עזריאל ברגר כתב:א. ראה סנהדרין טז,א, שדורשים מזה ש"הדבר הגדול" הוא דינים מיוחדים, כגון דיני נפשות של כהן גדול.
ב. שמעתי פעם, שיתרו רצה לחלק לפי דבר קטן וגדול, כמו שאומרים בערכאות (של הגויים ושל הציונים...) שערכאה נמוכה מוסמכת לפסוק רק בדינים קטנים של עד סכום פלוני. אבל ע"פ תורה דין פרוטה כדין מאה מנה, והחלוקה היא רק לפי קושי הדין.
שמואל דוד כתב:יישר כח. ומה עם שאלה ב'?
עזריאל ברגר כתב:א. ראה סנהדרין טז,א, שדורשים מזה ש"הדבר הגדול" הוא דינים מיוחדים, כגון דיני נפשות של כהן גדול.
ב. שמעתי פעם, שיתרו רצה לחלק לפי דבר קטן וגדול, כמו שאומרים בערכאות (של הגויים ושל הציונים...) שערכאה נמוכה מוסמכת לפסוק רק בדינים קטנים של עד סכום פלוני. אבל ע"פ תורה דין פרוטה כדין מאה מנה, והחלוקה היא רק לפי קושי הדין.
שמואל דוד כתב:עיין שמות יח - כב
וְשָׁפְט֣וּ אֶת־הָעָם֮ בְּכׇל־עֵת֒ וְהָיָ֞ה כׇּל־הַדָּבָ֤ר הַגָּדֹל֙ יָבִ֣יאוּ אֵלֶ֔יךָ וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפְּטוּ־הֵ֑ם וְהָקֵל֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְנָשְׂא֖וּ אִתָּֽךְ׃
ועיין שם פרק יח - כו
וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם בְּכׇל־עֵ֑ת אֶת־הַדָּבָ֤ר הַקָּשֶׁה֙ יְבִיא֣וּן אֶל־מֹשֶׁ֔ה וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפּוּט֥וּ הֵֽם
ויש לעיין מדוע שינה קרא בלישניה מ"הגדל" ל"הקשה", ועוד קשה מדוע בפסוק כ"ב כתב קרא "כל הדבר" ובפסוק כו "את הדבר" וצ"ע בזה.
שמא מצחות הלשון, להימנע מלכתוב 'כל' אחר 'כל' בהפסק הברה אחת בלבד.שמואל דוד כתב:מדוע בפסוק כב כתב קרא "כל הדבר", ובפסוק כו "את הדבר"?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים