מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בדברי רש"י ב"מ יח. - אונן אסור באכילת קדשים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

הערה בדברי רש"י ב"מ יח. - אונן אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 27, 2019 12:47 am

בגמ' ב"מ [יח, א] וביבמות איתא:
אשתו ארוסה לא אונן ולא מטמא לה וכן היא לא אוננת ולא מטמאה לו.

והנה רש"י בלשונו הזהב כתב לפרש מהי הנפק"מ בכך שאין הבעל 'אונן' על אשתו ארוסה וז"ל:
"לא אונן. אין אנינות חל עליו לאיסור אכילת קדשים".

וצ"ע, דהלא אונן פטור מכל המצוות, ומדוע נקט רש"י ש(כל) הנפק"מ באונן היא דווקא לגבי איסור אכילת קדשים, וצ"ב.
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב א' ינואר 27, 2019 7:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ינואר 27, 2019 2:39 am

עיין כסא רחמים

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' ינואר 27, 2019 2:41 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' ינואר 27, 2019 10:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 27, 2019 9:23 am

וכן יש לדון, האם איסור אכילת קדשים באנינות, זהו מדיני הקדשים, או שזה איסור על האונן.
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב א' ינואר 27, 2019 11:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 27, 2019 1:29 pm

למיטב ידיעתי עיקר דין אנינות דאורייתא הוא שאינו אוכל בקדשים, וזה כל היום הראשון גם לאחר קבורת המת. (וכן כהן אסור בעבודה. ויש דעות שגם דיני אבילות ביום הראשון הם מהתורה).

הדין שהוא פטור מכל המצוות נוהג רק לפני הקבורה, ואינו קשור במישרין לאנינות (כלומר אבילות), אלא דומה לדין עוסק במצווה פטור מן המצווה, שכיון שמוטל עליו לקבור את המת, אין לו לעסוק בשום מצווה אחרת. מיד לאחר הקבורה, או שמסרו לכתפים, הרי הוא מתחייב בכל המצוות שוב, גם ביום הראשון (חוץ מתפילין, לדעת רוב הפוסקים).

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 27, 2019 6:26 pm

אבהיר את דברי הרב מקדש מלך:

יש שני דיני "אונן" והקשר ביניהם חלש מאוד:
א. איסור אכילת (מעשר, ביכורים ו)קדשים - ביום הפטירה עצמו מדאורייתא, בלילה שאחריו מדרבנן, ובכל הימים עד הקבורה מדרבנן.
ב. חיוב קבורת קרובו, שגורר פטור מכל המצוות.

מדוע רש"י הבין שחז"ל דיברו דווקא על הראשון - אינני יודע, אבל רק רציתי להבהיר שהוא לא "בחר מצווה אחת כדוגמא".

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 27, 2019 6:29 pm

שוב נמלכתי, שהדין השני כלל לא נקרא "אונן" בלשון חז"ל אלא "מי שמתו מוטל לפניו", ועפ"ז הכל מובן.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 27, 2019 6:41 pm

אכן, זה מה שכתבתי שדין זה אינו קשור לאנינות. אנינות הוא מלשון צער.

חוץ ממה שאיסור אכילת קדשים הוא מהתורה, ואילו פטורו ממצוות בפשטות אינו אלא מדרבנן.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערה נפלאה בדברי רש"י - שאונן - אסור באכילת קדשים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 27, 2019 7:00 pm

כיהודה ועוד לקרא, איסור אכילת קדשים, הוא הדבר היחידי ש"לא" נאסר עליו ויכול לאכול, וע"כ נקרא "לא אונן" , שאר המצוות המעשיות אונן "פטור בהם" , ואין שייך לומר לא אונן כ"כ אלא אינו נוהג בו דיני אונן


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים