על מנת להטפיח כתב:הכותבים ממאיסים את השהות כאן, הלא כתבתי בתחילה שראיתי את ירושלמי ביכורים ואין שם נוסח על פרנס, אני מחפש את הנוסח הזה. אז למה אנשים כדי להפגין את בקיאותם עושים עין של מעלה כמי שאינה רואה?
על מנת להטפיח כתב:כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו, מאמר זה רגיל בספרי אחרונים, ומצינו דוגמתו בירושלמי ביכורים אבל לא בלשון זה.
מי יודע מקורו? האם השתמשו בו גם אצל הראשונים?
חכם באשי כתב:אולי הכוונה לירושלמי, סוף פ"ג דביכורים (כמדומני), המונה שלושה או ארבעה אישים שמוחלין להם על עוונותיהם, ואחד מהם הוא אדם שנתמנה למלוכה.
על מנת להטפיח כתב:הכותבים ממאיסים את השהות כאן, הלא כתבתי בתחילה שראיתי את ירושלמי ביכורים ואין שם נוסח על פרנס, אני מחפש את הנוסח הזה. אז למה אנשים כדי להפגין את בקיאותם עושים עין של מעלה כמי שאינה רואה?
חכם באשי כתב:שמא המאמר הנ"ל, בו נאמר "פרנס", הוא יצירת כלאים מדברי הירושלמי הנ"ל יחד עם מאמר שגור המפורסם ביותר: "כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה"
חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)
חנבין כתב:חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)
ראיתי לפני שנים את הספר הזה, האם יצא גם א"ב תנינא והלאה?
יאיר כתב:ולמה אין הראשון באוצר?..
היא שיחתי כתב:למרות הגישה המתלהמת (כוונתי גם להעדר התנצלות) שלא עשתה לי חשק לעזור (או גרמה לי פחד פן אכווה גם אני)
ראב"ן קידושין
ריש עשרה יוחסין
"ואין אדם מתמנה פרנס על הצבור עד שמוחלין לו על כל עונותיו ואסור לפרנס לעשות מלאכה בפרהסיא ואפילו בפני שלשה".
חנבין כתב:חכם באשי כתב:שמא המאמר הנ"ל, בו נאמר "פרנס", הוא יצירת כלאים מדברי הירושלמי הנ"ל יחד עם מאמר שגור המפורסם ביותר: "כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה"
השערה זו די נראית לי, זכורני שכמה וכמה מאמרים שחיפשתי מקורם התברר כי הם יצירת כלאיים של שני מאמרים, החליפו חלק פחות שגור בחלק יותר שגור, למשל: פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ידוע שבמקור נאמר פתח שעגלות וקרוניות עוברות בו, והחליפו בצירוף השגור "פתחו של אולם". יש עוד מאמרים רבים כאלו, שאינני זוכר כרגע.חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)
ראיתי לפני שנים את הספר הזה, האם יצא גם א"ב תנינא והלאה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים