תולעת ספרים07 כתב:אך האמת יורה דרכו שהטעם הזה, הטעם השלישי שהבאתי) מופקע מיסודו, ולא ניתן לאומרו כלל ועיקר, שהרי כל העניין של גרופה וקטומה, כתב הרמב"ם לפרש בזה, שברגע שגורף וקוטם הרי הוא מראה בזה שהתייאש מן המאכל ולא איכפת לו יותר איך המאכל יתבשל, ולכן לא חיישינן יותר שיבוא לחתות בגחלים, אך בעצם הנתינה על פלטה חשמלית שאין בה כפתורים, אין בה שום מעשה של גרוף וקטום, עד שנאמר בזה שמראה באישזהו צורה שמתייאש מן האוכל וכנ"ל.
במידה ושמתי מאכל כל שהוא במקרר בליל שבת אסור לי להחזירו בשבת בבוקר על הפלטה
ואני מעולם לא שמעתי ולא ראיתי מי שנוהג היתר בזה להניח לכתחילה קדירה על גבי פלטה חשמלית בשבת. חיפשתי דעה כזו, ולא מצאתי, מלבד מה שהביא רבינו "אוצר" את דעת הגר"ע שליט"א.תולעת ספרים07 כתב:לא מקובל עלי להפוך את כל העם לבוגדים שאסור להחזיר בשבת על גבי פלטה חשמלית.
חיים כתב:כאשר כל השבוע מבשלים על גבי האש, ולכבוד שבת מעבירים את הקדירות מעל האש להניחם על גבי פלטה חשמלית שחומה קבוע ואין דרך לבשל בה, זה גופו נחשב למעשה של גילוי דעת שאין דעתו לחתות ולבשל.
לא ראיתי את דבריו של הרב עובדיה אך בזמנו ראיתי בשם הגרשז"א ז"ל שכתב סברא זו, שלא גזרו מעולם על פלטה חשמלית, לדעתו, אין זה דומה כלל לכירה ומהכ"ת שגזרו עליה חז"ל, אם מפני שלא שייך לחתות בזה בגחלים כאשר אין לה כפתורים, אם מפני שאין הפלטה עשויה לבישול כלל ועיקר. ו
בזמנו גם פניתי לאלו אשר המציאו את השבת לאמפ כאשר אמרתי להם שאין כל היתר לעשותו לפי דעתו של החזו"א שיש מוקצה הנקראית מוקצה מחמת שלהבת והדברים ארוכים. ולדעתי הם מכשלים בזה את הרבים לדעתו של החזו"א ולא אבו לשמוע.
ועל זה נאמר את אשר התרת אסרתי ואת אשר אסרת התרתי.
אין בזה כלל חשש חזרה,
הרב גרוס - מו"צ דקהל מחזיקי הדת דחסידי בעלזא בא"י
"הובא לפני המוצר "על פלטה" בגדלים שונים, המשווק ע"י חברת כלי שני בע"מ, ונוכחתי לראות כי הרשת עצמה המורכבת על הפלטה אינה מגיעה לחום של יד סולדת, ומרכיבים אותה על פלטת שבת שאין אפשרות לשנות בה את עוצמת החום, וא"כ אין בזה חשש שמא יחתה. וגם אין בזה חשש של "מיחזי כמבשל", מאחר דאין מבשלים בצורה שכזו על הרשת, שאינה עשויה כלל לבישול מאכלים אלא רק לחימום בלבד. לכן ניתן להניח בשבת על גבי הרשת אוכל יבש מבושל כל צרכו לחימום ללא הגבלת זמן, וגם אני בעצמי ניסיתי כל הנ"ל ואני בעצמי משתמש בזה, וגם מתקן הנ"ל זה בטוח יותר בשביל הילדים שלא יקבלו כויה ח"ו.
אוצר החכמה כתב:ב. הרי אם תשים על הפלטה אוכל עם מעט רוטב יגיע הרוטב ליד סולדת בו ואפילו יהיה חם הרבה יותר,רותח, ולשיטות ראשונים מסויימות מיקרי בישול.
לא נכון. פלטה שמחזיקה סירים במצב חום של רתיחה קלה המעלה אבעבועות, בהחלט יכולה לבשל עכ"פ כמאכל בן דרוסאי. פלטה מוגדרת כדבר שאין דרך לבשל בו, משום שלוקח הרבה זמן עד שהיא מביאה לידי רתיחה או קרוב לרתיחה [וגם אז זמן הבישול יהיה ארוך], אבל ברור שבכוחה לבשל. אם מניחים בער"ש בשר שאינו מבושל בתוך סיר חם המונח על גבי פלטה חשמלית, הבשר יגיע לידי בישול גמור עד הבוקר. מעשים שבכל יום שמניחים קוגל קר על פלטה בערב שבת, ולמחרת בבוקר הוא רותח ומעלה אידים.תולעת ספרים07 כתב: והמאכל לא יבוא על ידי פלטה לידי מאכל בן דורסאי בשום פנים ואופן.
חיים כתב:עיינתי בספר מאור השבת של הרה"ג ר' משה יאדלר,
גם אם אנו מוצאים מי שאומר שפלטה עדיפה על גרופה וקטומה, אין ללמוד מסתימת הדברים היתר להנחה לכתחילה בשבת. כמובן שכל הפוסקים שדברו על "חזרה", לא התכוונו להנחה לכתחילה, שהחילוק ביניהם ברור.
חיים כתב:ולמה ה'הר צבי' לא השיב לשואל שלא רק שמותר להשהות בשבת, אלא גם מותר להניח לכתחילה. (וראה מאור השבת),
תולעת, ההפניה למאור השבת נועדה לליקוט ולסידור של הדברים.אם יש לתנור חשמלי דין גרופה וקטומה.
ע"ד השאלה בתנור חשמלי שהוא עשוי כולו ממתכת, והוא פלאטא פשוטה שבפתיחת זרם החשמל נעשה חם כבוער באש וע"ז מעמידין הקדרה ומתבשל, אם יש לזה דין גרופה וקטומה לענין להשהות עליה בשבת שא"צ לפרוס על הפלאטא כדי להפסיק בין הקדרה והפלאטא, הואיל ועיקר כח המחמם הם חוטי החשמל הנמצאים בתוך הפלאטא והם מכוסים, או כיון שכל ההיתר בגרופה וקטומה מבואר בר"ן שהוא משום ההיכר, שעשה מעשה להיכרא, ובתנור חשמלי הרי דרכם להיות כן ולא עשה בו מעשה להיכרא.
הנה לדעתי יש לצדד להיתרא, משום דבתנור חשמלי (אם אין אפשרות להגדיל או להקטין את כח החום) לא שייך כלל חתוי, ועיקר איסור שהיה הוא משום גזרה שמא יחתה. ובחדושי רעק"א על השו"ע או"ח (סימן שיח מג"א ס"ק י) מצדד שמותר להשהות על תולדות האור, דלא גרע מכירה גרופה דמותר כיון דלא שייך שמא יחתה, וכ"ה בביאור הלכה (סימן שיח סעיף ג). ויעוין בספר יבין דעת להגאון מקוטנא בקונטרס בסוף חסדי אבות (דף לח) שהוכיח דלחשש שמא יכבה ל"ח מסוף פ"ק דשבת דבשיל ל"ח לחתייה וניחוש שמא יכבה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 292 אורחים