- האמינו שחשבונם הוא נכון ושהם המשכילים המדוברים, וע"כ חשבו את הקץ, וסברו שגם אם באמת הם יטעו, לא יקרה מזה כלום, וכמו שאנו רואים בפועל. וראיה לזה אפשר למצוא קצת במה שמכל המחשבים, כמעט ולא מצאנו מי שחישב לתקופה רחוקה ממנו, אלא ממש לתקופות קרובות אליהם יחסית.
ואולי לכן הגאון שעשה חשבון לא מתוך ספר דניאל כ"כ הסתיר את הדברים והשביע שם בה' א' ישראל את המבינים שלא יגלו, כי הוא היה מוכרח לחשוש לדברי חז"ל אלו, ומה שידע את הקץ היה מתוך לימודו ולא מתוך חרצון לחשב את הקץ.
אשמח לקבל ביקורת על הדברים שנראים לי מחודשים במקצת, אבל הנראה לענ"ד כתבתי.